Trilling MC2VQ Dual Voice Quantizer

Dirk de Bruin

Ingeburgerd
Dit is de derde module die ik binnenkort wil gaan lanceren op kickstarter, naast de midi clock divider en de permutational sequencer die ik eerder al heb voorgesteld. Van de drie modules heeft deze nog de meeste aandacht nodig, maar vooral in de code; verder werkt hij eigenlijk al best goed. Het is een quantizer met twee stemmen en een uniek algoritme dat de actieve noten op gelijke afstand over het input voltage verdeelt. Er zitten drie CV inputs op die je met mix knoppen naar beide stemmen kan sturen. De bovenste is een 0-10 volt input met level knoppen van 0 tot max, de onderste twee inputs lezen -5V tot +5V met attenuator knoppen om te mixen. (Ik weet het, de knoppen zitten in dit prototype nog erg dicht bij elkaar, dat staat op de to do list). Zoals bij de meeste quantizers kun je de drukknopjes gebruiken om je actieve toonladder of akkoord in te stellen maar het belangrijkste onderdeel van deze module is eigenlijk de mogelijkheid om dat ook te kunnen doen via de midi input. Je kan daarmee op je keyboard/controller/sequencer/daw een akkoordenschema programmeren zodat de quantizer live van toonladder of akkoord verandert. Je kan de setting van de quantizer zelfs live bespelen en hem zo als een soort twee-stemmige analoge arpeggiator gebruiken waarbij de CV inputs de vorm van de arpeggio bepalen. De midi output stuurt de actieve toonladder door zodat je twee of meer van deze modules met elkaar kan synchroniseren. De midi output stuurt ook de twee actieve stemmen uit op andere midi kanalen, dus je kan er ook je midi synths mee aansturen. Allebei de stemmen hebben een optionele trigger input, CV/Gate outputs en een duration knop.

Wat is jullie eerste indruk? Wat mis ik nog? Ik twijfel zelf of de 3 CV inputs met de mixer wel iets toevoegen, of dat ik het beter gewoon bij twee losse inputs laat voor de twee stemmen, zodat de muzikant zelf met andere modules zijn CV signaal kan mixen. Daarnaast moet ik nog iets toevoegen om de midi kanalen te kunnen aanpassen, misschien een simpel control panel via usb/midi of dipswitches op de achterkant. Voorkeur?

Volg Trilling Synths op instagram of facebook voor updates of early access!

Hier een voorbeeld van de module in combinatie met Ableton Live. Er gaat een akkoordenschema in en er komen twee stemmen midi uit. Je kan de melodie (of arpeggio, net hoe je het bekijkt) helemaal genereren met de analoge inputs uit je andere modules. Maar ze werken dus ook zonder MIDI!

Nieuw prototype binnen voor deze module, met meer ruimte voor de knoppen. Ook zitten alle componenten nu op 1 printplaat, waardoor hij een stuk minder diep is. En hij is bijna volledig in China in elkaar gezet dus klaar voor productie! Nog een klein foutje gevonden en er moet nog het een en ander gebeuren aan de code in de microcontroller. Volg Trilling Synths op ig of fb voor updates of early access op kickstarter. Ik verwacht in maart of april live te kunnen gaan met alle drie de modules.

IMG_4643.JPG

Dank je! En ja kan, voor nu nog via kickstarter als late pledge maar als ik straks een voorraad heb ga ik nog wel ergens anders een shop maken, waarschijnlijk wel weer met iets hogere prijzen dus sla je slag!

Back