orgel module

Rauzi

Stamgast
Hey jongens en meisjes,

ik zit eigenlijk met het volgende probleem. Ik heb momenteel een heel fantastische roland fantom G7, maar om eerlijk te zijn zuigen de orgelpatches. Zeker als je probeert de ingebouwde leslie te gebruiken, wordt het nog dramatischer.

Nu zit ik wel in een band waar een aardig stevige rock organ sound nodig is. Ik moet dus eigenlijk een orgel module hebben.

Mijn oog viel natuurlijk gelijk op de Nord Electro Rack 2. Maar die is toch wel aan de prijzige kant voor alleen orgelsounds. Toen viel mijn oog op de Kore2 van NativeInstruments, maar volgens mij werkt dit ding weer niet zonder laptop. (is dat zo?)

En dan blijft er opeens nog maar weinig keus over. Wat is er nou nog meer? Romplers zijn uitgesloten: ik heb al alle bread-and-butter sounds!

Jarenlang het Viscount-Oberheim (what's in a name?) OB3 *SQUARED* orgel gebruikt, deze heeft ook een moduleversie met drawbars die voor 300-350 euro te koop is. De leslie is niet zo bijzonder, ik had er een H&K Tube Rotosphere aan hangen, vooral fijn voor het buizengeluid.

Maar er zijn natuurlijk heel veel van dit soort modules te koop, van Roland, Hammond en anderen. Maar de OB3#2 is zeker één van de goedkoopste, en daardoor naar m.i. best onderschat, ook door de naam Viscount..

Geen ROMpler (dus een modeller) en wel goede orgelsounds? En een module?
Dan zou ik toch voor de Nord Electro Rack gaan, of de Roland VK8M. Voordeel van de Electro Rack is, dat 'ie ook direct goeie Rhodes, Wurly etc heeft. De VK8M heeft weer echte drawbars, is voor sommigen ook wel van belang.

Misschien de oude XM-module van Hammond-Suzuki als 2e-hands? Is volgens mij ook op samples gebaseerd (en dus niet op modelling), maar misschien is het wat voor je.

Succes

Ik kan me aansluiten bij de keuze voor de Roland. Heb zelf een VK-77 voor gebruik in de jazz/rock hoek, en vind deze aanmerkelijk beter klinken(vetter) dan de Hammond XM-1 die ik ervoor gehad heb. Beidde apparaten alleen gebruikt met interne leslie/overdrive-simulator.

Back