Investering voor ITB workflow

Ik ben in de jaren 90 begonnen met muziek maken. Eerst lekker via Octamed en Fasttracker II boeren en scheten samplen en daarna overgestapt naar Cubase. In die tijd had ik veel gear gekocht en verkocht. Heel veel door mijn handen gehad, TR-909, JP-8000, Nordlead 2, Novation Nova, Jomox Airbase/Xbase 09, Roland Juno 2 met PG-300, een kledingkast vol met gitaarpedaaldistortions (ik maak hardcore) , Mackie mengtafels, Lexicon fx processors enz enz.

Een lange tijd heb ik hiermee zitten klooien. Soms was het leuk, vaker was het frustrerend. Zoals veel andere mensen viel ik in het gat van de koop- en verkoopdrang. Ik was meer bezig met het kopen en verkopen van gear, dan met muziek maken, want “met de volgende synth/drumcomputer die ik ging kopen kon ik VEEEL betere muziek maken…”.

Nu ben ik op een punt gekomen dat het kriebelt om iets aan te schaffen waar ik wat aan heb. Ik wil dit ook 2de hands aanschaffen om mijn mogelijkheden te vergroten, daar heb ik geen problemen mee. Mijn opties heb ik onderverdeeld in een aantal mogelijkheden, maar als anderen betere suggesties hebben, dan ben ik 1 en al oor.

Optie 1: Drumcomputer

Optie 2: Filter/overdrive/distortion

Optie 3: Studio Monitors

Optie 4: een Roland Cloud abonnement

Optie 5: Behringer clones

Optie 6: een combi
same here en heel herkenbaar met dat kopen/verkopen. Was een hobby an sich geworden.
Ik denk dat je gewoon helemaal ITB moet gaan, heb ik ook gedaan. Ook rustig in je hoofd alsje weet dat je 100% ITB bent en dus niet meer hoefte GASsen voor nieuwe HW gear, gaat gewoon aan je voorbij incl alle koopwoede.

Lekker alles vanuit 1 centraal punt.

HW drumcomputers etc, leuk om mee te jammen. Proggen in een daw is functioneler. Anders krijg je ook weer: veel io nodig (dure geluidskaarten en convertors (nu heb ik een interface van 400 ipv een setup van 10K+ alleen voor IO), kabels, sync shit, midi jitter.
Zorg voor een goede midi keyboard met veel controls, minimaal 5 oct, DAW controller, minimaal met transport erop
Goede monitors + SUB inderdaad, hoeft niet hard maar wel stevig.
ITB disto zijn er best veel, van mackie 8bus emus tot vage moderne dingen zoals arturia coldfire. Je moet alleen effe zoeken.

optie 1 ITB: drumsamplers/seqs:TAL-DRUM/ADSR Drummachine/Atlas/Triaz, of Emu's: bijv Roland cloud drumcomputers/D16/AlyJameslab etc

optie 2 ITB: Softube amps/Audiority/Eventide/Arturia etc, Airwindows mackity of Shy Audio Shy 90schannels voor de mackiesound

optie 3 Altijd doen, goede monitors + sub. roomtreatment wordt belangrijker hoe harder je gaat, dan heb je ook meer reflecties etc. ik werk op een relatief normaal nivo, is het wat minder essentieel, maar als je het kan betalen, ook doen.

optie 4 Heb ik gehad, maar heb betere alts nu en die cloudframework eromheen is gaar en shit. Beter samples + TAL/Gforce/Arturia

optie 5 nee, ITB is alles instant recall, geen kabel midijitter sync geneuzel. Soundwise maakt het ook niet meer uit. Die tijden zijn voorbij.

optie 6 Allemaal persoonlijk en zal je zelf moeten doen. Maar ik voel me echt vrij nu helemaal itb, geen 5 lagen over elkaar heen qua tracks maken. Gewoon alle shit in de DAW, geen aaprt lopende HW seqs en spullen aan de andere kant van de tafel/kamer waardoor je het in feite niet gebruikt of statisch laat. Lekker editen en proggen in realtime terwijl alles loopt (of niet) gewoon vanuit de stoel.

Laatst gewijzigd:
Het werken ITB heeft inderdaad z'n voordelen. Als ik volledig ITB de punten kan oplossen waar ik tegenaan loop, dan is dat voor mij dikke prima. Het gaat mij niet om de manier waarop dat gebeurd.Ik zal in ider geval eens kijken naar alle VST plugins die je hebt genoemd. Bedankt voor je advies.

