V-Synth vs Fantom G

Dj_Tommeken

Stamgast
Heey iedereen,

Ik zou graag jullie mening eens willen horen over de Fantom G en de V-Synth

Ben namelijk van plan om bepaalde spullementen te verkopen en waarschijnlijk één van deze 2 synths te kopen.
Nu mijn vragen zijn :

-Wat is het beste ?
-Wat heeft de meeste mogelijkheden ?
-Wat qua sounds ?

Wat ik ermee wil doen :

-Verschillende genres maken (voorkeur gaat naar Progressive house & dat soort toestanden, maar ook pop , jazz , rock ,... )
-Samplen
-Sequence'en
-Gebruiken in Logic pro 8

Graag jullie advies :)

ps: Ik heb nu een Motif XS maar vind ik persoonlijk niet doelgericht genoeg
pps: Mijn excuses moesten jullie het erg vinden dat dit niet gepost is in "welke synth moet ik kiezen?"

Tom

Laatst gewijzigd:
Welke V-synth? De gewone, de XT of de GT?

Denk dat de V-synth wel t meeste mogelijkheden heeft... gaat heel diep, maar daar moet je zin in hebben.

De Fantom lijkt me dan iets meer "sneller" het gewenste geluid voor de muziekstijlen die je aanhaald (mede door de presets?).

Al ken ik de Fantom (nog) minder dan de V-synth.. Zelf zou ik de V-synth kiezen (maar da's omdat ik van expirimenteren hou, en stiekem nog steeds verliefd ben op de V-synth [XT] )

O ja sequencen.. Dat kan je dan toch gewoon in Logic?!

Zelf zou ik de V-synth kiezen (maar da's omdat ik van expirimenteren hou, en stiekem nog steeds verliefd ben op de V-synth [XT] )

Geeft niet hoor... ik ben stiekem ook nog steeds verliefd op de V-Synth. :o:

Misschien ooit... :luv:

Ik hou van experimenteren , maar idd in de fantom zijn de presets mss beter voor het geen dat ik zoek en ook sneller...

Heb daarstraks ze beide getest en kon de v-synth wel bedienen maar ging niet vlot genoeg :D tegenover de fantom was het klik and play...

Dat is natuurlijk al een eerste indruk dat bij mij al veel geeft ^^

Met de fantom G7 kun je samplen (en heeft een vrij goede sample editor ook!). Ik weet niet of het met de V-Synth kan.

Sowieso zou ik een Fantom G nemen als je je Motif XS weg doet. Wat moet je zonder workstation? :D

Pfff , moeilijke keuze -.-"

Kan je in de fantom G zo die kaarten (die in v-synth passen ? ) in proppen ??

Zou ik mijn motif xs verkopen voor een fantom G of is dit nogal dom ?

Laatst gewijzigd:
Fantom is meer voor preset mensen, pianootje, strijkertje enzo

V synth kun je meer mee experimenteren

Pfff , moeilijke keuze -.-"

Kan je in de fantom G zo die kaarten (die in v-synth passen ? ) in proppen ??

Nee, en andersom ook niet..

Zou ik mijn motif xs verkopen voor een fantom G of is dit nogal dom ?

Da's puur een smaak kwestie (en geld uiteraard..): in grote lijnen zijn ze hetzelfde; het zelfde concept, alleen een ander merk. Het ene merk is wat sterker in 't ene en 't andere merk in het andere. Al is de Fantom G wel iets nieuwer, dus zullen er wat meer (en hippere?) geluiden en mogelijkheden waarschijnlijk inzitten.

Het geluid van beide merken is ook anders: de keuze welke 'beter' klinkt, is hier dus smaak.

Ik ga dit weekend is testen in onze plaatselijke musicshop :D

Denk dat de fantom G al af heeft gedaan bij mij.
Ben nu benieuwd voor de v-synth of 1 van de virus'en

ps: Ik heb nu een Motif XS maar vind ik persoonlijk niet doelgericht genoeg

Wat bedoel je hier precies mee? Moeilijke bediening, of niet het geluid wat je zoekt? Ik vraag het omdat ik zelf naar een motif xs ben aan 't kijken.

