Waarom laten vst's zich zo slecht mixen?

Muzikofiel

Ingeburgerd
Waarom laten vst's zich zo ongelofelijk slecht mixen? Ik gebruikte vooralsnog behoorlijk wat vst's en had altijd mixen die niet echt lekker waren. Toen eens een liedje gemaakt door alleen me synth te gebruiken en guess what, 10000x beter. Is dat normaal? Zit er over te denken om ze er eens mooi uit te gaan gooien en hardware erbij te kopen.

Ik ondervind dit probleem met native kontakt bijvoorbeeld heel erg, er zit altijd als je het op cd afspeelt een bas-laagje omheen wat er niet echt uit te wringen is.

Dat is niet normaal. Misschien gebruik je slechte vst's (freeware?) ofzo. Welke synth gebruik je? Sommige boosten het laag wat meer (Access Virus staat er om bekend) en die klinken dan sowieso beter. Het is in elk geval niet zo dat een VST slecht in de mix ligt, en dat kan praktisch ook gewoon niet.

Kontakt is gewoon een sampler, dus dan ligt het aan je samples.

[edit]

Wat ik me trouwens nog af vraag, gebruik je presets? Want die staan er om bekend 'vol' te klinken, en als je die dus mix, dan klinkt dat inderdaad niet altijd fijn. VST's hebben altijd heel veel volle presets, zodat ze lekker klinken in demootjes e.d., iets wat hardware synths minder nodig hebben dan in het harde softwareland.

Dat is niet normaal. Misschien gebruik je slechte vst's (freeware?) ofzo. Welke synth gebruik je? Sommige boosten het laag wat meer (Access Virus staat er om bekend) en die klinken dan sowieso beter. Het is in elk geval niet zo dat een VST slecht in de mix ligt, en dat kan praktisch ook gewoon niet.

Kontakt is gewoon een sampler, dus dan ligt het aan je samples.
Kontakt komt met samples hoor, een hele flinke dvdbox van 6 dvd's wel te verstaan. Jij bedoelt kompakt, dat is een sampler:P het lijkt ook zo op elkaar daar.

Er zit in ieder geval een irritant laagje omheen. Wat er niet op zit als ik me synth alleen gebruik. Dus blijkbaar mixt die toch handiger dan?

Kontakt komt met samples hoor, een hele flinke dvdbox van 6 dvd's wel te verstaan. Jij bedoelt kompakt, dat is een sampler:P het lijkt ook zo op elkaar daar.

Er zit in ieder geval een irritant laagje omheen. Wat er niet op zit als ik me synth alleen gebruik. Dus blijkbaar mixt die toch handiger dan?

Nee ik bedoel toch duidelijk kontakt? Die met samples, ja. Kompakt is een lite versie van kontakt.
Een sampler en een synth is toch echt iets heel anders.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Sampler - speelt geluidjes af
http://nl.wikipedia.org/wiki/Synthesizer - maakt zelf geluidjes

Als een sampler niet lekker in de mix ligt, dan ligt dat in elk geval niet aan het feit dat het een software sampler is.

Waarom laten vst's zich zo ongelofelijk slecht mixen? Ik gebruikte vooralsnog behoorlijk wat vst's en had altijd mixen die niet echt lekker waren. Toen eens een liedje gemaakt door alleen me synth te gebruiken en guess what, 10000x beter.

Ik heb dit ook ondervonden. Laat ik voor mezelf spreken, maar mijn ervaring is dat dit niet aan de VST's an sich ligt. Ik probeerde namelijk mn VSTs altijd wat dikker te laten klinken omdat veel softsynths toch wat dunnetjes klinken. Dit loste ik op door fx eroverheen te gooien, ook omdat ik niet te spreken ben over de ingebouwde fx in veel vsts. Resultaat: een iets te muddy mix. Natuurlijk kwam dit waarschijnlijk ook door gebrek van skill aan mijn kant en de neiging al snel te overdrijven in het gebruik van fx.

Nu ik mn Virus vaak gebruik heb ik veel minder de behoefte om fx eroverheen te gooien, de virus heeft naar mijn mening een warmer/voller geluid dan de meeste softsynths en heeft dus weinig extra's nodig. Bij mij resulteert dit in betere mixen.

Misschien komt het door de summing? Als je alles via 1 main out eruit knalt dan gaan geluiden al gauw elkaar in de weg zitten. Ik probeer alle vst sounds via aparte outputs op mijn mixer te krijgen. Dan luister ik of het past, wat eqqen en (externe) dynamics toepassen en opnemen (indien nodig).
1 stereo out gebruik ik voor alle bewerkte geluiden die dus al goed bij elkaar zouden moeten passen (uiteindelijke dus de hele track).

Het ligt dus niet per se aan de vst's maar meer aan hoe je het mixt.

Waarom laten vst's zich zo slecht mixen?

Omdat de mensen die ze bedienen vaak geen kennis hebben van mixen.
Nee zonder gekheid, het is absoluut wel mogelijk om een goeie mix te maken volledig ITB met alleen plugins! Het ligt meestal aan de persoon die achter de knoppen zit.

Ik vind het allemaal onzin!

VST's laten zich juist prima mixen. Althans hier wel hoor.
Ik vind zelf hardware juist moeilijker te mixen, omdat je er vaak nog redelijk wat aan moet bewerken, qua EQ, compressie hier en daar.

Bij de meeste VST's hoeft dat niet eens meer. Goede samplebank, goede presetjes, hop bij elkaar, klaar is Kees!

1) De summing is anders (slechter naar mijn mening) als je in den doosch blijft.
2) Veel VST's zijn artificieel opgekrikt om beter te kunnen concurreren. Dus in isolatie klinken ze dan vetter.

Ja ja artificieel opgekrikt :halleluja
Dus niet zoals bij analoge synths, waar de osc is ingesmeerd met plantaardige boter.

misschien moet je de vstis gaan samplen, ik heb het idee dat ze dan beter controleerbaar zijn in de mix.

vsti's poepen toch ook audio. als je het opneemt blijft het poep.

zeg maar..

mijn tip zou zijn, opdikken met compressie, vintagewarmers, onnodige frequenties ruckzichlos weghakken, spelen met pan, stereobeeld goed zetten voor de juiste instrumenten (pads etc. breder).

En natuurlijk ook de juiste geluiden bij elkaar zoeken (3x bas geluid zal niet veel goeds voor je mix doen).

Back