Wah ombouwen voor bas/synth

Waarom wil je een wah-wah pedaal ombouwen voor bas of synth? Ik heb jaren met een gitaar wah op m'n bas gespeeld. Nooit klachten gehad (over het geluid).

Ik gebruik ook probleemloos allerlei gitaar effect pedalen gewoon met mijn synths. Don't fix it if it ain't broke zeggen de engelsen. :W

nou , soms moet je voor bas de elco's aanpassen voor de juiste sound
zeg maar voor het gebied waarin ie sweept

sorry, kun je dat ff wat anders specificeren. er worden zo vaak gitaar pedalen gebruikt in combinatie met synths, en nog geen problemen mee gehad, vandaar

Dat zeg ik toch...pffffff en het kan allemaal zo makkelijk.......vind de begin vraag trouwens nou ook niet echt duidelijk......wat wil je dan ombouwen??? Ik gebruik ook pedaaltjes achter me sint en drums. Werkt best geinig.

Ik gebruik ook probleemloos allerlei gitaar effect pedalen gewoon met mijn synths. Don't fix it if it ain't broke zeggen de engelsen. :W

I second that.

Dat zeg ik toch...pffffff en het kan allemaal zo makkelijk.......vind de begin vraag trouwens nou ook niet echt duidelijk......wat wil je dan ombouwen??? Ik gebruik ook pedaaltjes achter me sint en drums. Werkt best geinig.

vandaar dat ik vroeg, waarom dan!

Volgens mij begrijp je het gezegde "I second that" verkeerd. Hij bedoelt dat hij het ermee eens is, en jij denkt dat 'ie er tegenin gaat - maar ik kan me vergissen :)

sorry, kun je dat ff wat anders specificeren. er worden zo vaak gitaar pedalen gebruikt in combinatie met synths, en nog geen problemen mee gehad, vandaar

nee natuurlijk geen problemen, ik gebruik ook zat stompboxen alleen maar voor
synths. maar een wah wordt doorgaans getuned (dmv condensatorwaarden)
op het frequentiegebied van een gitaar. sluit je hierop een bas aan, dan werkt de wah nog steeds prima, maar de sweep blijft in het mid gebied zitten (afhankelijk van het type wah uiteraard) dus wil je een bas echt lekker laten
klinken door een wah zul je de waarden van sommige condensatoren moeten veranderen, zodat de "sweeprange" omlaag gaat.
dit geldt wel voor meer fx in combinatie met bas. vandaar dat er ook speciale
bas fx bestaan. ideaal zou zijn als je een schakelaar inbouwd waarmee je tussen verschillende condensatoren kunt switchen.
maar wil je specifiek weten welke condensatoren met welke waarden vervangen moeten, kan ik je niet helpen. wellicht dat een meer technisch
onderlegd forumlid hierover zijn of haar licht kan laten schijnen :)

op het frequentiegebied van een gitaar. sluit je hierop een bas aan, dan werkt de wah nog steeds prima, maar de sweep blijft in het mid gebied zitten (afhankelijk van het type wah uiteraard) dus wil je een bas echt lekker laten
klinken door een wah zul je de waarden van sommige condensatoren moeten veranderen, zodat de "sweeprange" omlaag gaat.
bas fx bestaan. ideaal zou zijn als je een schakelaar inbouwd waarmee je tussen verschillende condensatoren kunt switchen.
maar wil je specifiek weten welke condensatoren met welke waarden vervangen moeten, kan ik je niet helpen. wellicht dat een meer technisch

aha :eureka: dat was dus helemaal nieuw voor mij. ik verwachte wel dat het lijn niveau wel iets anders zou liggen maar dat dat niet zo veel uitmaakt.

Voor bassen zou dit idd kunnen kloppen. Mij schiet te binnen dat een maat van mij die basgitaar speelt moeite heeft met het vinden van geschikte effecten. Hij klaagde dat gewone gitaareffecten zelden lekker klinken op een bas en dat je speciale baseffecten nodig hebt.

Het wah geluid is idd een frequencysweep. De waarden in het volgende voorbeeld zijn ter illustratie en niet representatief voor de betreffende instrumenten en effecten.
Stel dat een gitaar geluid produceert van 1000 tot 3000 Hz. Voor een waheffect zou je dan moeten sweepen van 1000 tot 3000 Hz. Als je een geluid (bas) met een lagere frequentie, zeg 300 tot 1000 Hz erdoorheen stuurt zal de sweep buiten het bereik van het geluid zijn werk doen. De sweep werkt wel, maar het basgeluid zal er onveranderd doorheen komen. Door het aanpassen van de sweeprange naar 300 tot 1000 Hz werkt het waheffect weer in zijn volle glorie.

In dit voorbeeld ga ik uit van een ideale wereld, maar die bestaat niet echt natuurlijk. Ik bedoel als een bas al een frequentiebereik heeft van 300 tot 1000 Hz dan betekent dit niet dat er geen 1001 Hz meer uitkomt. Dit neemt geleidelijk af. Daarom zal een bas ook middenfrequenties bevatten en een gitaar ook basfrequenties. Alleen de nadruk ligt ergens anders. Je bas zal dus toch nog wah'en, maar door het aanpassen van de range van het filter zal de bas pas in zijn volle glorie wah'en.

Alle gebruikte namen zijn gefingeerd. :L

Een bas moet boemen, als je te laag sweept dan gaat de hele functie van de bas verloren en wordt je publiek misselijk. Dus niet te laag gaan zitten! De lage E is 41 Hz, de hoge G op de G-snaar is 196 Hz dus van dit gebied moet je afblijven anders heb je geen punch meer.

Volgens mij begrijp je het gezegde "I second that" verkeerd. Hij bedoelt dat hij het ermee eens is, en jij denkt dat 'ie er tegenin gaat - maar ik kan me vergissen :)

Daar heb je gelijk in...maar dat was nu al duidelijk:geslaagd:

Hee Soul C,

Ik heb een (zwarte) Ibanez WH-10, die heeft een switch gitaar - bas. Zie foto, werkt perfect, lekkere wah vind ik het ook...

ibanez_wh-20.jpg

:okdan:

Back