Buizen vervangen ja/nee ?

Avalon Vt 737 buizen

Avalon Vt 737 buizen

ik heb er erg weinig verstand van, maar gewoon dusdanige buizen, dat de klank zo goed als hetzelfde zou blijven. Wat zouden dan de kosten zijn, per stuk en samen. Dus gewoon kwaliteit behoudende buizen zeg maar. Hoe lang zou ik met die buizen van zo'n Avalon moeten doen, wanneer ie 10-15 uur per week gebruikt zou worden? Eeen beetje een soort van goede realistische indicatie zou ik maar zeggen.

ik heb er erg weinig verstand van, maar gewoon dusdanige buizen, dat de klank zo goed als hetzelfde zou blijven. Wat zouden dan de kosten zijn, per stuk en samen. Dus gewoon kwaliteit behoudende buizen zeg maar. Hoe lang zou ik met die buizen van zo'n Avalon moeten doen, wanneer ie 10-15 uur per week gebruikt zou worden? Eeen beetje een soort van goede realistische indicatie zou ik maar zeggen.

een jaar of 20
(voor de puristen onder ons: het is uiteraard afhankelijk van de schakeling, het soort buis en het merk buis)
Maar het punt is dat je je er meestal niet zo druk over hoeft te maken.

voorversterker buizen vervangen doe je als;
. er erg veel ruis of geknetter uitkomt,
. als de buis erg microfonisch is,
. als de emissie zo laag geworden is dat er te weinig versterking is voor zinvol gebruik.
dus,
als er goedwerkende buizen inzitten, niets doen.
vervangen met hedendaags verkrijgbare buizen is bijna altijd een soort van downgrade.
(buizen zijn tegenwoordig volkomen kut (w.t.schippers))
als je moet vervangen, op het moment is JJ redelijk, maar dat kan morgen anders zijn.
of ga op zoek naar goeie, oudere merkbuizen.
een philips die 20 jaar gebruikt is , is vaak beter dan een op het moment verkrijgbare nieuwe.
sucses
groeten,
jeroen

Hmmm, even een vraagje aan u buisdeskundigen: ik heb een Dolby 5.1 buizeneindversterker, ik gebruik vijf kanalen maar de basversterker niet omdat mijn subwoofer actief is.
Nu staat die basversterker wel altijd aan maar er komt nooit signaal op.
Is zoiets slecht? Uitzetten kan niet omdat alles met een enkele schakelaar wordt aan-en uitgezet.
Ik kan natuurlijk ook de buizen er uit halen maar dan staat de trafo onder stroom zonder belasting en dat lijkt me nog beroerder.
Overigens gloeien mijn buisjes wel altijd lekker en al helemaal als ik Pink Floyd op zet ;-)

Avalon VT 737 buizen

Avalon VT 737 buizen

deze type zo heb ik begrepen: 6922, ecc88, e88cc ?

Overigens gloeien mijn buisjes wel altijd lekker en al helemaal als ik Pink Floyd op zet ;-)

Daar gaan niet alleen buizen van gloeien....:D Of geven ze met PF extra licht?

Hmmm, even een vraagje aan u buisdeskundigen: ik heb een Dolby 5.1 buizeneindversterker, ik gebruik vijf kanalen maar de basversterker niet omdat mijn subwoofer actief is.
Nu staat die basversterker wel altijd aan maar er komt nooit signaal op.
Is zoiets slecht? Uitzetten kan niet omdat alles met een enkele schakelaar wordt aan-en uitgezet.
Ik kan natuurlijk ook de buizen er uit halen maar dan staat de trafo onder stroom zonder belasting en dat lijkt me nog beroerder.

Ik zou die buizen eruit halen, meestal kan het geen kwaad als er helemaal geen buizen in zitten, voor de voeding ook niet want die hoeft niets meer te doen, of houd juist extra vermogen over voor de rest.
Stop daar je oude opgebrande buizen in.
Zorg er iig voor dat er geen signaal op komt, anders sloop je je eindtrafo en eindbuizen.

Nou, beoordeel zelf maar!
Nu staat ECHOES OP!
Ok, ik haal de buizen er uit, thanks for the tip, heb ik meteen reservebuissies.

Attachments

• IMG_0441.jpg
    IMG_0441.jpg
    123,7 KB · Bekeken: 96
Als je ecc88 wil vervangen is de goedkoopste keuze: de pcc 88 van telefunken,thungsten,pillips enzo. Kost maar een paar euro. De russen hebben ook 6N1P buizen die er ook bruikbaar voor zijn. De pcc 88 heeft een iets hogere gloeispanning, maar dat is geen probleem. Als je handig bent met de soldeer bout is het aan te raden een extra buis voet erin te zetten. En er 2 PC 88's in te zetten(veel beter geluid). Op de site van mijn maat kan je nog meer over buizen lezen. Op: home.tiscali.nl/fishbowl.amping :geslaagd:Hij is echt hardcore buizen liefhebber.

avalon

avalon

Nou, het zou nog niet nodig zijn, maar stel.
Het zou dus een klein bedrag je zijn, mocht ik er dezelfde buizen in doen. Of vergelijkbare buizen. Onder de 100 euro's. En ze gaan wel een tijdje mee.

Back