Studiohoek opstellen

Stabby

Ouwe rot
Ik ben enkele maanden begonnen met mijn eerste studio op te bouwen. Voorlopig leg ik alles op mijn bureau, maar die raakt stilletjesaan vol en die ruimte heb ik natuurlijk nodig om te studeren. Ik wil daarom verhuizen naar de hoek van mijn kamer waar ik nog plaats vrij heb. Daarom een paar vragen die dat wat eenvoudiger zouden moeten maken:

1) Wat doen jullie om de studio er niet te slordig laten uitzien? Ik heb nog niet eens zoveel toestellen en overal liggen kabels verspreid. Dat zal alleen maar verergeren in de toekomst.
2) Naar wat voor tafel en stoel kan ik best kijken? Ik zou gewoon eens bij Ikea kijken, maar misschien is er ook iets studiogericht dat wat extra te bieden heeft? (bv ingebouwde stopcontacten of een oplossing om kabels zoveel mogelijk uit het zicht te krijgen).

Andere tips zijn altijd welkom. Alvast bedankt!

Wat regeltjes die ik zelf graag hanteer.

Regel 1
Ruim alles op wat je niet gebruikt, dus ook die synthesizers. Werk je alleen met softsynths, dan heb je dit probleem natuurlijk niet. Dus maak opbergplanken om apparatuur weg te kunnen zetten, hoewel, een kast is nog beter (stof vrij).

Regel 2
Gebruik 19" racks, het liefst voor de mixer ook. Een mixer omhoog is ergonomisch beter dan plat op je bureau (en ruimte besparend) ...

Regel 3
Kijk ook naar een leuke patchbay, zodat je korte snoeren kunt gebruiken (zelf fabrieken), die achter langs gaan.

Wout

1) Wat doen jullie om de studio er niet te slordig laten uitzien?
Kabelgoten. Tiewraps.

2) Naar wat voor tafel en stoel kan ik best kijken?
Maak eens eerst een goede tekening op schaal van de ruimte waar je in zit plus de apparatuur en laat die eens eerst aan ons zien :).

Probeer http://www.inkscape.org/ of http://www.cadstd.com/lite.php - of gewoon Google Sketchup.

Ik heb een tijdje zo'n met leer beklede "executive" stoel gehad. Voor mij persoonlijk waardeloos: ik had het gewoon bij een goede bureaustoel moeten houden. Hier moet je niet op beknibbelen overigens; je rug moet langer mee en zitcomfort is belangrijk.

Ik heb zelf 6 tafelpoten en een tafelblad van 2m x 80 cm x 3.7cm bij de bouwmarkt gehaald (zowel Praxis als Gamma hebben dit). Mijn vader is lasser en kon dus makkelijk een soort overhang maken voor m'n TFT-monitors. Deze hangt onder aan het blad vast met een paar stevige bouten en geeft me ruimte om onder m'n TFTs nog een controller te schuiven.

Ik vraag me af waar ik zo'n kabelgoot kan verkrijgen. Want veel bureau's hebben dat niet zo te zien.

Stof lijkt me een nachtmerrie. Behalve bedekken met een doek zou ik geen oplossing weten voor mijn Microkorg en Kaoss Pad 3. Ik heb ook een Korg Kaossilator en een DS met Korg DS-10, maar die zijn snel op te bergen in een schuif.

Zelf bouwen? Zou ik met plezier doen, maar ik ben een absolute leek hierin. De komende maanden zal daar niet veel tijd voor zijn aangezien ik moet studeren. En ik zou iets dat ik zelf heb gebouwd denk ik nooit vertrouwen. Ik zou maar heel de tijd schrik hebben dat het ooit eens zal instorten :D

Ik heb een compacte mixer die niet veel plaats inneemt. Die kan voorlopig aan de hoek van een bureau. Zoveel toestellen heb ik niet eens, maar studeren is al niet meer te doen op mijn huidig plekje.

