Audio renderen van hardware synths naar cubase

CSM

Ingeburgerd
Bij het renderen van mijn hardware synts gebruik ik altijd de koptelefoon uitgang van de Synths. Op die manier kan ik de hoofdtelefoon uitgang rechtstreeks met de ingang van de geluidskaart verbinden zonder tussen komst van een mixer wat weer extra ruis zou opleveren (Ik heb te weinig inputs op mijn geluidskaart vandaar dat ik op deze manier werk).
Nu heb ik gehoord dat de kwaliteit van de hoofdtelefoon uitgang slechter is dan de main output van synths is dit zo, wie weet dit?

Martijn

Dat is onzin. Wel is het zo dat koptelefoonuitgangen nooit gebalanceerd zijn omdat je 2 signalen door één 3 aderige kabel moet laten gaan. Maar dat heeft de gemiddelde synth geen invloed omdat die meestal niet gebalnceerde outputs hebben.

Ik weet niet welke geluidskaart je hebt en welke pre-amps er eventueel op zitten, maar de koptelefoon heeft in meeste gevallen en een verkeerde impedantie en te laag volume zodat je in je geluidskaart nodeloos moet versterken. De Line Out is inderdaad de aansluiting die je nodig hebt, ook omdat je jacks dan TS zijn en puur assymmetrisch (unbalanced) aan beide kanten. Je hoofdtelefoon heeft TRS maar is niet symmetrisch (balanced) want bij hoofdtelefoon worden twee kanalen doorgestuurd in plaats van een.
Neem gewoon de Line Out, als je ingangen te kort komt en met mono toekomt is meestal de Linker out de Mono out en moet je maar een kabel/aansluiting hebben.

Als je de line out gebruikt heet het niet renderen maar gewoon opnemen; renderen is van toepassing als je sneller dan realtime de audio kan aanleveren ;).

Overigens is een patchbay misschien een betere oplossing - ja, er zit dan nog een stapje tussen, maar het omsteken is dan makkelijker.

Ik heb maar 8 inputs op mijn Steinberg MR816X en een stuk of 12 harware synths + nog 2 maal effecten. De goedkoopste oplossing is dan een eurorack. Maar dan niet via het eurorack opnemen omdat dat een cheap ding is maar direct via de hoofdtelefoonuitgang vandaar!
Anders moet ik weer een extra adat dingetje aanschaffen en ben dan zo weer zo'n 500 euro kwijt. Zodoende dacht ik pak de hoofdtelefoonuitgang. Misschien zijn er nog andere oplossingen?

Een Behringer ADAT dingetje is nog best te betalen hoor ...
Wat ik niet begrijp is dat je de hoofdtelefoon out (1 stekker - 1 kanaal in je interface?) wil gebruiken in plaats van een Line Out (1 stekker - 1 kanaal in je interface) omdat je niet genoeg plaats hebt ... 1 is gelijk aan 1 of vergis ik me ergens ???:confused:

Ik heb 1 stereo kabel vast in mijn geluidskaart zitten en elke keer als ik audio wil opnemen gaat die kabel in de desbetreffende hoofdtelefoonuitgang van de synth. De line ouputs van de synhts zitten in de euroracks. Die converters van de behringer adat zijn van slechte kwaliteit, dus dat is geen optie

ben dan zo weer zo'n 500 euro kwijt. Zodoende dacht ik pak de hoofdtelefoonuitgang. Misschien zijn er nog andere oplossingen?

kijk eens op marktplaats en koop gewoon een klein bv 6in /2 uit mixertje van tascam , ben je voor minder dan 100uro klaar en hoef je niets meer om te pluggen

+1 voor een summing mixer ... als de Behringer ADAT niet goed genoeg is snap ik wel niet dat een inferieur headphone signaal met twee kanalen op een TRS wel kan. In jouw geval is een goede mixer (als je meerdere synths tegelijk wil routen) of een goede Neutrix patch bay (alles achteraan bekabeld, gewoon vooraan inpluggen) de oplossing.

nou, ik moet zeggen dat de oversturing op behringer mixers het erg lekker deed op mijn tr-808 en tr-909. 't is meer een soort van soft-clip. een hele hoop mensen geven af op behringer zonder te weten waar ze het over hebben.

maar ik moet zeggen: ik hoef niet meer terug, heb nu een allen & heath :D

Via de behringer mixer routen is nog altijd beter dan je HP out recorden. En of een 2e hands tascam mixer minder ruis oplevert is nog maar zeer de vraag. Zolang het puur om de routing gaat die zo kort en clean mogelijk moet zijn zou ik ook gaan voor een patchbay.

En anders kan je natuurlijk ook al je VA- hardware synths verkopen en VSTi's voor in de plaats nemen, dan is je probleem ook opgelost en krijg je er nog een aantal voordelen gratis bij, zoals een betere/makkelijkere totall recal bvb.

Ik wil juist van mijn mackie mixer af veels te groot. Overschakelen naar vsti nooit, hardware klinkt gewoon veel beter! Er zijn een paar goede vsti zoals spectrasonics.

Maar goed volgens de meesten dus toch niet zo'n goed idee op op te nemen via de hoofdtelefoonuitgang. Dat wou ik dus even weten.

Ik heb 1 stereo kabel vast in mijn geluidskaart zitten en elke keer als ik audio wil opnemen gaat die kabel in de desbetreffende hoofdtelefoonuitgang van de synth. De line ouputs van de synhts zitten in de euroracks. Die converters van de behringer adat zijn van slechte kwaliteit, dus dat is geen optie

Je gaat dus voor kwaliteit lees ik hier; je maakt dan wel de verkeerde keuze...

Opnemen van synths doe je via de line out, nooit via de koptelefoonuitgang.
Als dat te omslachtig is, zou ik gewoon VSTi's gebruiken, want de details die een hardwaresynth beter maken, help je volledig om zeep met de vaak zeer matige tot ronduit slechte koptelefoonversterkers die in die apparaten zitten ingebouwd.

Uitleg over line level:
http://en.wikipedia.org/wiki/Line_level

En ik zou inderdaad een patchbay kopen en tevens de basiskennis audio wat uitdiepen: http://www.interface.nl/d/activ/shop/GOB/

Kwaliteit is belangrijkste anders had ik de audio immers wel via de eurorack opgenomen. Alhoewel het volgens mij niet meer is dan een vast ingestelde patchbay. Het is namelijk alleen maar line input + level, pan en daarna gaat het naar de output. 32 mono kanlaen eurorack is altijd goedkoper dan 32 kanalen van een goed adat converter vandaar mijn methode via de koptelefoonuitgang

Overschakelen naar vsti nooit, hardware klinkt gewoon veel beter!

Inderdaad. Laatst nog een NordLead2 van de trap laten vallen en dat klonk goed hoor. Kan zelfs Spectrasonics een puntje aan zuigen! 8)

Back