bandechoapperaat onderhoud/ reparatie

sunny pedaal

ALL (Anna Loog Lid)
hallo,
ik heb een evans tapeecho ( echochorus) die jankt . op zich werkt hij met schuivende koppen , dus niet met aanpasbare motorsnelheid. daarom denk ik dat het een mechanisch ( drukrol/scheve as/aanlopen of zo) probleem is.
vraag is waar en/of bij wie ik hiervoor te raden zou kunnen gaan.
wie kan mij verder helpen in mijn zoektocht naar een ervaren/ betrouwbare bandechotherapeut/reperateur ?
woon zelf in het zuiden , maar opsturen is natuurlijk ook een optie:kimono:

niemand??, dingen moeten toch draaibaar gehouden worden:confused:

hoi,
is de capstan ( metalen as waar de aandrukrol tegenaangaat) goed schoon?
je kan de knijterharde taperesten verwijderen met benzine.
als dat niet werkt, dan het ding laten draaien en de rest wegslijpen met een zacht stukje hout ( een lucifer oid)
en als de aandrukrol erg hard is (dan is ie meestal ook glad ) dan die ook vervangen of repareren.

alle bandgeleiders moeten goed schoon zijn.
en oude tape plakt, is meestal te horen aan gepiep van de tape.
je moet een wat dikkere soort mastertape hebben (iemand op mp maakt en verkoopt ze)
neem niet de 76cm/sec tape, die doet het niet, heeft een veel hogere magnetisatie nodig.
groeten,
jeroen

dank je , dank je.
heb backcoated ( nieuwe) en wat duurdere tape eropgelegd, die zich erg goed gedraagd en goed klinkt , ook naar meerdere uren nog.
heb alle metalen onderdelen en koppen goed schoongemaakt. het pure opnemen en weergeven vind ik , doet hij wel goed. alleen dat janken
vind dat de aandrukrol wel erg krachtig aandrukt , weet niet of zoveelveerspanning wel normaal is. ook is de aandrukrol niet meer helemaal glad , alsof er kleine scheurtjes soms inzitten/ alsof hij beschadigd oppervlakte heeft. denk dat die zowiezo vervangen moet worden.
zou het liefst iemand vinden die er verstand van heeft en er ook eens even naar wilt kijken. maar ja waar vind ik zo iemand nog??

te veel kracht op de aandrukrol is niet goed, moet in principe net genoed zijn om de tape te laten draaien.
een paar scheurtjes in de aandrukrol op zich is niet erg, maar als het ding helemaal verdroogd is, dat is ook niet goed, het oppervlak moet redelijk egaal zijn.

groeten,
jeroen

ja dat dacht ik ook ,
?wil jij er eens naar kijken en /of enige andere tips tav betrouwbaar adres?

ik kan er (volgend jaar) altijd naar kijken.
ik weet zo niet een adres van iemand ( misschien dat Mike Philco het dichtst in jou buurt zit?)
groeten,
jeroen

Back