Wat bedoel je hier precies mee? Moeilijke bediening, of niet het geluid wat je zoekt? Ik vraag het omdat ik zelf naar een motif xs ben aan 't kijken.

Van bedienging ben ik helemaal weg !
Heel eenvoudig en snel !

Ik heb het dus over de sound die erin zit :)
Top klanken , Top piano , gitaar noem maar op :) enkel niet doelgericht voor de muziek dat ik wil maken :) (progressive house , en synth toestanden )

Voor de rest een top top top apparaat !

(ben nog niet zeker dat ik hem weg doe , maar zal het laten weten :) )

Hmmm, ik zou dan ook zeker gaan kijken voor de Virus (bijv. de snow) en/of de Waldorf Blofeld: zijn wat meer budget bakjes (nou ja.. de snow is nog rond de 1100,- ...) vol met goede bruikbare prog. house soundjes en dan kan je de Motif er gewoon bij houden om de bakkies (o.a.) mee aan te sturen?

[Anders ga je de bediening misschien wel missen!]

t Is maar een idee..

Ik vind het een beetje vreemde vergelijking eerlijk gezegd.
Een v-synth en een fantom zijn toch 2 totaal verschillende doelgroepen.
Ik vind ze beide retegoed ,maar waar de fantom ophoud gaat de v-synth door en andersom.(maar dan op een ander gebied).
Ik heb de v-synth gt tot in den treure uitgetest,en persoonlijk vind ik het voor soundbuilding een heerlijke bak.
Maar ik had toen een workstation nodig,en ben voor de fantom G7 gegaan,maar als ik het geld had......pffff killer combinatie hoor.

Maar verkijk je niet op de fantom G qua expirimenteren.Er valt zo verschrikkelijk veel te combineren.Ook hier kun je samples als patches gebruiken,en tot de bodem combineren en editen.
Met live-mode kun je alles overzichtelijk opstapelen en bewerken.
En nu met de 1.20 up-date kun je 1 gb ram installeren,die hem dus nuttig maakt als harddisk-recorder.
De bediening met de muis is echt cool.Als je dit in combi met controllers gebruikt,gaat het allemaal zoveel makkelijker.

Uiteraard zijn het mega uitgebreide bakken,waar je echt even voor moet gaan zitten.
Ik heb hem nou ongeveer 3 maanden,en nog steeds ontdek ik nieuwe foefjes,mede te danken aan de nieuwe up-date.

V-synth=synthesizer
Fantom=workstation

Dus ik denk dat je eerst moet gaan bedenken wat je nodig hebt.

Succes:okdan::okdan::okdan:

Ik ben van plan om ook een Fantom te kopen. Ik twijfel alleen tussen de X-6 en de G-6, puur financiel.
Ik vroeg me dan ook af wat de nieuwe G-6 meer te bieden heeft dan de X-6?

Ik speel momenteel met een roland xp-30 en een yamaha p-120 stage piano. Ik zou men xp-30 willen vervangen door iets nieuws. Ik gebruik mijn xp-30 vooral in performance mode voor live in een band mee te spelen. Het feit dat je daar maar 1 effect per performance kunt toewijzen vind ik bijvoorbeeld een minpunt aan men huidige synth. Ook de mogelijkheden bij de appergiator zijn te beperkt. En wat nieuwere sounds met meer functies zouden ook van pas komen.

Het is vooral belangrijk om goeie klanken te hebben (dan vooral lead synths, strings, pads, soundeffecten, orgels,... voor pianoklanken en rhodes gebruik ik mijn yamaha) waar ik veel mogelijkheden mee heb om de patches aan te passen naar mijn believen. Ten tweede, een goede gebruiker interface voor live mee te spelen (switchen tussen klanken, filters en effecten veranderen,...). Van de gebruikersinterface van mijn roland xp-30
ben ik tevreden trouwens. Daarmee dat mijn voorkeur meer uitgaat naar een nieuwe roland.
Ook zou ik op mijn nieuwe synth iets willen waar ik samples kan insteken die ik zou kunnen afspelen. Een goede uitgebreide appergiator die je zelf wat kunt instellen zou ook handig zijn. Qua toetsen ben ik ook tevreden met mij roland xp-30.

