Spectrum Analyzer, hoe gebruik je hem?

dct

Ouwe rot
De titel zegt het al...Hoe gebruiken jullie dit apparaat? Bij het mixen gebruik ik hoofdzakelijk mijn oren en leg ik een bestaande track die ik goed vind klinken naast die van mij en maak ik zo aanpassingen.

Op het forum heb ik al vaker gelezen dat ieder instrument zijn eigen plaats in het spectrum moet hebben. Misschien dat er hier wat forumleden zijn die eens een uitleg willen geven over hun aanpak vwb de spectrum analyzer. Ik ben met name geïnteresseerd in de leden die hem gebruiken bij het maken van de wat hardere dance varianten, maar alle tips en tools vwb andere stylen zijn natuurlijk ook welkom...

Een vraag die mij zo ook even te binnen schoot is of er een vaste regel is voor de frequenties, waar bijvoorbeeld vocals of leadsynths thuis horen. :okdan:

Tja, ik gebruik het voor verschillende doeleinden, vooral tijdens het mixen om te checken of er niet te veel frequenties overlappen. Het beste is om dat geheel op het gehoor te doen, maar een spectrumanalyser kan hier toch erg helpen (vooral als je je monitors en afluisterruimte niet helemaal vertrouwt).

Wat betreft 'vaste regels' voor frenquenties, daar geloof ik zelf niet zo erg in. Belangrijk vind ik om te kiezen voor een aantal geluiden die de basis van je track zijn, en deze mooi te doen uitkomen. Al de rest wordt als het ware 'rond gemixt'. Kwestie van prioriteiten te stellen.
Er zijn her en der wel frequentie-diagrammen te vinden, maar dat is toch wel erg relatief, alhoewel er wel bepaalde frequenties bestaan die moeilijker te mixen zijn (vooral het lager-mid tot het laag) en die snel voor een belastende mix kunnen zorgen, ook het hele hoog valt daarbij.

Dus een spectrum analyzer is voor mij in de eerste plaats leerzaam, echt een tool om als je het even niet weet wat vals te spelen :)

om te beginnen, de oren zijn de allebelangrijkste referentie.
als het goed klinkt, dan is het in principe goed.
ik gebruik de spectrumanalizer bij eindmixen om verrassingen te voorkomen.
rare pieken die je op het eerste gehoor niet opvallen,en een overall idee van de spectrumbalans.
(cq. de verhouding tussen hoog, midden en laag)
het is geen onmisbaar apparaat, maar wel een handig hulpmiddel.
vooral in ruimtes te gebruiken die discutabel zijn wat betreft de acoustische vorm.
zo ongeveer alle zelfbouw studio's dus.
groeten,
jeroen

Via solo om te kijken welke freq een spoor zit en welk ander spoor evt in de weg kan zitten.

'k heb ook zo eens een tijd gefreakt over analyzers...
1° da's om uit te leren, "leren te luisteren" (maar dan letterl'k !)
2) Ik ga gewoon af op m'n gehoor nu,
3) Soit, "Als de tuning maar goed zit!!!" maar dat kan ik toch aan niemand overbrengen...

Via solo om te kijken welke freq een spoor zit en welk ander spoor evt in de weg kan zitten.

Ok. Maar hoe los je zo'n probleem dan op? Doe je dat door dat geluid bijvoorbeeld met je eq te pushen in een ander frequentiegebied? Of zeg ik nu iets raars?

Zo:

attachment.php

waarbij je met de EQ over het algemeen wil cutten (volume van de frequenties gaat omlaag) in plaats van boosten.

Attachments

• holisticequg3.png
    holisticequg3.png
    10,3 KB · Bekeken: 151
Dat is inderdaad de manier waarop ik het ook doe. Alleen zitten de bass en de kick dan ook wel eens andersom t.o..v. jouw tekening bij mij. Dat verschilt per track.

als je lang bezig bent aan hetzelfde zijn je oren gewend aan het geluid, ook als het niet goed stond. Dan is een analyzer goed om te zien dat je het nog juist hoort, in combinatie met a-b vergelijkingen van eerdere/andere projecten.

Yoozer bedankt voor de tekening. Zeer verhelderend!!

Nomore: Ik heb wel eens wat positieve dingen gehoord over Voxengo Span. Misschien dat je die eens kunt checken.

Niel: Aangezien jij ook hardcore maakt; Heb jij een vaste frequentie waar je bijvoorbeeld je leadsynths pushed middels eq? In het verleden heb ik nogal eens gehad dat vocals en bijvoorbeeld de supersaw uit de JP8080 elkaar in de weg zaten. Ik meende dat forumlid Couterfeit, toen hij iets bij mij kwam ophalen, ook een keer is begonnen over de beste frequentie om bijvoorbeeld je leadsynth te pushen...

Alle andere mensen natuurlijk ook bedankt voor de bijdrage tot zover.:biertje:

Back