Totaal geen verstand van mixen

Als je doel echt alleen is om het op te nemen en naar mp3 te converteren om een vriend af en toe te laten luisteren…
De goede afluistertip van de juiste monitors, de zwakheden van je ruimte kennen of vlakke responds headphone als het niet anders kan is toch wel echt stap 1.

Dit overslaan gaat ook een multichannel daw opname niet fixen. Mixen leren op een tafel is sowieso geen slechte kennis om op te doen voor je met een daw aan de slag gaat.

Daarbij weet ik niet hoeveel sporen je gelijktijdig uit de MPC al in je mix gooit, maar daar begint een eventueel probleem al, want een snare daar te hard tov andere elementen kan je daarna ook niet rechtzetten als je de 2 outputs gebruikt voor de MPC mix naar je tafel of multisporen interface.

Een houtje touwtje oplossing voor het hier en nu is via een wave player (telefoon, oude ipad, sampler, cd speler of whatever) een loop of lange audiofile met pink noise op een kanaal zetten. Vervolgens lekker jammen en je ding doen en de volumes en eq’s grof afstellen op gehoor en net voor je opname trek je alle faders naar nul en de pink noise als referentie tot een goed level omhoog. Dan breng je een voor een de schuiven omhoog totdat je het geluid van betreffende kanaal “net” door het geluid van de pinknoise hoort breken, dan een procentje terug en dat herhaal je voor alle kanalen. Dan de pink noise weg en zou je heel netjes in de buurt van een meer gebalanceerde mix moeten zitten om op te nemen. Een extra stap is ook gewoon de low EQ van alle synths en sporen die geen bass functie hebben in de mix terughalen. Heel leuk een bassline, een tom een synth met diepe lowend op zich, maar in de mix loopt het hier precies dicht en raak je de kern van het hele proces: keuzes.
Ook kan je een stukje proef opnemen en even afluisteren in mono met een limiter er flink op, dan hoor je ook al vrij snel dat er iets veel te hard uitpookt. Dit is de lowest budget manier.

Je kan ook n andere mixer kopen met direct outs. Of een patchbay zodat alles naar de mixer gaat maar ook tegelijk naar de daw, dan heb je je instrumenten mixer loos en kan je in de daw ook n versie mixen. En die dan let een audio interface de daw in. Dan kan je jezelf ondersteboven jammen, sporen opnemen en in de daw tweaken. He. Je kan uiteraard alles terug apart uit de daw door de mixer sturen om hands on op de mixer weer knoppen en faders te gaan tweaken en dat dan weer op te nemen. Maar ik zou al eens beginnen met alle sounds die geen laag moeten hebben, de low eq ervan dicht te vijzen en de mix te beluisteren met n hoofdtelefoon als alles speelt zodat je opnames geen typische berg mud laag hebben waar de rest verdween in the mix. Dat is mijn ervaring

Laatst gewijzigd:
Wat ik doe is alle instrumenten (live of spoor per spoor) in een multitrack recorder opnemen, en die aan de mixer hangen. Dan kan ik achteraf mijn livejam nog eindeloos afmixen, helemaal dawless.

Dank voor de reakties,

Ik heb nu :
1) mpc 37 keys
2) Dreadbox Typhon
3) Polyend play +
4) Polyend Synth
5) Hydrasynth desktop
6) Novation monostation.

Dus mijn mengpaneel is vol :
Vind het ook leuk om alles te gebruiken, en dan neem ik ook "live" op...en als dan toch de monostation veel te hard klinkt in de daw, dan kan ik er niets meer aan doen, dan gaat alles weer opnieuw..
Dawless heeft mijn voorkeur, maar als ik achteraf na het opnemen, per instrument de volumes kan aanpassen, dan ben ik al blij.
Maar heb ik dan nog wel een mengpaneel nodig?
Wat ook een optie is (gebruik ik als 1 van mijn meerdere workflows) is de MPC als workstation gebruiken. Uitgang van je mixer in de inputs van je MPC en alle melodielijnen / loops samplen met de MPC en toewijzen aan verschillende pads / programs. Al die samples kun je vervolgens in de MPC pannen, equalizen, voorzien van effecten en de mix balanceren. Kun je net zolang bijstellen en verdergaan met je project tot je tevreden bent en volgens mij zelfs in de MPC zelf de uiteindelijke track (song) converteren naar MP3.

Vind het ook leuk om alles te gebruiken, en dan neem ik ook "live" op...en als dan toch de monostation veel te hard klinkt in de daw, dan kan ik er niets meer aan doen, dan gaat alles weer opnieuw..
Dawless heeft mijn voorkeur, maar als ik achteraf na het opnemen, per instrument de volumes kan aanpassen, dan ben ik al blij.
Maar heb ik dan nog wel een mengpaneel nodig?
In principe niet. Een mengpaneel geeft met evt faders, eq en compressie wat meer hands-on controle over je geluid, plus je hoeft geen computer aan te zetten en hebt geen latency. Maar dit kan ook met sommige in dit topic genoemde voorbeelden van audio interfaces. En dan heeft een goedkoop mengpaneel waarschijnlijk geen voordelen meer.