Ik heb niet alles gelezen maar wat voor type hardcore wil je gaan maken!

Als je voor de original sound gaat dan is een Sherman Filterbank zeker leuk. Ga je voor de nieuwere sound dan is die misschien niet zo relevant meer.

Ik ga vaak op zoek naar vocal samples. Dat kan bij het genre wat ik maak vanalles zijn. Een rap Acapella, een film sample of gewoon een loop van iets interessants. Daarna probeer ik er een melodie omheen te verzinnen met een kickdrum die erbij past. Daarna bouw ik het uit en na een kwart track beslis ik of ik ermee door wil gaan of dat ik het niet goed genoeg vind.

Inspiratie doe ik op door door presets te scrollen en geluiden wat aan te passen met VST plugins. Veel onderdelen zijn samples, zoals risers, effecten en uiteraard mijn drumsamples.

Vaak is de lol eraan dat je wat geluiden bij elkaar combineert en dat het dan opeens goed in elkaar valt. Het is bij mij meer experimenteren dan echt met een vaste werkwijze aan de gang gaan. 70% gaat de digitale prullenbak weer in. Maar dat is niet erg, want daar leer ik van. Maar de keren dat ik een track ook echt voor 100% af maak zijn zeldzaam.
Er zijn veel wegen naar Rome, maar als je niet van het 'spelen' van instrumenten bent, is de meerwaarde van hardware minder en lijkt het mij vooral omslachtiger worden met dure kastjes en effecten die je weer aan moet sluiten en op moet nemen.
Iets wat ITB gewoon makkelijker gaat.

Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar persoonlijk zie ik mijn DAWLess setup vooral om lekker te 'spelen' (dus muziek te maken).
Hier leg ik het een beetje uit hoe dat voor mij werkt (totaal ander genre, maar het punt blijft hetzelfde).

Maar voor velen zal het 'in het moment komen' het belangrijkst zijn voor hun inspiratie.
En hardware kan daar echt een meerwaarde hebben, omdat het draaien aan (heel veel) knopjes en prutsen met kabels etc. nu eenmaal inspirerend werkt voor sommigen.

Maar als je alleen 'een bepaald geluid' wilt maken, zou ik zelf niet beginnen met hardware toevoegen (m.u.v. een goede midi controller).
Sounds maken lukt tegenwoordig net zo goed ITB, mits je weet hoe.
(zal niet voor iedereen zo werken, maar ik denk dat dat prima kan)

Wat ik zo lees van je workflow, zou ik dus zelf geen hardware toevoegen en eerst met virtuele effecten gaan spelen.
Volgens mij heb je meer aan een paar goede distortion plugins dan aan een analoge unit om verder te komen.
En dan kun je later altijd nog gaan verdiepen in dedicated hardware als blijkt dat je er weer meer uit bent gaan halen en je toe bent aan 'wat anders'.

Kijk ook of Cubase de beste optie voor je is, die ken ik zelf niet.
Alle DAWs 'kunnen' ongeveer wel hetzelfde (qua lineair muziek maken), maar hebben allemaal net weer een andere look and feel en manier om er te komen.
Ik werk al m'n hele leven met Reason, waar ik dus mee vergroeid ben en probeer nu Ableton Live omdat ik een keer wat anders wil proberen.
Reaper ken ik ook goed (om m'n band op te nemen), maar vind ik minder een creatieve workspace.
Reason heeft van zichzelf al heel veel goede instrumenten en effecten, maar mogelijk heb je die in Cubase ook al (dat weet ik niet).
Een nieuwe DAW kost natuurlijk weer veel tijd om helemaal te snappen, maar ik ben de uitdaging aangegaan en Live bevalt me ook goed (met name voor live loopen, de rest kan Reason ook en beter / makkelijker / visueler is mijn gevoel nu)

Ik zie zelf 3 nadelen aan ITB werken en dat is de mega hoeveelheid aan opties (waardoor ik soms gewoon niet weet waar ik moet beginnen), de verleiding om steeds maar weer een nieuwe plugin te kopen (die je waarschijnlijk helemaal niet nodig hebt) en het gebrek een 'direct gevoel' van hardware met dedicated knoppen die doen waarvoor ze bedacht zijn.

