Een "Oberheim" OB-12 (Viscount ahum) software update; tips?

Dubbeljoe

Nieuwkomer
Ik heb een OB-12 te leen een heb gezien dat deze nog de originele software 1.42 draait.
Het is buggy en sommige dingen werken niet goed.
Dus wil in de laatste versie (1.52) erop zetten. (vind de eigenaar ook een goed idee)
Maar, er staat eigenlijk nergens goed beschreven hoe je dat kunt doen.
Ik weet: sysx, van computer, via MIDI naar synth, maar ik twijfel over software om sysx file af te spelen...
En de hardware interfact van PC naar MIDI. Ik heb een Retrokits RK006 die het volgens mij zou moeten kunnen, maar hoe...

Dus mocht er iemand enthousiast OB-12 bezitter zijn en al eens een update gedaan hebben, dan hoor ik het graag.
Het laatste dat ik wil is de synth bricken ;-)

Alvast bedankt voor de reactie

Even een google search gedaan, die AI-samenvatting bovenaan lijkt al zinvol.

Zoveel mogelijk de technologie van toen gebruiken, is het advies (midi via 5pin-din ipv usb, lage transfer-snelheid ivm de buffer van de ob-12, etc).

Met welk programma je de sysex-file verstuurt of afspeelt, lijkt wat minder spannend.

Bedankt @stoter . Ik had de AI ook gezien, maar ik vind het in dit soort gevallen waar er heel weinig info beschikbaar is niet echt betrouwbaar.
Met een beetje doorvragen blijkt er vooral info te komen gerelateerd aan de OB-X en OB-8...
Maar het is wel een goed startpunt ja.
Ik hoop met het bericht hier een OB-12 mens te vinden die het gedaan heeft of kunt.
Ik ga het morgen eens proberen *D

er is hoop na failure.

Risicofactoren: geen stabiele stroom, onbetrouwbare MIDI-USB interface/driver, verkeerde of incompatibele SysEx-file, onderbroken transfer.

Ja joh, maak ā€˜m gek. Die OB-12 is van de tijd dat MIDI sysex transfers prima liepen, niet de pre-historie. Wat stoter zegt: slow transfer, liefst van 5pin MiDI interface naar 5pin OB-12

ja dat is toch wat ik al zei, je hoeft helemaal niet moeilijk te doen, een DAW is genoeg en d'r is een entry in de RTFM... Ik zeg gewoon lief: RTFM.

Thanks allemaal.
Ik denk dat ik de juiste files heb. Maar dat zou nog wel fijn zijn om van een OB12 bezitter te horen.

Vroeger 1 gehad... werkte gewoon simple as is..

Gewoon standaard SysEx transfer via bijvoorbeeld SysEx Librarian inderdaad. En mocht er iets misgaan tijdens de transfer dan is je synth echt niet in 1x stuk. Normaal checkt de hardware na de transfer eerst of de ontvangen file correct is voordat de daadwerkelijke update begint. Het grootste risico loop je als de stroom uitvalt tijdens de firmware-update, maar dat geldt voor ieder apparaat.

Inderdaad! Sysex transfer speed zo traag mogelijk. In sysex librarian kan je dat instellen. De overdrachtsnelheid van usb maakt bij mijn weten niets uit. Dat mag 1 miljoen megabyte per seconde zijn.

En de firmware data zal vermoedelijk eerst in een buffer geplaatst worden, waarop een validation check volgt om vervolgens de flash ram/eeprom/whatever te flashen. Dus no worries. Je kan die niet zomaar bricken.

Laatst gewijzigd:
Back