program change met Sysex

kamazo

Nieuwkomer
Hoi,

Wie weet er iets van Sysex?
Omdat we wat problemen hebben om de DTExtreme drumcomputer met de Yamaha Tyros2 via midi program changes te laten uitvoeren, wil ik het proberen met Sysex.
Probleem is o.a. dat in de Tyros zowel Control Change als Program Change moet worden aangevinkt, waardoor dus ook andere controls dan die voor de program change worden uitgevoerd.
En das best lastig...
Heeft iemand ervaring met het maken van Sysex strings in het bijzonder voor de Yamaha Tyros en DTExtreme?

Sysex data is altijd een uniek apart formaat afhankelijk van de fabrikant en product.

Een kant en klare oplossing om program changes via Sysex te sturen is er dus niet. De enige manier om dit voor elkaar te krijgen is om in de handleiding van het apparaat te kijken hoe de Sysex data moet worden opgebouwd. Daarnaast moet het apparaat natuurlijk dan ook de ondersteuning ingebouwd hebben om via Sysex een program change uit te voeren.

Worden die control changes toevallig bedoeld voor het selecteren van een bank? (Bank select LSB en Bank select MSB), want soms is daar al support voor ingebouwd in het apparaat dat deze berichten verstuurd. Zo kan ik bijvoorbeeld in mijn Yamaha CP300 de Bank LSB en MSB instellen, waarbij de CP300 de betreffende control changes verstuurd samen met de normale program change, zonder dat ik mij zelf druk hoef te maken over de control changes opzich. Dit vind je bijvoorbeeld ook in sequencer programma's zoals Cakewalk.

Sysex data is altijd een uniek apart formaat afhankelijk van de fabrikant en product.

Volgens mij is het formaat en opbouw altijd hetzelfde, alleen zijn de parameters verschillend. Het makkelijkste vind ik zelf om gewoon wat sysex op te nemen en de opgenomen strings te edditen naar hetgeen nodig is.

Volgens mij is het formaat en opbouw altijd hetzelfde

Altijd hetzelfde zijn de start/end byte en een aantal header bytes, waaronder het Device ID.

Alles wat tussen de header en de end byte komt, is helemaal vrij te bepalen door de fabrikant. Dit kan van alles zijn, commando's voor het het uitwisselen van patches, het programmeren van specifieke functies, t/m het bedienen van lichten en fonteinen in de tuin, bij wijze van spreken, want dan moet daar wel MIDI op zitten :)

Maar het is inderdaad makkelijker om voorbeelden te hebben, dus eerst de message's op te nemen en dan m.b.v. de handleiding deze aan te passen.

Zoals gezegd worden de MSB en LSB gebruikt voor selectie van geheugenbank/nummer (program change)
Dit is niet het probleem.
Probleem is dat het volume v/d DTExtreem wordt beïnvloed zonder dat daar een control change voor wordt gegeven.
Na een druk op de 'stop knop' van de Tyros wordt e.e.a. schijnbaar gereset en is de volume ineens goed.
Als sequenserprog. gebruiken we Logic.Maar dan nog moet je weten hoe een Sysex string moet worden opgebouwd...

Back