Ensoniq VFX thread

Zoals beloofd hier wat geluiden online:
http://www.beechleaf.nl/em/VFXpresetsDemo2008.mp3
Lekkere demo. Die sounds bevallen me wel. Ze klinken niet zo gecomprimeerd als een Kawai K4. Het is ook een andere klasse synth. Ben benieuwd of deze sounds te vergelijken zijn met die van een D50, al is een D50 andere synthese.
Op circa 6 minuten komt de "fameuze" wavetable preset langs.
Grappig.:okdan:
Bedankt voor de demo. Ik zal ebay in de gaten houden of er een niet een langskomt.

... Ze klinken niet zo gecomprimeerd als een Kawai K4. ...

Grappig dat je dat zegt. Ik heb thuis ook een K4 staan, waar ik regelmatig over lees dat ie (in retrospect) niet tegenvalt. Maar ik vind 'm echt "digitaal" en "kaal" klinken. Een VFX kan veel organischer klinken, terwijl de basis samples volgens mij maar 12-bits zijn, terwijl de K4 16 bits samples gebruikt.

Heb nog even een oude prijslijst gevonden uit november 1989. Een VFX was toen 4895 gulden. Een K1-II 2500 gulden. De K4 zal iets duurder geweest zijn, maar daarvan kan ik uit dezelfde periode geen prijs vinden.

jaa goeie demo man!
Die VFX lijkt me wel aparte sounds hebben, alleen ze zijn bijna niet te koop, en op ebay begin ik echt niet aan....

en leuk om een Jarre liefhebber te zien weer haha

zitten de klanken van de VFX ook in latere types zoals Ensoniq TS10, TS12 en SD1 en SD2????

ik heb een ESQ1 gehad, tijd geleden alweer
maar ik neem toch aan dat een VFX beter/anders is en veelzijdiger is?

esq = egt best raw is ook analoog in veel opzichten cems inside
vette rawe sounds uitgehaald 3 osc 250.- best wel een sequential soundje
de vfx is een rompler
kan best goed klinken ,.....meer een workstation type / aka de m1 van korg d8 ik hoor ?
net wat je zoekt

zitten de klanken van de VFX ook in latere types zoals Ensoniq TS10, TS12 en SD1 en SD2????

In de SD-1 bijna zeker, want dat is een doorontwikkeling van de VFX-SD. De SD-2 ken ik niet. De TS-10 en TS-12 ook niet zo goed, maar als ik op onderstaande site kijk, dan denk ik dat ook de TS serie een doorontwikkeling is van de VFX. Ik zie grofweg dezelfde knoppen en schermen op het apparaat, en de beschrijving van de voice-architectuur lijkt ook te wijzen op overeenkomsten. Misschien moet je het zelf even goed bestuderen.

http://www.ts12.net/ts12-ev-specification.html

Op onderstaande link schrijft een reviewer dat de TS en de VFX een identieke voice-architectuur hebben. Kan ook bijna niet anders, ze schelen maar 4 jaar. De TS-10 en 12 komen uit 1993.

http://reviews.harmony-central.com/reviews/Keyboard+And+MIDI/product/Ensoniq/TS-12/10/1

Laatst gewijzigd:
Zoals beloofd hier wat geluiden online:
http://www.beechleaf.nl/em/VFXpresetsDemo2008.mp3

Het is een mp3 van 8:44 minuten, 12 MB. Je hoort alleen de VFX, ik heb geen effecten of zo toegevoegd. Tussen de pauzes door hoor je telkens maar één preset, soms met een aantal modulatiemogelijkheden.

Op circa 6 minuten komt de "fameuze" wavetable preset langs.

Voor de analoge puristen: de VFX is niet analoog, maar kan redelijk analoog klinken. De complexe preset opbouw maakt het mogelijk om ingewikkelde drones te maken. Maar niets houd je tegen om hem als een gewone sample player te gebruiken (zoals de saxen en hoorns laten horen).

Enjoy.

Toch was ik de sound vrij snel al weer beu.

nou ik heb sinds kort een Ensoniq VFX in huis, en ik zal niet meteen hallelujah en oooohhh wat is ie gaaaaafffff gaan roepen als een klein kind.
Maar het is weer eens wat anders, heb er nog niet veel mee gedaan natuurlijk maar dat zal niet lang meer duren denk ik :)
het ziet ernaar uit dat er veel mee kan dus vervelen zal ik voorlopig niet meer doen ;)

edit : oh ja en er zitten veel sounds in die gebruikt zijn op het album Tyranny For You van Front 242 :okdan:

Laatst gewijzigd:
...het ziet ernaar uit dat er veel mee kan dus vervelen zal ik voorlopig niet meer doen ;) ...

Veel plezier!

hey Yost ff een vraagje, ik heb de manual vluchtig doorgekeken want hij is zo dik.

de preset top forty heeft een bas sound maar die is polyfoon die wil ik graag monofoon maken weet jij hoe je dat doet?

De TS10 klinkt anders dan de VFX demo hierboven geplaatst. In de USA stijgt de TS10 tegenwoordig in waarde. Hij is zijn grote broer de TS12 al voorbij. Geen idee waarom?

hey Yost ff een vraagje, ik heb de manual vluchtig doorgekeken want hij is zo dik.

de preset top forty heeft een bas sound maar die is polyfoon die wil ik graag monofoon maken weet jij hoe je dat doet?

@Bass: het staat nogal verstopt, ik wist dat het kon, maar moest ook weer even zoeken. Je doet ongeveer het onderstaande:
  • Kies de voice(s) die de bastoon maakt (maken) in je patch
  • Edit iedere voice -> ga naar de Pitch Mod Page (zie ook pagina 8-15 in de manual)
  • In de onderste rij van je display staat nu helemaal links "GLIDE="
  • Zet deze parameter op "MONO" - Je voice speelt nu monofonisch, en de noten glijden met de ingestelde "GLIDE-TIME" naar elkaar
  • De GLIDE-TIME kun je instellen op de Program Control Page (zie ook pagina 7-7 in de manual)

Richard Souther's "12 Tribes" is compleet gecomponeerd en geproduceerd op een VFX-SD.

Linkje?

De TS10 klinkt anders dan de VFX demo hierboven geplaatst. In de USA stijgt de TS10 tegenwoordig in waarde. Hij is zijn grote broer de TS12 al voorbij. Geen idee waarom?

Misschien zijn polyfone aftertouch (niet aanwezig op de TS12)?

hmm het is wel een leuke aanvulling op mn bestaande setup die VFX :
hij doet geen bleepy analoge sounds
hij doet geen FM sounds
hij doet geen dancesounds
hij heeft geen resonantiefilters
maar heeft gewoon een eigen karakter :)

je kan een stukje luisteren op amazon.com

Aha. Ik heb 'm nu ook gevonden in de iTunes Store. Niet helemaal mijn muziek. Hoorde wel een paar geluiden waarvan ik dacht "als de VFX dat ook kan, moet ik het er toch maar eens uit halen". ;-)

Eigenlijk speel ik momenteel alleen met een Novation X-Station 61 en Logic en MainStage. Toch heeft die VFX altijd een geluidje wat direct lekker in de band ligt, terwijl al die Logic synths vaak op de hoofdtelefoon goed klinken, maar in de band wegvallen tegen het gitaargeweld. Maar hij is zo zwaar.

Back