Software gebruik ik niet. Dus heb ik ook geen ruimte nodig voor een scherm. Al overweeg ik mijn 10" Netbook te gebruiken om eenvoudig te sequencen.

Ik zal eens een tekening posten.

Ik heb eens een tekening van mijn kamer gemaakt:

http://img361.imageshack.us/my.php?image=kamerjz3.jpg

Mijn gear zit nu op mijn bureau, ik wil het graag verplaatsen naar de linkeronderhoek. De kast linksboven gaat de deur uit en naar daar verplaats ik de TV en DVD-kast. Is dat de beste keuze?

Ik weet alleen niet goed hoe ik best mijn apparatuur kan ordenen om zo vlot mogelijk te bedienen en wat voor meubel ik best aanschaf. Mijn set-up zal binnenkort wat veranderen:

- Microkorg
- Kaoss Pad 3
- compacte mixer (zo groot als de KP3)
- Nintendo DS met Korg DS-10
En in de toekomst komt daar een Korg Micro X en Akai MPC500 bij.

Een hoekbureau lijkt me de beste oplossing, maar dat is ook een pak duurder dan een gewone. Of ik koop een kleiner bureautje om te studeren en verplaats mijn huidige bureau naar de hoek. Dan kan ik een kleine tafel kopen om er toch een hoekbureau van te maken.

Het grote probleem is: hoe verspreid ik alles over mijn bureau? Is er bv een oplossing om de Microkorg en Micro X niet naast elkaar te moeten plaatsen? Dat neemt nogal veel plaats in. Boven elkaar zal ook niet vlot bedienen. Bestaan er misschien racks waarmee ik beide toestellen schuin boven elkaar kan plaatsen? Dat lijkt me handiger.

De compacte mixer mag achteraan het bureau en dat is het zowat. De rest van de gear vereist een plaatsing vooraan zodat ik er vlot bijkan. Maar dat zijn heel wat toestellen die naast elkaar moeten staan. Ik zou niet weten hoe ik dat moet aanpakken.

Suggesties en opmerkingen zijn welkom :)

Is het mogelijk de boekenkast tussen de kledingkast (die voor dit doel wat op zou moeten schuiven naar de deur) en het raam te zetten? De tekening is niet op schaal, maar zoals jij het nu getekend hebt denk ik dat het past. Dan heb je naast je bureau 80x80cm om je huidige werkplek uit te breiden.

Het bureau naar links onder verplaatsen lijkt mij een goed idee. Zelf geef ik ook de voorkeur aan een L-vorminge werkplek. Ik zit me alleen af te vragen of het zitmeubel dan niet erg dicht op je televisie komt te staan. Maar dat kun je zelf beter inschatten.

Ik vraag me af waar ik zo'n kabelgoot kan verkrijgen. Want veel bureau's hebben dat niet zo te zien.

Je kunt bijv. een pvc-buis over de lengterichting doorzagen en dat met passend (pvc-) montagemateriaal aan de muur of onder je bureau bevestigen.

Studio is wel een groot woord voor die paar kleine apparaatjes ;)
Lijkt me niet moeilijk om met zo'n kleine setup de boel netjes te houden.

Kabelgoot kan je overigens makkelijk maken door bij de bouwmarkt zo'n halve pvc buis te halen. soort van dakgoot zeg maar. De bevestigingsklemmen die daar ook liggen kan je creatief buigen zodat je ze zo onder je tafel kan bevestigen en dan eventueel een stukje aan de achterkant laten uitsteken als je bureau niet tegen de muur aanstaat. Dan kan je er namelijk van boven makkelijk bij.

Even een kickje, ik vraag me af of het een goed idee is om een bureau van €80 bij Ikea te kopen voor mijn gear. Lekker goedkoop, maar is het veilig voor al die dure apparatuur?

veilig tja... :)
wat je hebt weegt niet zoveel..

bij mij is het een veel riskantere constructie.. ik ken zo eens iemand die zn hele studio in en op kartonnen dozen gemaakt had.

Back