Performance problemen

mido

Ingeburgerd
Hallo allemaal!

Ik heb wat problemen met het gebruik van mijn soft synths. Als ik bijvoorbeeld 2 ARP geluiden (of 1 zware al) gebruik uit de Nexus (dit als voorbeeld, heb het probleem ook met bijvoorbeeld effecten) dan schiet de CPU van de computer naar 100% en hoor ik niets anders als gekraak.

Zijn er manieren om de computer zo te tweaken dat ik wel normaal gebruik kan maken van bepaalde geluiden? Naar mijn idee heb ik op Computer en OS niveau wel zo'n beetje gedaan wat ik kon doen.

Het systeem is "kaal" geinstalleerd, heeft geen internet, geen virus scanners, onnodige services zijn uitgezet of gedeinstalleerd en heb heb het zelfs al geprobeerd door de "explorer" de nek om te draaien. Niets lijkt te helpen.

Zijn er misschien binnen Cubase nog wat dingen te tweaken dat de CPU niet een overload krijgt?

Ik weet dat effecten e.d. een hoop gebruiken, maar echt bij minimaal gebruik lopen we al tegen deze problemen aan. (Je moet toch wel 2 ARPjes te gelijk kunnen spelen?!?)

Grove setup:

Cubase SX 3
Windows XP MCE 32-bit
Intel 2,4Ghz DuoCore2
2GB RAM

(voor een volledig overzicht: http://www.djmesia.com/?p=217)

Alvast bedankt!

Buffersize vergroten?

Ook al gedaan. Maar dan wordt de lagency erg hoog naar mijn idee. Ik heb nu een latency van 7ms. Wat is acceptabel?

Ik heb jammer genoeg geen vergelijkings materiaal.

Boven de 10ms begint het merkbaar/vervelend te worden. Ik heb de 1212m hier ook op een Q6600 met 4gb, en ik draai @ 44khz, 440 samples, 10.3 ms latency output.

Het systeem is "kaal" geinstalleerd, heeft geen internet, geen virus scanners, onnodige services zijn uitgezet of gedeinstalleerd en heb heb het zelfs al geprobeerd door de "explorer" de nek om te draaien. Niets lijkt te helpen.
Services hoef je over het algemeen niet uit te zetten, want die staan wel in de lijst maar verbruiken niks.

Verder heb je neem ik aan "Optimize performance for: Background services" gekozen in System Properties > Advanced > Performance Options > Advanced.

Je hebt de laatste update van alle softsynths en de drivers van je geluidskaart? (die op CD meegeleverd zijn zijn vaak al te oud)

Het probleem dat je omschrijft lijkt een beetje op wat Steinberg met de Karletta tape-delay had; doordat geluiden op laag volume heel "groot" worden (veel cijfers achter de komma) zorgde dit er voor dat de computer op z'n knietjes ging. Nu moet dit als het goed is in de VST standaard zijn verholpen (of anders zouden alle developers het wel moeten weten).

Ik zou even een demo van Ableton Live of zo scoren en kijken of je softsynths daarop hetzelfde doen; dan weet je beter waar het probleem mogelijk ligt (namelijk bij de softsynth of bij de sequencer/geluidskaart).

Laatst gewijzigd:
Boven de 10ms begint het merkbaar/vervelend te worden. Ik heb de 1212m hier ook op een Q6600 met 4gb, en ik draai @ 44khz, 440 samples, 10.3 ms latency output.

Ik heb hem nu 10.0ms latency staan bij (ff uit mijn hoofd) op 512 samples. Echter merk ik nu al een vertraging. Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen. Ik zou denken dat de Motu dat wel sneller kan? Hij zit in zijn eentje op een dedicated FireWire controller. Als ik hem op 3xx samples zet gaat de latency naar 7ms maar dan heb ik weer sneller dat mijn cpu vol loopt....

De "Optimize for" settings staan standaard ingesteld. Dat is optimized for applications. Waarom zou dat naar "Background" processen moeten? Het lijkt me dat Cubase en de VST's zich gedragen als een application? Of zie ik dat verkeerd?

Dat van die DEMO kan ik nog wel proberen inderdaad.

Wat ik me ook nog zat te bedenken.... op het moment draai ik Windows Media Center welke weer anders met o.a. zijn geheugen om gaat. Zou daar nog wat in kunnen zitten?

Laatst gewijzigd:
Ik heb hem nu 10.0ms latency staan bij (ff uit mijn hoofd) op 512 samples. Echter merk ik nu al een vertraging. Valt me eerlijk gezegd een beetje tegen.

Dan heb je denk ik wel hele specifieke samples/geluiden waar je mee werkt.

Als we het over 10ms hebben is dit dus 1/100 seconde.
Vergeet je niet de attack van je geluid.............? Ik vind je erg knap als je 10ms echt hoort. Petje af!

Heb je de juiste (asio) drivers geselecteerd in Cubase? Als je de buffersize flink hoog zet, draait alles dan eigenlijk wel ok?

Ik heb nog nooit met firewire gewerkt dus daar kan ik weinig over zeggen, maar wellicht kun je kijken of het daar nog mee te maken heeft door bijvoorbeeld andere firewire-randapparatuur aan te sluiten en/ of de drivers te controleren en updaten. Ik hoop dat je er wat aan hebt.

Dan heb je denk ik wel hele specifieke samples/geluiden waar je mee werkt.