Daarbij weet ik niet hoeveel sporen je gelijktijdig uit de MPC al in je mix gooit, maar daar begint een eventueel probleem al, want een snare daar te hard tov andere elementen kan je daarna ook niet rechtzetten als je de 2 outputs gebruikt voor de MPC mix naar je tafel of multisporen interface.
De Mpc gebruik ik nu gewoon als één van de synths. Hart van mijn setup is op dit moment de Polyend play + ,
Maar kan een Daw meerdere interfaces tegelijk behappen?
De Mpc kan ik direct aan een Daw hangen, ik zou daar de Hydrasynth bij kunnen zetten.
De Polyend play+ heeft een audio interface en kan 14 Stereo tracks naar een Daw sturen,
Dan zou ik nog 3 synths over hebben om via het mengpaneel en de M-audio interface naar de Daw te sturen,
Dan zou ik dus 16 Stereo tracks naar de Daw kunnen sturen,, ik vraag dit, omdat ik gewoon te weinig kennis heb van een Daw. Maar dit gaat snel veranderen. Dawless is gewoon het leukste dat er is. ( Voor mij dan) Maar ik begin te merken dat ik dan wel beperkt ben..

Oke, naar aanleiding van alle commentaren en tips, heb ik de knoop doorgehakt.
Heb vandaag een Behringer X18 besteld, dus zal wel dawless de muziek blijven maken, maar wel de mogelijkheid om achteraf per spoor bij te schaven.
Ook een andere (betere)hoofdtelefoon gekocht.
Ik heb er weer zin in !!

Dank allemaal 👌🎶

Ik zal verre van beweren dat ik goed kan mixen, maar wat mij erg geholpen heeft (ik werk ook uitsluitend met een MPC, daar HW synths aan en gitaren en bas):

- Als ik de basis opgenomen heb, dan ga ik terug naar mono en zorg ik eerst dat ik de mono-onderdelen van mijn mix in orde heb: kick, snare, bas en vocals. Alle andere sporen / instrumenten zijn dan muted
- Per instrument / spoor draai ik vervolgens het volume bij, totdat het geheel qua volume in balans is. Dit doe ik echt één voor één
- In principe doe ik alles in mono, tenzij een instrument stereo-effecten of -présence nodig heeft
- Panning wil ik vrij extreem in zijn, dat kun je altijd nog later herstellen, zeker als het de mono-sporen betreft

EQ en compressie probeer ik zoveel mogelijk met sound design op te lossen in plaats van achteraf

@Stronghold, nog even een tip; luister gewoon 'ns naar wat artiesten die je goed vindt en let dan 'ns op de mix en het stereobeeld, waar zijn alle instrumenten geplaatst en wat valt je op en luister daarnaast 'ns wat albums die bekend staan om hun goede produktie ook al is het niet de muziek die je normaal gesproken luistert maar je kan er wel een breder begrip van krijgen want als je bijv alleen trance of ambiënt maakt om maar iets te noemen en je luistert alleen naar trance of ambiënt dan blijft je wereld muzikaal gezien wat beperkt.
Zelf heb ik zo m'n favorieten maar als ik bijv Google met de zin; albums die bekend staan om hun fantastische produktie dan krijg je meteen een uiteenlopend lijstje;Google Search
Prima om wat van die muziek te beluisteren (als je dat nog niet hebt gedaan) en lees ook bijv interviews van die producers en waar ze bekend om waren, Richard Devine, Phil Spector, Allan Parson, Quincy Jones, George Martin en meer van die bekende figuren uit de muziekhistorie, daar kan je veel van leren en is interessant om te lezen, wellicht pik je wat tips van ze op.

Dit is een mooie eyeopener. Laat 8 top producers een recording afmixen. Wat een verschil erin zit.

En dan hebben we het nog niet over de keuzes die gemaakt worden om het materiaal op te nemen met welke microfoons de plaatsing van de microfoons, preamps, soorten. gitaarversterkers. Alleen het afmixen. Zit al zoveel verschil in er is dus ook niet echt een goed of fout.

Het belangrijkste is dat voor jou alles goed klinkt. Er zullen altijd anderen zeggen ik had die synth wat harder gedaan die kick of snare had ik anders gedaan. Ook als je goed gaat luisteren naar professionele bands is er genoeg aan te merken als je er goed naar luistert. Metallica, album waar de basgitaar is verdwenen, red hot Chili pepers waar de vocals te hard staat clipping, sommige nieuwe albums van van sommige bands waar teveel compressie op zit.

Hola.
Ik heb ook een behringer.
Daw cubase pro.
Mixen is makelijk in cubase of anderen daw.
Gebruik geen mp3 maar wavefile.
En er bestaan kant en klare
mixer i nstellingen .
Te vinden op internet.
En mixen leer je om goed te luisteren.

Groeten van andreos.

Back