Nieuwe synthese soort....of?

Pjotr G

funky lid
hallo synthvriendjes en vriendinnetjes

In de trein had ik helaas geen krant, en bij de Bruna hadden ze geen enkel tijdschrift dat als onderwerp midi apparatuur en dergelijken nam, aldus kwam van het een het ander en zat ik in mijn coupétje zonder iets te doen, alleen met mijn gedachten om mij bezig te houden. Aldus heb ik de volgende vorm van synthese bedacht (PjotrG-synthese):

Men neme: Een x-fader, een y-fader, een u-fader, een v-fader (eventueel uitbreidbaar?), en een scala aan LFO's, ADSR's

Een 0-volt signaal wordt gestuurd naar de x/y faders. Aldus bepaalt de x-fader de horizontale locatie in één cycle van de waveform (tijd dus) van de y-factor, welke met de y-fader te regelen is. De y-fader bepaalt het voltage op tijd x. (bijv range: -5 tot 5). De bolling van de y-factor is aan de hand van enkele voorgegeven waarden te regelen (bijv driehoek, rond....), zie bijlage

Het resultaat hiervan is een golfvorm, welke vervolgens door wordt gestuurd naar de u/v faders. Op eenzelfde wijze als voorgaand, bepaald hier de u-fader de locatie in de tijd (horizontaal), waar de v-factor een bepaald voltage heeft (ingesteld met v-fader). De v-fader heeft hier dezelfde parameters als de y-fader (driehoek, rond....), zie wederom bijlage voor grafische uitleg.

Welnu, dit geheel is misschien nog niet zo wereldschokkend, omdat het resultaat niet echt complexe waveforms is, maar de kracht van het idee zit hem in de mogelijkheid x, y, u en v te moduleren aan de hand van LFO's en ADSR's...
Dit moet potentieel kunnen leiden tot zeer dynamische geluidstapijten......

Dit bestaat toch niet al he? of ben ik weer een beetje "dom" :D

bijlage:

Attachments

• pjotr-synthese.jpg
    pjotr-synthese.jpg
    26,2 KB · Bekeken: 130
ik ken het iig nog niet!

Lijken mij super smoothy pads uit te kunnen komen jah!

[OFFTOPIC]

Beter je sterren dan je b*llen. :)

[/OFFTOPIC]

Volgens mij heb je net de waveshaping beschreven. Volgens mij is Waldorf daar mee begonnen toch?
Of is wavetables niet een primitievere vorm van waveshaping?

Zijn daarmee ook alle parameters moduleerbaar dan?

Lijkt me wel he. Da's wel handig voor een synth. :)

Welke Waldorf eigenaar weet dit?

Re: Nieuwe synthese soort....of?

Origineel geplaatst door Pjotr G
Welnu, dit geheel is misschien nog niet zo wereldschokkend, omdat het resultaat niet echt complexe waveforms is, maar de kracht van het idee zit hem in de mogelijkheid x, y, u en v te moduleren aan de hand van LFO's en ADSR's...
Dit moet potentieel kunnen leiden tot zeer dynamische geluidstapijten......

Dit bestaat toch niet al he? of ben ik weer een beetje "dom" :D

bijlage: [/B]

Wat er in de buurt zou kunnen komen is Phase Distortion.. Maar dat weet ik niet zeker.

Wat ik wel weet is dat ik meer slidertjes wil. De mogelijkheden hier zijn pulswijdtemodulatie op een driehoek/zaagtand-golf (geeft een "feedbackwave"-idee. Verder moeten er nog 2 sliders bij voor de eindvoltages, omdat je anders geen blokgolf kunt maken. Wat hierbij wel aan te raden is is een klein 256x256 pixels display. Met nog wat extra sliders kun je zelfs een "sync" effect nabootsen door alleen maar een enkele slider te moduleren, of een clipping/distortion effect!

Weet je wat ik hier mee zou doen? Ik zou een programmeur vragen om dit eens als VSTi te realiseren, waarbij je een paar punten in de golfvorm pakt en die vervolgens met sliders bestuurt. Wat wel aan te raden is is om op het resultaat dat je als golfvorm ziet wel een FFT (Fast Fourier Transform) los te laten om de "getekende" golf dan vervolgens weer te reconstrueren met een buts sinussen, zodat je uiteindelijk ook filters er op los kunt laten.

Nee, 't lijkt me heel interessant... Als wavetable is dit zeker een idee, en eeen synth die het een beetje kan doen zou volgesn mij de RGC z3ta+ zijn.

Origineel geplaatst door fuse
[OFFTOPIC]

Beter je sterren dan je b*llen. :)

[/OFFTOPIC]

Volgens mij heb je net de waveshaping beschreven. Volgens mij is Waldorf daar mee begonnen toch?
Of is wavetables niet een primitievere vorm van waveshaping?

Waveshaping verhoogt de amplitude van de golfvorm en "klapt" het stuk dat over de clipping range zit weer terug, volgens mij... Waveshaper is wel een filtermodus die in de Microwave XT zit. Als het goed is heeft de Korg Wavestation er ook weet van, en wordt 't gebruikt om die snerpende monofone leadsounds te maken... Wavetables zijn een andere discipline. Je hebt een set van samples, en daartussen laat je de overgangen uitrekenen - zie het als een soort staafdiagram van 65,536 waarbij de 'overgang' afhankelijk is van het afgelegde verschil. Bij een 50/50 puls (blokgolf) naar gewone "stilte" zou de wavetable eerst 128-128-128-128-0-0-0-0 (waarbij 128 het hoogste positieve getal is en 0 het laagste negatieve) zijn, op de helft 96-96-96-96-32-32-32-32, en bij echte "stilte" 64-64-64-64-64-64-64-64. Afhankelijk van hoe snel deze 'stilte' moet bereiken is de stapgrootte waarmee van 128 naar 64 gesprongen wordt. Dit is een cru voorbeeld, een sinus heeft wat meer details nodig, maar zo werkt 't heb ik zo'n idee.. de PPG deed zelfs nog maar de helft van de golfvorm opslaan en deze vervolgens "omklappen", de DX-7 had alleen maar een sinus, en daar werd maar een kwart van in de wavetable opgeslagen ("echte" FM kostte veel te veel CPU-power).

Deze functie zit bijna identiek (golfvormen met faders 'tekenen') op de Korg DSS1 !!

kijk... dit vind ik nu ook super interesant Pjotr...! 8)
zelf ben ik ook altijd aan het brainstormen over synthese... toevallig had ik het vorige week nog met o.a. Shivah en The Q over een soortgelijke synthese...

deze bestaat uit het volgende:

neem een envelope (retriggerable) met bijv 8 stappen, elk punt in deze env kan worden gemoduleerd in X en Y d.m.v. 16 lfo's :eureka:
je kunt nu vele verschijnselen nabootsen... bijv PWM, SYNC maar ook meer complexere dingen zoals bijv gedetune-de sawtooths...
verder zou er nog eventueel een extra optie ingebouwd kunnen worden waarbij een lijn tussen 2 punten niet alleen recht is maar bijv met een hoeveelheid 'curve' er in...

erm... of is dit alles iets te theoretisch? :peukie:

Laatst gewijzigd:
Met mijn Doepfer ADSRs (snelle) kan ik ook wavevormen maken. Heel grappig. Wel oppassen dat je de Release niet opendraait.

Back