Power Conditioner in midi/digitale studio?

DaTinus

I Love Delay
Hi Gents & Ladies!

Al een tijdje zit ik in mijn hoofd met bovenstaande vraag. Ik sprak een muziekmakende collega die gitaar speelt en in zijn gig-rack een power conditioner heeft zitten. "..om in cafees, zaaltjes en andere plekken de power optimaal te houden om de apparatuur te beschermen etc...". Hij vond t super en raadde mij het aan voor de studio.

Nu kan ik me dat wel voorstellen, met name on the road weet je nooit hoe de stroomvoorziening is. En je wilt natuurlijk niet dat door een peak surge of iets anders je dure custom build rack en tube amp t loodje legt.;{

t houdt de amperes, wattages en voltage allemaal stabiel.8o
Maar zou dat ook zin hebben in een (m'n) midi/digitale studio? Een kleine schommeling in de stoomvoorziening zou wellicht al impact kunnen hebben op de werking van de AD/DA's? De voeding van de PC loopt minder risico? De trafo's van de digitale mixer hoeven minder schommelingen te compenseren?
En mocht je een microfoon + buizenvoorversterker hebben, zou het daar ook iets goed kunnen doen?

Dan heb je nog passieve en actieve conditioners, dus dat is ook weer een keuze. :erm:
Ik heb voor mijn studio geen eigen groep, dus wellicht is het wel goed? Maar zou je het gaan horen in de kwaliteit?

Natuurlijk kan het nooit kwaad, maar die dingen zijn best prijzig (zeker de goede) en voor '..kan nooit kwaad.' vind ik dat wat veel geld.

Wie heeft ervaring met dit? Thanks! :okdan:

(Beetje lange post, maar hopelijk wel een interessante voor iedereen:geslaagd: )

Groetjes :doei:

uitgebreide topics over op het forum pollens reeds.
1 zorg gewoon voor goede ( hoeft niet super) stroomvoorziening en aarding in je studio
2 heb nog nooit een powerconditioner gebruikt, en hem/haar dus ook nog nooit vermist. ook niet gedurende 14jaar op de buhne ( eenlijkheidshalve natuurlijk niet 14jaar onafgebroken, ik moest ook eten en slapen hetgeen ik bij voorkeur Niet op de buhne deed, maar dat is weer een ander verhaal van oom wim.)

ps niet helemaal waar bovenstaande: ik heb 1maal een ups aangeschaft ,echter niet gebruikt aangezien het brom probleem een kapotte eindversterker betrof. dees is inmiddels gerepareerd en de ups staat nu, verd**** ,al geruime tijd te koop op de marktplaats afdeling van dit sconeforum !

(https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=101225&highlight=qy22 )

Hi Sunny Pedaal!
(mooi hoor Maastricht; heb er meer dan 7 jaar gewerkt)

Toegegeven, heb wat impulsief gepost, zonder eerst te searchen.
Toch wellicht, zijn er nog wat meer mensen die hun licht willen schijnen op deze vraag, aangezien ik inderdaad niet zomaar even een aparte groep kan trekken voor mn studio. Gelukkig wel alles geaard.
Kkan me best voorstellen dat mensen deze gebruiken, echter wat zijn de (merkbare/hoorbare) verschillen..?

Wat is je vraag nu eigenlijk? Wie er ervaring met dit soort spul heeft?

Laten we het erop houden dat elke gerespecteerde serverruimte niet voor niets UPS-en heeft hangen/staan. Dit gebeurd niet alleen omdat er een accu in zit maar wel degelijk ook om de aangevoerde stroomvoorziening zo stabiel mogelijk te houden.

Een computer is (net zoals moderne digitale apparatuur) erg gevoelig voor instabiele stroomvoorzieningen, er zijn zelfs wel wat gevallen bekend waarbij apparaten on stage gewoon uitvallen of opeens opnieuw opstarten door de vaak wat brakkige stroomvoorziening bij evenementen.

Verder hoeft het niet altijd deze reden zijn om een UPS aan te schaffen, wat dacht je van je energieleverancier die door een fout een piek op het net geeft? Die ene aanschaf scheelt je dan een hoop ellende met verzekeringen en dagwaardes etc.

Onweer is een lastige, mits de inslag heftig genoeg is zal een UPS je wel of niet redden afhankelijk van de exacte inslag.

In ieder geval altijd een actieve nemen aangezien deze de spanning ook echt vlak houden voor zowel pieken als dalen. Zover ik weet doet een passieve dit niet of in ieder geval veel minder goed.

Met dit soort investeringen ben je altijd pas blij als er ook echt iets is gebeurd......ipv "had ik nu maar zo'n ding aangeschaft" .

onweer gaat volgens mij zo snel dat geen schakelaar dat kan opvangen inderdaad.
dingen als laptops op de accu , zodat je geen problemen met de stroom krijgt. veel problemen op de stage ook door powerzuigende lichtinstallaties, dus kijk even waar je hem inplugt.
voor (gitaar)versterkers en hardwaretoetsenborden verwacht ik eigenlijk nauwelijks problemen. en geluidskwaliteit is in het algemeen grotendeels meer van andere zaken afhankelijk dan van een rimpeloze stroomvoorziening. dus ik zou m'n geld in de zak houden, eerst die andere zaken regelen en als ik dan nog tegen problemen aanloop die oplossen afhankelijk van het probleem. lijkt me sterk als je dan de komende jaren tot de aanschaf van een dure stroomregeling moet overgaan.
een keer de stroom goed doormeten , je verbindingschema nalopen, de aarde checken, eventueel stekkersmarkeren etc lijkt me zowiezo wel handig, ook transformatortjes checken op brom en bijgeluiden, allemaal van dat soort kleinigheden. bij duidelijke onderspanning kun je de stroomleverancier aanspreken op de contractafspraken.
gelukkig hoef je niet een complete server online te houden , dus dat scheelt.

Back