gezocht: midi-theremin

Status
Please reply by conversation.
midi theremin

midi theremin

nouja, ik weet dat ze er zijn zoals bijvoorbeeld die moog. Maar je hebt bijvoorbeeld ook de roland MC-505, waar een optische theremin controller in zit die je (zover ik van een vriend begreep) als midi kon versturen.
Hiernaast heb ik op youtube verscheidene filmpjes gezien van mensen die midi-theremins gebruikten en ook nog een die zei dat hij uit ging leggen hoe je er 1 moest bouwen.... oftewel, snel-doorgespoeld zie je m alles solderen en pas aan het eind laat hij zien hoe je dan de printplaat vast zet met schroeven... zeer informatief...NOT!
er zijn daarnaast verscheidene mensen die projectjes hebben opgezet om zo'n ding te bouwen..
dus ik neem aan dat er in ieder geval minstes 1 is die het gelukt is...

De AirFX stuurt geen midi uit....helaas.

Het infrarood-principe waarop die werkt, net zoals die D-beam controllers zoals in de MC-505, is toch niet te vergelijken met een Theremin. Dat gaat in de praktijk heel anders. Zoek maar eens op Djoetjoe (copyright Eddy Wally) naar filmpjes waar iemand een Theremin bespeelt, en vergelijk dat met het bedienen van een D-beam controller. Tenminste, ik neem aan dat die wel te vinden moeten zijn op d'n Tube.

D-beam

D-beam

tja, op zich zoek ik gewoon een xyz-controller die ik theremin-achtig kan bespelen voor het aansturen van midi-parameters.. lijkt me erg vet om een klein kastje te hebben waarmee ik vanalles kan aansturen..

wii

wii

daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik denk dat een dedicated midi-optical-'theremin' uiteindelijk een stuk goedkoper zou moeten zijn...
(hoewel een liveset met zo'n balance-board en twee controllers best grappig zou kunnen zijn, gewoon een paar mafketels die als debielen staan te bewegen haha nouja, als iemand aan knoppen staat te draaien heeft die ook wel een beetje spastische handjes lol)

Of een microsoft sidewinder freestyle. Al een oud beestje, maar is wel heel leuk om mee te freaken. Voor als je het niet weet: het is een "geflopte" gamecontroller waarbij de joystick wordt vervangen door een bewegingssensor in het apparaat. Naar links of rechts draaien= x-as. Naar voren of naar achteren kantelen = y-as. Verder nog een hoop knopjes om toe te wijzen.

Attachments

• Microsoft-SideWinder-Freestyle-Pro-Gamepad.jpg
    Microsoft-SideWinder-Freestyle-Pro-Gamepad.jpg
    74,9 KB · Bekeken: 94
daar heb ik ook al aan zitten denken, maar ik denk dat een dedicated midi-optical-'theremin' uiteindelijk een stuk goedkoper zou moeten zijn...
(hoewel een liveset met zo'n balance-board en twee controllers best grappig zou kunnen zijn, gewoon een paar mafketels die als debielen staan te bewegen haha nouja, als iemand aan knoppen staat te draaien heeft die ook wel een beetje spastische handjes lol)

Alleen de controller zou al genoeg moeten zijn, volgens mij: het is gewoon BlueTooth-technologie waar ook zonder Wii mee te communiceren is. Wat ik wel 'ns gezien van MIDI-spul met de Wii, gebruikte dat alleen de controllers (dacht ik...).

joh, dat wist ik niet..
maar wat doet dan die receiver op de televisie?
daarnaast...volgens een vriend van mij die een Wii heeft, meten die controllers enkel de versnelling en niet echt de beweging (ga maar eens golven, dat zie je dat hij soms slaat terwijl je je arm naar achter beweegd in plaats van vooruit...zo'n fout zou je niet willen in een liveset..) op zich bieden die controllers nieuwe mogelijkheden, maar ik vind ze nog niet betrouwbaar genoeg..

Uiteraard registreren ze alleen de versnelling, maar wel incl. de richting (dus +/- X, Y en Z). Echter, ook hier worden weer de goedkoopste onderdelen gebruikt, dus kan het wel eens zijn dat die data niet 100% goed geïnterpreteerd wordt...

Die sensor bar is een vrij crude iets: ik heb me laten vertellen dat dat eigenlijk alleen 2 infrarode LEDs zijn aan de uiteinden van de bar die volgens een bepaald patroon knipperen. De controller gebruikt die info om met een infrarood sensor een bepaling van de plaats op het scherm die je aanwijst, te doen.

idd, dus niet echt wat ik zoek..

maar om weer even to the point te komen..

ik ben deze thread begonnen om een midi-'theremin' te vinden... optical of met magnetische velden..
ik vind het heel aardig van mensen om met andere ideeen te komen, maar ik zoek wel echt een theremin, dus laten we andere opties nu een keertje achterwege laten
:) ik merk in veel discussies dat mensen zeer snel over andere dingen beginnen, maar daar heb ik in deze thread geen interesse in.. ik wil niet als een eikel overkomen, maar ik vind het een beetje irritant worden dat in elke thread van mij 8 van de 10 berichten niet van toepassing zijn op mijn vraag...

Er valt alleen niet veel over midi theremins te zeggen omdat ze er nagenoeg niet ZIJN. We zijn dus zo to the point als mogelijk. Googelen levert behalve de Moog echt niks bruikbaars op hoor.

anyway Suc6 met de ontwikkeling van je zelfbouwpakket

Dit was vast niet to the point genoeg, maar gek genoeg toch ook weer wel. :duivels:

ok, ik snap nu waarom er geen D-beam controller op de markt is: http://www.loopers-delight.com/LDarchive/200008/msg00676.html
oftewel... roland heeft een exlusief patent erop en verkopen die dingen dus enkel ingebouwd in hun andere producten... :(
maar dan nog... dan zou er toch nog steeds een kit samen te stellen moeten zijn?!?
ik vond ook nog de iets van soundbeam..maarja, dat bleek rond de 3500 euro te zijn :bekdicht:(^&(*$@&^(@$!~!!!):bekdicht:
GRRR!

die had ik al gezien inderdaad..maar ik heb toch liever een doosje met midi/usb uitgang.
heb net Roland een e-mail gestuurd waarin ik vraag een D-beam controller uit te brengen met kaospad achtige kenmerken.. moet ze toch aanspreken zou je zeggen...

Status
Please reply by conversation.
Back