Buizen vervangen ja/nee ?

Lennox

work in progress
afgelopen donderdag ontvangen een begin jaren '80 Exef Psr-23, 2 kanaals pre-amp met elk kanaal een bass/middle.treble en presence regelaar en op het tweede kanaal als extra een drive. Nu was het volgens de verkoper geen buizen pre-amp, bij thuiskomst toch maar even opengemaakt en tot mijn aangename verassing zag ik dit viertal zitten

my.php
[/URL][/IMG]

4x type ECC83 heb het opgezocht en is een 12AX7

nu heb ik geen ervaring met buizen, hij werkt goed naar mijn idee alleen heb ik een vraag over het gloeien van deze buizen. Ik zie namelijk bij alle vier alleen onderaan 2 puntjes (bij de draadjes onderaan) gloeien en helemaal bovenaan ook (het middenstuk dus niet). Ik heb er een foto van proberen te maken maar het is niet goed te zien.

my.php
[/URL][/IMG]

Mijn vraag is horen buizen zo te gloeien of moeten ze helemaal egaal gloeien dus ook het middenstuk?

thanks

niet egaal....
tenminste in mijn bassversterker en in de gitaar evrsterker van een maatje van me niet, voor zover ik me herrinner(kan het vanavodn voor de zekerheid wel even nakijken)

verder gaan pre-amp buizen rustig 10 jaar mee voordat ze vervangen moeten worden, eind buizen rond de 4 jaar...

je zou ze kunnen vervangen, zijn niet erg duur, maar denk niet dat het nodig zou zijn, als buizen niet goed meer zijn worden ze blauw(ziet er cool uit, is niet erg gezond voor de buizen) of ze doen gewoon niets meer...

Bij dit soort buisjes is het moeilijk te zien en is het normaal dat je alleen de boven en onderkant ziet gloeien, wat indirect gloeit is de kathode en die zie je niet helemaal bij deze buisjes en het zijn preamp oftewel low power triodes en die gloeien niet zo hard.
Buizen die blauw zijn zijn zeker niet stuk, eindbuizen oftewel powerpentodes hebben bijna altijd een blauwe gloed, niks om je zorgen over te maken, als ze rode wangetjes krijgen oftewel de anodes gloeien op dan zijn de buizen overbelast, daaraan gaan ze uiteindelijk wel stuk.

Buizen die blauw zijn zijn zeker niet stuk, eindbuizen oftewel powerpentodes hebben bijna altijd een blauwe gloed, niks om je zorgen over te maken, als ze rode wangetjes krijgen oftewel de anodes gloeien op dan zijn de buizen overbelast, daaraan gaan ze uiteindelijk wel stuk.

nou de buizen die wij gebruiken zijn zeker niet blauw en de enige blauwe buizen die ik heb gezien waren degene die 2 oefensessies later helemaal niet meer brande of nauwlijks meer volume konden brengen, nieuwe buizen erin, mooi oranjeen alles was weer top...

blauwe buizen vertrouw ik in elk geval niet!

voorversterker buizen zoals de ecc83 zie je normaal gesproken bijna niet gloeien. je ziet boven en onder twee puntjes gloeien, dat zijn de bovenkant en onderkant van van beide gloeidraden. het is namelijk een dubbel triode.

bij een eindbuis zoals de el34 of kt88 zie je meer van de gloed, dat komt door de bouwwijze. de blauwe gloed zegt weinig over de kwaliteit.

GlowingTube2.jpg

lees ook op deze pagina: tonefactory FAQ

Ik zou zeker een nieuw setje JJ's in 1 kanaal zetten om te checken wat het voor verschil geeft! Kost je niet veel...

Maar gefeliciteerd met je aanwinst. ben jaloers. :D Heb je ook een fotootje van de buitenkant? Of (een link naar) meer info over deze bak? Ben benieuwd. Nooit van Exef gehoord...

Laatst gewijzigd:
Ik zou zeker een nieuw setje JJ's in 1 kanaal zetten om te checken wat het voor verschil geeft! Kost je niet veel...

Maar gefeliciteerd met je aanwinst. ben jaloers. :D Heb je ook een fotootje van de buitenkant? Of (een link naar) meer info over deze bak? Ben benieuwd. Nooit van Exef gehoord...

Hoi Fles,

thanks, jazeker heb ik een foto zojuist gemaakt een maatje wilde hem ook graag zien. Achterop zit ook send 1 en 2 en rcv 1 en 2 .

het is de bovenste op het plaatje 8~

my.php
[/URL][/IMG]

over JJ's gesproken, dan zou ik in plaats van de 'gewone' ecc83s, de ecc803s kopen.

dit is een long plate ontwerp met wat meer bas respons, en toch een heldere klank.

ik heb deze zelf ook, en wil er misschien nog een paar meer aanschaffen voor in andere apparaten.

ze zijn niet zo goor klinkend, juist wat netter, classy. deze zouden het dichtste in de buurt moeten komen van de telefunken ecc83, volgens velen.

volgens mij zijn de buizen die erinzitten nagelnieuw, maar JJ's zijn tegenwoordig de best betaalbare vervanger.
ik gebruik ze volop.
als je er meerdere nodig hebt dan is denk ik TAD in duitsland de goedkoopste leverancier ( en de snelste)
maar vervang de rsd buizen alleen als ze hard ruisen of microfonisch zijn (erop tikken, als je dan behoorlijk hard ping uit de spekers hoort, dan zijn is de buis microfonisch)
groetne,
'jeroen

Hoi Fles,

thanks, jazeker heb ik een foto zojuist gemaakt een maatje wilde hem ook graag zien. Achterop zit ook send 1 en 2 en rcv 1 en 2 .

het is de bovenste op het plaatje 8~

my.php
[/URL][/IMG]

Dat lijkt op een gitaar amp! Ik dacht dat je een 2ch. mic pre had gescoord... Anyway, voor elk bedrag onder de 100€ lijkt me dit een leuke aanwinst. :okdan:

Avalon VT 737

Avalon VT 737

Even ter mogelijk toekomstige probleem brainstorm, klopt het dat het eventueel vervangen van alle buizen in een Avalon Channelstrip een kleine 100euro verhaaltje is? Kan iemand dit bevestigen? Hoe werkt dat vervangen eventueel indien je zelf er weinig verstand van hebt?

Even ter mogelijk toekomstige probleem brainstorm, klopt het dat het eventueel vervangen van alle buizen in een Avalon Channelstrip een kleine 100euro verhaaltje is? Kan iemand dit bevestigen? Hoe werkt dat vervangen eventueel indien je zelf er weinig verstand van hebt?

Wat het kost hengt af van de buizen. Als je NOS Mullard koopt kan dat eenvoudig oplopen naar zeg 150€ per buis ! Voor alle niet-NOS buizen is het idd een €100 verhaaltje.
Vervangen is simpel; unit openmaken, oude buizen eruit, nieuwe er in, ze zitten in een voet gestoken.

Back