Ik heb eerst een tijdje de Roland JUNO-STAGE en de Roland JUNO-G uitgetest maar ik vind dat die weinig toegevoegde waarde geven aan men roland xp-30, integendeel zelfs.
Na lang zoekwerk ben ik dus bij de Roland Fantom series terecht gekomen. De X-6 en G-6 spraken mij het meest aan qua grootte (hij moet bovenop mijn yamaha stage piano) en prijsklasse. Aangezien de fantom G-6 een nieuwere synth is vind ik deze moeilijk tweedehands. Een ander probleem is dat deze synth wel tegemoetkomt aan mijn eisen, maar daarbovenop nog dingen heeft die ik amper ga gebruiken, zoals de sequenser. Ik vroeg me ook af of er andere synths bestaan, zoals de fantom 6 series zonder die sequenser? Of andere synths die tegemoetkomen aan mijn eisen?

let wel op dat de arpegiator van de g6 beperkt is.
Dat vond ik ook een minpuntje,zo kun je bijvoorbeeld bij de mc909 de arp volledig programeren,en bij de g6 zit je vast aan vaste patronen die je hier en daar een beetje kan bijschaven...thats it.

Een voordeel van de performance mode(live mode in de g6)is dat je per patch een pfx kan kiezen(1 effect per patch dus 16 in totaal),en dan heb je nog 2 multi-effecten over, die je voor alles kan gebruiken.

Toch wel zonde als je de sequencer niet gaat gebruiken,die is echt heel goed en je kunt er een hoop mee,en je krijgt hem er toch gratis bij.

Ik zou als ik jou was de handleidingen downloaden en er eens een avondje voor gaan zitten,en de voordelen/nadelen afstrepen.

Maar ik denk denk dat je uit zal komen bij de x6,simpelweg omdat je toch veel dingen niet gaat gebruiken,waar je anders toch een hoop meer voor betaalt.

Succes

let wel op dat de arpegiator van de g6 beperkt is.
Dat vond ik ook een minpuntje,zo kun je bijvoorbeeld bij de mc909 de arp volledig programeren,en bij de g6 zit je vast aan vaste patronen die je hier en daar een beetje kan bijschaven...thats it.

Een voordeel van de performance mode(live mode in de g6)is dat je per patch een pfx kan kiezen(1 effect per patch dus 16 in totaal),en dan heb je nog 2 multi-effecten over, die je voor alles kan gebruiken.

Toch wel zonde als je de sequencer niet gaat gebruiken,die is echt heel goed en je kunt er een hoop mee,en je krijgt hem er toch gratis bij.

Ik zou als ik jou was de handleidingen downloaden en er eens een avondje voor gaan zitten,en de voordelen/nadelen afstrepen.

Maar ik denk denk dat je uit zal komen bij de x6,simpelweg omdat je toch veel dingen niet gaat gebruiken,waar je anders toch een hoop meer voor betaalt.

Succes

Bedankt voor je antwoord!

Ik heb de winkel de live mode van de G-6 al zitten uittesten en ik heb schrik dat de gebruikersinterface niet zou toekomen aan mijn noden. Waarschijnlijk gebruikte ik hem gewoon verkeerd en moet ik er meer tijd insteken. Maar wat is er dan praktisch zoveel verschillend met de performance mode van de XP-30?
Bij de XP-30 heb je namelijk in performance mode een bank waar je 16 patches (8 aanwijsknoppen) kon insteken en bij elke patch kon je filter/resonantie/sustain... via de sliders linksboven aanpassen. Ook kon je per patch een pitchrange kiezen, octaven + -, transponeren,... Ik vroeg me dan af wat er hiermee zo verschillend is met de nieuwe Fantom X-6 en G-6? Een nadeel aan de performance mode aan de XP-30 is dat je in een bank maar 1 effect, reverb en chorus kunt toewijzen aan alle patches in een bank. Bij de Fantom is dit probleem blijkbaar verholpen, wat positief is! Zou je bij de Fantom ook rechtstreeks via 1 druk op een knop je portammento en solo kunnen aanpassen?

