Menselijk DNA op muziek gezet

Jazper

Ouwe rot
Een team van Spaanse wetenschappers van het Madrileense Ramon y Cajal Hospital hebben het menselijke DNA in muziek omgezet en gaan dit op cd uitbrengen. Naar verluidt klinken de melodietjes als new age-achtige easy listening. De wetenschappers noemen hun creatie "de audio-versie van de blauwdruk van het leven". De cd Genoma Music komt volgende maand op de markt.

Het team van wetenschappers ging, geïntrigeerd door het effect van muziek op mensen, op zoek naar aanknopingspunten in ons genetisch materiaal. Ze 'ontrolden' de dubbele spiralen van het DNA en kenden aan de primaire bestanddelen, de stikstofbasen thymine (T), guamine (G), adenine (A) en cytosine (C), respectievelijk de muzieknoten re, sol, la en do toe.

Vervolgens schreef componist Richard Krull aan de hand van de volgorde van die bestanddelen in een aantal DNA-strengen, zoals bijvoorbeeld AGCGTATACGAGT, muziekpartituren. Dit werd met percussie, klassieke gitaar en enkele andere instrumenten uitgevoerd en dat leverde "rudimentaire maar leuke stukjes muziek" op.

Volgens een artikel op de website van Planet Internet is ironisch genoeg een van de mooiste nummers, een nummer dat gebaseerd is op het gen Connexin 26. Dit gen veroorzaakt als er een mutatie optreedt doofheid.

BRON : http://frontpage.fok.nl/news.fok?id=25673

Grtz.. :doei:

cool! new age DNA muziek....

die researchers toch, ze verzinnen altijd wel iets grappigs..8o)

Laatst gewijzigd:
Kunnen ze die DNA niet mappen met een kick,snare, hihat close en hihat open.
Beetje tempo en gaaan!

Origineel geplaatst door Naton.Rozenburg
ik krijg ineens een zo raar visioen: dansende DNA poppetjes die op de cymbalen slaan en drumstel bespelen..:walker: :walker: :walker::walker: :walker: :walker: :walker: :walker: :walker: :walker:

Hehe ik nog raarder, Dat ik er op dans iets waar ik een hekel aan heb ;)

maar goed, ff ontopic.

Klinkt idd erg leuk. Ben wel benieuwd er naar. Maybe dat het wat leuks is :D

ook leuk... muziek van proteinen van zowel planten als mensen.
het klinkt ook best redelijk cool

hiero: molecular music

met mp3 samples!

Test3.gif

Created by award-winning biochemist and musician Dr. Linda Long, Molecular MusicTM provides a pioneering link between the seemingly disparate worlds of music and biological science. It involves the generation of music from three-dimensional biological molecules called proteins. Dr. Linda Long has developed it as tool for teaching molecular modelling of complex protein structures, and to generate music from herbs, medicinal plants and the human body for relaxation and therapeutic purposes.

jaaa. wacht es even.. dat klinkt allemaal als New Age!

argeloze luisteraars gaan dan voor de rest van hun leven denken dat Mirosynase uit mosterd als New Age klinkt... mooi nie!
..:duivels:
't is een manier van verwerken van data, getallen.
't is maar net hoe je info uit die mineralen/proteinen etc. verwerkt. Ik kan me ook een uiterst aggressief atonaal stuk bij voorstellen...

en hoera! deze thread heeft me weer op 'n Creatief idee gebracht: <<< Dansende DNA New Age Acid! >>>binnenkort..

Laatst gewijzigd:
Het is maar net hoe je het als muziek wilt interpreteren... als je nou echt de complete base-volgorde van de DNA-helix aan wilt houden dan klinkt het nergens naar, alleen maar een oneindige reeks van de bijbehorende 4 noten... ze zullen het wel een heel eind hebben 'opgepoetst naar eigen inzicht'....
Het zou interessanter worden als je de volgorde van aminozuren ging aanhouden: elk 'cordon' (of keten) van 3 basen-paren (A,T,C of G) vormt een natuurlijk aminozuur, een zeer belangrijke bouwsteen voor eiwitten. Er bestaan 20 van deze natuurlijke aminozuren (je kunt de 3 basen in verschillende volgorden plaatsen; echter niet elke combinatie levert een aminozuur op: er blijken constant 20 vaste combinaties te zijn), dus misschien dat je wat met die aminozuren zou kunnen doen, dan heb je veel meer variatiemogeljikheden...
Ik blijf het echter een abstract en (te) vergezocht vinden....

zal wel een verkoop stuntje zijn:) onder het motto ik heb lucht en hoe te verkopen
doet me een beetje denken aan adje vissers zijn brainsessions... je hoort daar rustig van te worden:P

Laatst gewijzigd:
Origineel geplaatst door Dr. RiPsaw
Het is maar net hoe je het als muziek wilt interpreteren... als je nou echt de complete base-volgorde van de DNA-helix aan wilt houden dan klinkt het nergens naar, alleen maar een oneindige reeks van de bijbehorende 4 noten... ze zullen het wel een heel eind hebben 'opgepoetst naar eigen inzicht'....
Het zou interessanter worden als je de volgorde van aminozuren ging aanhouden: elk 'cordon' (of keten) van 3 basen-paren (A,T,C of G) vormt een natuurlijk aminozuur, een zeer belangrijke bouwsteen voor eiwitten. Er bestaan 20 van deze natuurlijke aminozuren (je kunt de 3 basen in verschillende volgorden plaatsen; echter niet elke combinatie levert een aminozuur op: er blijken constant 20 vaste combinaties te zijn), dus misschien dat je wat met die aminozuren zou kunnen doen, dan heb je veel meer variatiemogeljikheden...
Ik blijf het echter een abstract en (te) vergezocht vinden....

kijk, dan wordt het al veel interessanter.
Natuurlijke fenomenen gebruiken in de muziek is trouwens absoluut niet nieuw, in de muziek van vorige eeuwse moderne componisten als Xenakis werd ook al geexperimenteerd met dergelijke fenomenen.

alleen niet op deze goedkope, opportunistishe manier (dan heb ik het over de laatste link).;)

Back