Als we het over 10ms hebben is dit dus 1/100 seconde.
Vergeet je niet de attack van je geluid.............? Ik vind je erg knap als je 10ms echt hoort. Petje af!

Het is niet wat ik hoor, maar het is wat je voelt op het moment dat je de toets aanslaat dat je geluid niet op exact hetzelfde moment komt op het moment dat je de toets indrukt.

Heb je de juiste (asio) drivers geselecteerd in Cubase?

Ik heb gewoon de driver van Motu geselecteerd (de laatste). Dus dat zou goed moeten wezen.

... je probleem lijkt me vreemd

Ik draai bv. momenteel in één song in cubase studio-4 voluit een 6-tal zware vst's op een AMD processor 3400+ op 1,81 GHZ met 2 Gbyte ram,.. en dat gaat zonder enig probleem ?! (geen haperingen en latency niet merkbaar).

Misschien via systeemmonitoring toch eens uitzoeken wat je processor dan zoal uitvoert op zich ..

Hi,

Ik zou toch echt ook even proberen zoals hier eerder geoppered om optimise for background services aanvinken, windows ziet office applicaties als applicaties en audio als background

Grtz
JoJo

Het is niet wat ik hoor, maar het is wat je voelt op het moment dat je de toets aanslaat dat je geluid niet op exact hetzelfde moment komt op het moment dat je de toets indrukt.

Even gezocht op Wikipedia:
Geluidssnelheid
De geluidssnelheid, de snelheid waarmee geluidsgolven zich voortbewegen, hangt af van de vastheid, temperatuur en samenstelling van de stof(fen) waarin dat gebeurt: door lucht bij kamertemperatuur is dat ca. 343 meter per seconde; in vloeistoffen en vaste stoffen is dat meestal hoger. De snelheid is bijna onafhankelijk van de frequentie van het geluid.

Stel, je zit op 1m van je monitors. Daar is de vertraging van speaker tot je oor dan al 1m : 343m/s is 0,0029s van speaker tot oor.

Als ik me niet vergis is dat dus 3ms. Plus de MIDI latency. Plus het contactmoment van de toets van het MIDI klavier. Plus de attack van de sample.

En even praktisch verder: is het uit de maat?

Perceptie doet veel, maar is meestal geen feitelijke waarheid.
Je gevoel zegt dat je geluid moet horen zodra je vinger op de toets naar beneden gaat, maar het is een fractie later. Maar wat is er nu mis als het in de maat is met de rest?

Niet persoonlijk, maar ik heb het gevoel dat veel mensen hier zich onterecht blind op zitten te staren. Zodra je systeem een latency aangeeft van zeg eens minder dan 15ms, zul je muzikaal nooit een probleem hebben.

My 2 cents.

Niet persoonlijk, maar ik heb het gevoel dat veel mensen hier zich onterecht blind op zitten te staren. Zodra je systeem een latency aangeeft van zeg eens minder dan 15ms, zul je muzikaal nooit een probleem hebben.

My 2 cents.

Nou ik merk een latency van 10 ms zeker wel. Onbespeelbaar wat mij betreft, zeker als je met een drumpad samples triggerd is 10 ms gewoon hell... En bovendien is een asio output latency van 10ms maar de helft van het verhaal in de praktijk. Je hebt ook nog plugins draaien die latency geven nl. Ik heb lang met fw zitten klooien maar ben nu echt zoooo blij met een RME hdsp. Altijd een asio latency van 1.5 ms zonder dat het een al te zware CPU load oplevert. Kan je met fw echt keihard vergeten...

... je probleem lijkt me vreemd

Ik draai bv. momenteel in één song in cubase studio-4 voluit een 6-tal zware vst's op een AMD processor 3400+ op 1,81 GHZ met 2 Gbyte ram,.. en dat gaat zonder enig probleem ?! (geen haperingen en latency niet merkbaar).

Misschien via systeemmonitoring toch eens uitzoeken wat je processor dan zoal uitvoert op zich ..

Al gedaan. Deze geeft aan dat Cubase heel veel processor op snoept.

Ik zou toch echt ook even proberen zoals hier eerder geoppered om optimise for background services aanvinken, windows ziet office applicaties als applicaties en audio als background

Kom net uit me studiootje en weer vergeten aan te passen! Morgen meteen even doen! :)

En even praktisch verder: is het uit de maat?

Nee het is verder niet uit de maat. En de latency maakt me ook verder niet uit als het maar lekker speelt en dat doet het nu niet. Dus dan moet ik toch die buffer iets terug schroeven, maar dan schiet de cpu dus weer omhoog. Lastig verhaal, ik zal in ieder geval eerst maar eens de computer optimaliseren voor background processen. Kijken of dat winst gaat uitmaken voordat ik verder ga zoeken.

thx in ieder geval voor zover!

Overigens zijn meer tips welkom! :)

ik zal in ieder geval eerst maar eens de computer optimaliseren voor background processen. Kijken of dat winst gaat uitmaken voordat ik verder ga zoeken.

Dat levert zeker winst op.
Maar vergeet niet dat WMCE officieel niet gesupport wordt door Steinberg. Misschien heeft dat een reden?

Dat levert zeker winst op.
Maar vergeet niet dat WMCE officieel niet gesupport wordt door Steinberg. Misschien heeft dat een reden?

Ja dat vermoede ik al. WMCE is geoptimaliseerd voor het afspelen van films e.d. en niet voor het draaien van zware applicaties. Maar zal wel even kijken hoe ver ik ga komen.

Back