Jammer van de appergiator, ik snap niet waarom dat ze die niet eens uitbreiden, zou toch mogen voor een workstation...

Het feit dat ik de sequenser eventueel niet ga gebruiken is omdat ik altijd ableton live gebruikte als sequenser en ik gebruikte het nooit voor livegebruik. Maar misschien veranderd dit als ik de G-6 sequenser ga zien...

Mijn voorkeur gaat nu denk ik het meest uit naar de Fantom X-6. De nieuwe features van de Fantom G-6 voegen naar mijn nood niet zoveel toe (of zie ik dit verkeerd?). Alleen zie ik dat de X-6 met draaiknoppen werkt, terwijl de G-6met schuivers werkt (zoals op mijn XP-30) wat naar mijn inzien veel handiger is. Ook het groter scherm van de G-6 is een voordeel. Zijn er anders nog dingen die ik overkijk? M.a.w. wat kan de G-6 eigelijk zoveel meer dan de X-6 die voor mij een toegevoegde waarde kunnen betekenen?

Alvast bedankt!

Meyer

-Verschillende genres maken (voorkeur gaat naar Progressive house & dat soort toestanden, maar ook pop , jazz , rock ,... )
-Samplen
-Sequence'en
-Gebruiken in Logic pro 8

Een hele brede smaak lees ik

Je zal dus ook een brede setup nodig hebben ivm sound en mogelijk heden.

Een VA er bijkopen zou een oplossing zijn.

De computer voor het sampelen / seq.
de xs voor de jazz, rock
De VA voor house etc.

Koop ander er een virus b bij en stel je beslissing even uit.

Als blijkt dat je na een paar maand alleen nog de virus en de computer gebruikt, wissel dan de xs met een v-synth uit

Gr.

Vic

Bedankt voor je antwoord!

Zijn er anders nog dingen die ik overkijk? M.a.w. wat kan de G-6 eigelijk zoveel meer dan de X-6 die voor mij een toegevoegde waarde kunnen betekenen?

Alvast bedankt!

Meyer

Je had het er over dat je het jammer vindt dat je met de XP-30 maar één effect kan toevoegen aan je perfomance sound. Ik dat dat dit bij de X 5 effecten was en bij de G 16 effecten, dus allebei is het een uitbreiding op wat je nu hebt.

De sequencer van de G schijnt toch makkelijker te werken en je kunt de G bedienen met een muis, wat ook makkelijk is.....

Als je op zich wel tevreden bent met je XP-30 zou je eventueel ook nog kunnen denken aan een module erbij.

Groetjes van Rudo

Ik denk dat de belangrijkste verschillen tussen de G en de X zijn,de:
-gebruikersgamak is zeer hoog bij de G(muis,groot beeldscherm)
-Memory stick aansluiting(G)
-16 efx(G)
-Goede sequencer(G)

Ik heb zelf ook een xp-30 gehad,lekker toetesenbord trouwens.
Ik heb nu nog een jv2080 naast de G-7 staan,en hoe vreemd het ook klinkt,maar ik heb de indruk dat de jv2080 wat voller klinkt.
Dat vind ik een minpuntje aan de G.Hij klinkt behoorlijk gelikt digitaal,je moet er van houden.
Hoewel dat natuurlijk niet voor iedereen een nadeel hoeft te zijn,maar persoonlijk moet ik altijd wel even aan een patch sleutelen voor dat ie nuttig is.

Een Fantom blijft gewoon voor preset-gebruikers.

V-synth is voor geluidsexperimenten.

Back