Dat laatste is met een goede midi controller (grotendeels) op te lossen, maar bij hardware hoef je daar niet over na te denken. De knoppen 'zijn er' gewoon.

Maar verder heeft ITB werken vooral voordelen en wil ik er weer meer mee gaan doen de komende tijd.

Ik heb niet alles gelezen maar wat voor type hardcore wil je gaan maken!

Als je voor de original sound gaat dan is een Sherman Filterbank zeker leuk. Ga je voor de nieuwere sound dan is die misschien niet zo relevant meer.
Ik maak vanalles wat eigenlijk. Snel, langzaam. Behalve die vieze piepkickdrums en industrial herrie. Dat kan ik niet waarderen.

Er zijn veel wegen naar Rome, maar als je niet van het 'spelen' van instrumenten bent, is de meerwaarde van hardware minder en lijkt het mij vooral omslachtiger worden met dure kastjes en effecten die je weer aan moet sluiten en op moet nemen.
Iets wat ITB gewoon makkelijker gaat.

Dat is voor iedereen natuurlijk anders, maar persoonlijk zie ik mijn DAWLess setup vooral om lekker te 'spelen' (dus muziek te maken).
Hier leg ik het een beetje uit hoe dat voor mij werkt (totaal ander genre, maar het punt blijft hetzelfde).

Maar voor velen zal het 'in het moment komen' het belangrijkst zijn voor hun inspiratie.
En hardware kan daar echt een meerwaarde hebben, omdat het draaien aan (heel veel) knopjes en prutsen met kabels etc. nu eenmaal inspirerend werkt voor sommigen.

Maar als je alleen 'een bepaald geluid' wilt maken, zou ik zelf niet beginnen met hardware toevoegen (m.u.v. een goede midi controller).
Sounds maken lukt tegenwoordig net zo goed ITB, mits je weet hoe.
(zal niet voor iedereen zo werken, maar ik denk dat dat prima kan)

Wat ik zo lees van je workflow, zou ik dus zelf geen hardware toevoegen en eerst met virtuele effecten gaan spelen.
Volgens mij heb je meer aan een paar goede distortion plugins dan aan een analoge unit om verder te komen.
En dan kun je later altijd nog gaan verdiepen in dedicated hardware als blijkt dat je er weer meer uit bent gaan halen en je toe bent aan 'wat anders'.

Kijk ook of Cubase de beste optie voor je is, die ken ik zelf niet.
Alle DAWs 'kunnen' ongeveer wel hetzelfde (qua lineair muziek maken), maar hebben allemaal net weer een andere look and feel en manier om er te komen.
Ik werk al m'n hele leven met Reason, waar ik dus mee vergroeid ben en probeer nu Ableton Live omdat ik een keer wat anders wil proberen.
Reaper ken ik ook goed (om m'n band op te nemen), maar vind ik minder een creatieve workspace.
Reason heeft van zichzelf al heel veel goede instrumenten en effecten, maar mogelijk heb je die in Cubase ook al (dat weet ik niet).
Een nieuwe DAW kost natuurlijk weer veel tijd om helemaal te snappen, maar ik ben de uitdaging aangegaan en Live bevalt me ook goed (met name voor live loopen, de rest kan Reason ook en beter / makkelijker / visueler is mijn gevoel nu)

Ik zie zelf 3 nadelen aan ITB werken en dat is de mega hoeveelheid aan opties (waardoor ik soms gewoon niet weet waar ik moet beginnen), de verleiding om steeds maar weer een nieuwe plugin te kopen (die je waarschijnlijk helemaal niet nodig hebt) en het gebrek een 'direct gevoel' van hardware met dedicated knoppen die doen waarvoor ze bedacht zijn.

Dat laatste is met een goede midi controller (grotendeels) op te lossen, maar bij hardware hoef je daar niet over na te denken. De knoppen 'zijn er' gewoon.

Maar verder heeft ITB werken vooral voordelen en wil ik er weer meer mee gaan doen de komende tijd.

Eigenlijk zeg je dan dat ik beter voor de Studio Monitors kan gaan en alles voor de rest zo laten hoe het is? Dank voor je uitgebreide verhaal. Het filmpje kan ik thuis pas weer kijken, wanneer ik klaar ben met werken. ;-)

same here en heel herkenbaar met dat kopen/verkopen. Was een hobby an sich geworden.
Ik denk dat je gewoon helemaal ITB moet gaan, heb ik ook gedaan. Ook rustig in je hoofd alsje weet dat je 100% ITB bent en dus niet meer hoefte GASsen voor nieuwe HW gear, gaat gewoon aan je voorbij incl alle koopwoede.

Lekker alles vanuit 1 centraal punt.

Helemaal mee eens verder hoor, daar niet van, maar hoe het tegenwoordig ook werkt is dat je van alle kanten weer het nieuwste en NOG betere software wordt aangedrongen. En je echt voor afsluiten kan ook niet tenzij je off the grid ergens in Alaska gaat zitten.

En dat stopt ook niet met alleen software, de ontwikkeling in midi controllers stopt ook niet. Nadenken over hoe je workflow kunt verbeteren is natuurlijk niet slecht, maar wat ik wil zeggen is dat als je met hardware last had van GAS dit met software niet per definitie minder hoeft te zijn.

Concreet zou ik, als je dan toch al met Cubase bezig bent, eerst daar zoveel mogelijk tot beperken. Je hebt echt geen hardware nodig, ook niet voor distortion. Of het je inspireert e.d. is weer een tweede maar het gaat ook om de reis en ontdekking wat past, dat is ook (voor mij) groot gedeelte van de lol.

Ik heb de Analog Heat en ben daar blij mee, maar ik zou ’m niet aanraden voor hardcorekicks. Heb ook een oud Behringer-mixertje en m’n 909 daarop oversturen geeft me veel meer voldoening. Misschien een goedkope sampler plus mixertje om out of the box wat samples te oversturen voor je ze verder bewerkt in je DAW ook een optie?

Helemaal mee eens verder hoor, daar niet van, maar hoe het tegenwoordig ook werkt is dat je van alle kanten weer het nieuwste en NOG betere software wordt aangedrongen. En je echt voor afsluiten kan ook niet tenzij je off the grid ergens in Alaska gaat zitten.
Helemaal waar, maar als voordeel hoef je geen pakketten te ontvangen en te versturen. Ik had perioden dat postnl 3-4 per week langskwam :D
Ik ben wel aardig verzadigd met plugins, de meeste heb ik nu wel (LOL)

Maar als tegenhanger heb ik nu wel bijna elk vintage pedaal, fx unit of synth nu in software en dat maakt dat ik bijna elke stijl of type muziek kan maken. Wel gaaf hoor als je denkt, hmm dit heeft een CE1 nodig of een CE2 of een DimensionD of een TC chorus en je kan het gewoon inladen.

En omdat de modelling techniek wel steeds beter wordt is de kans wel groot dat je op een gegeven moment 5 RE201s hebt en 4 DimensionDs van verschillende SW bedrijven...mja er zijn ergere dingen in de wereld.

Ik heb de Analog Heat en ben daar blij mee, maar ik zou ’m niet aanraden voor hardcorekicks. Heb ook een oud Behringer-mixertje en m’n 909 daarop oversturen geeft me veel meer voldoening. Misschien een goedkope sampler plus mixertje om out of the box wat samples te oversturen voor je ze verder bewerkt in je DAW ook een optie?
Mixer is double roundtrip latency...kabels en gedoe

Airwindows mackity:

Eigenlijk zeg je dan dat ik beter voor de Studio Monitors kan gaan en alles voor de rest zo laten hoe het is? Dank voor je uitgebreide verhaal. Het filmpje kan ik thuis pas weer kijken, wanneer ik klaar ben met werken. ;-)
Ik heb zelf de DT770's van Beyerdynamics en werk 95% van m'n hobby daar op.
Monitoren gebruik ik alleen voor afmixen.
Hangt natuurlijk van je situatie af, maar ik hoor gewoon beter wat er gebeurt op m'n 770's als ik muziek aan het maken ben en dan heeft niemand er verder last van.
Als je denkt dat je monitoren je beperken, dan kun je daar in investeren, maar dat klinkt niet heel logisch eigenlijk. (als je een goede koptelefoon hebt)

Ik weet eigenlijk niet of je echt wat nodig hebt, maar ik weet wel dat 'kopen' voor mij eerder een extra probleem geeft dan een oplossing biedt.
(het maakt het complexer, je moet het ding leren kennen, aansluiten, workflow aanpassen etc. etc. )

Je zin 'het kriebelt om wat aan te schaffen' ken ik maar al te goed. Vaak was dat geen succes voor mij, dat noemen ze 'GAS' :dubbel: en eindigde dat in terugsturen of weer doorverkopen.

Ik zou goed gaan kijken welk deel van 'muziek maken' je het meeste energie geeft en daar veel mee bezig gaan met dat wat je nu hebt.
Niks kopen, maar beter worden in 'maken'.
En als het dan niet lukt om 'iets' voor elkaar te krijgen of om verder te komen gaan kijken hoe anderen dat doen en of je nog wat nodig hebt (waarschijnlijk NIET, je zult gewoon beter moeten worden in wat je wilt doen).

Het sleutelwoord hierbij is volgens mij 'lol' hebben in wat je doet. Want dan blijf je gemotiveerd om terug te komen en wordt je automatisch steeds beter doordat je er uren in stopt.
En ondertussen heb je lol, dus dat is een win-win.

Spullen kopen kan iedereen, ergens goed in worden moet je zelf doen :)

dat kan volgens mij ook. Maar weet niet of dat ook kan met audio over usb. Werkt dat bij jou apparatuur?
Ik zal morgen eens proberen.
Beetje off-topic sorry. Bij de digitakt stuur ik alle sporen los naar live, en dan hou ik de master over voor de reverb en de delay. En bij de syntakt is er een apart spoor voor de fx bus en ook voor de reverb en delay combinatie. Die allemaal over usb.

Beetje off-topic sorry. Bij de digitakt stuur ik alle sporen los naar live, en dan hou ik de master over voor de reverb en de delay. En bij de syntakt is er een apart spoor voor de fx bus en ook voor de reverb en delay combinatie. Die allemaal over usb.
Is allemaal niet superrelevant voor mij, want ik ben tevreden met mn huidige templates, maar vind het wel leuk om mn apparatuur een beetje te begrijpen dus zet het op mn to-do lijstje om daar eens naar te kijken.

(beetje offtopic idd, maar toch bedankt Rasz, altijd leuk om weer wat te leren over die dingen).

Een update in dit draadje. Dat ben ik jullie verschuldigd met al jullie advies. Wat ik inmiddels heb gedaan is:

2x Adam TV8 monitor aangeschaft. Hier zeker geen spijt van! Een sub is denk ik geeneens nodig, want ze gaan behoorlijk laag.
Een Focusrite 18i8 gen3 toegevoegd
Een Behringer RD-9 gekocht
Een Behringer ADA8200 besteld

In januari komt de volgende investeringsronde.

Op de radar:
* Deepmind 6
* Arturia MiniFreak
* Behringer Pro-800 (al weet ik niet of dit voor mijn genre past, moet ik mij nog in verdiepen)
* misschien een analog Rytm voor de software synths
* Behringer MS-1

Zoals jullie zien is het van een ITB naar een hybrid setup gegaan. Het pielen met echte dingen is toch ook wel weer leuk.

Laatst gewijzigd:
Een update in dit draadje. Dat ben ik jullie verschuldigd met al jullie advies. Wat ik inmiddels heb gedaan is:

2x Adam TV8 monitor aangeschaft. Hier zeker geen spijt van! Een sub is denk ik geeneens nodig, want ze gaan behoorlijk laag.
Een Focusrite 18i8 gen3 toegevoegd
Een Behringer RD-9 gekocht
Een Behringer ADA8200 besteld

In januari komt de volgende investeringsronde.

Op de radar:
* Deepmind 6
* Arturia MiniFreak
* Behringer Pro-800 (al weet ik niet of dit voor mijn genre past, moet ik mij nog in verdiepen)
* misschien een analog Rytm voor de software synths
* Behringer MS-1

Zoals jullie zien is het van een ITB naar een hybrid setup gegaan. Het pielen met echte dingen is toch ook wel weer leuk.

Tenzij je een superspecifieke toepassing hebt voor al die verschillende bakken zou ik in eerste instantie van dat lijstje voor de deepmind gaan aangezien die het meest veelzijdig is (en gewoon heel lekker klinkt). Aan de andere kant, kan je dat met de nieuwe Nexus ook, voor het iets meer unieke zou ik voor de pro-800 gaan.

Back