Drumstel

Jake

Stamgast
Hallo,

Ik heb nu circa een jaar een hip hop band.
En we nemen op in mijn home studio.

De beats die ik maak, maak ik met samples van oud vinyl. (dus ook drum breaks enz).
Maar ik wil eigelijk de drums echt zelf spelen omdat mij dit veel mooier lijkt.
Het komt er op neer dat ik veel moet oefenen en en drum stel moet hebben.
Ik zelf sta er om bekent dat ik zoveel ritme heb. (ben de hele dag aan het trommelen beatboxen scratchen enz....

Vraag wat raden jullie mij aan voor drum stel.
En welke mics moet ik hebben, zelf heb ik zat I/0 analoog 16, niet dat ik het direct wil opnemen, want ik moet het nog leren... maar ik wil ook meer over de opname van een drumstel weten enz..

gr

Ik zou een electronisch drumstel nemen in jouw geval... lekker je samples triggeren met dat ding en als je het 'echt' wil laten klinken laad je gewoon acoustische samples in :D

Nou ik heb al een trigger finger en een midi keyboard, maar ik wil gewoon het echte werk.

gr

Het komt er op neer dat ik veel moet oefenen en en drum stel moet hebben.
Ik zelf sta er om bekent dat ik zoveel ritme heb. (ben de hele dag aan het trommelen beatboxen scratchen enz....
drummen en beatboxen en scratchen zijn niet hetzelfde :dj:

ik heb net deze gekocht : http://www.peterverspuy.nl/cgi-bin/x/15928.html

maar ook de td3kw is erg ok dan heb je ipv 4 mesh vellen 1 ( voor de snare) en de drie andere pads zijn rubber, ( maar spelen erg ok )
ook de module die erbij komt is wat minder in opties, maar aangezien je gewoon battery of weet ik wat kunt triggeren via midi heb je eigenlijk alle drumkits in huis die je maar wilt hebben .

Ik kan je alleen maar zeggen dat ik bijna in extase ben dat ik me nu gewoon naar rechts draai en mn stokken pak en midden in de nacht lekker meet mn eigen of andere muziek mee kan spelen, opnemen etc....

Voor zon 900 euro heb je een td3kw, meer heb je niet nodig, en met je ogen dicht is het net of je een echt drumstel bespeelt. ( in ieder geval met de td9kw die ik hier heb.)

oh, en als je nog nooit op een drumstel hebt gepseeld: probeer eerst een tijdje uit in een oefenruimte voor je een dure aankoop gaat doen waar je net niks aan hebt na een maandje zou ik zeggen.

En ik zou ook voor Roland gaan omdat die mesh heads echt gewoon het vetste spelen van alle e-drums die ik heb uitgeprobeerd, hoewel yamaha dtx serie ook wel ok was qua sound/ respons.. maar voor mij toch de roland....

Opnemen gaat absoluut makkelijker met een electronisch drumstel!!! Maar je krijgt er gewoon NIET "the real thing uit"

Ik als drummer zijnde vind ook the feel echt helemaal nix met zo'n electronisch ding al vind ik wel dat ze een grote stap vooruit hebben gemaakt met die mesh heads. Ik heb een tijd lang de TD-20 gehad van Roland, maar merkte EN hoorde dat die feel er gewoon niet in zat. Ik heb het toen op een accoordje gegooid met de buren zodat ik altijd op maandag in mijn studio drums kan opnemen. Nu neem ik tot nog toe alleen maar op om te luisteren hoe ik het beste in mijn electro/industrialbandje de drums kan invullen dus gebruik iets goedkopere mics. Ik zit al een tijdje te kijken naar wat betere mics zodat ook ik kan opnemen met ons bandje.

Als drumstel zou ik niet gelijk een high end setje nemen, in de studio is een leuke middenklasser goed genoeg (voor 800 eu heb je een prima set). Het zit hem in de vellen en de bespanning die je gebruikt!!! En natuurlijk de mics!!! Als je geld heb zou ik het na de mics en de vellen het als eerste besteden aan goede bekkens en een goede snare.

Maar goed ik kan uren door ouwehoeren over drummen en drumstellen... Oh ja, 1 ding, Drummen leer je niet zomaar... ook al ben je ritmisch aangelegd. Daar gaat wel een aardige tijd overheen...

Tja ik weet het niet hoor... die gast kan op dit moment niet eens drummen... ( en drummen is echt niet iets simpels) dan lijkt een electronisch drumstel mij simpelweg verstandiger.

Volgens mij denkt de TS er net even iets te simpel over.

Drums (goed) opnemen is echt een vak apart.

Het is natuurlijk wel echt heeeel leuk om hiermee te experimenteren, maar voordat je de klank en sound bereikt die je wilt ben je al snel jaaaaren verder.

Als je een leuke akoestische drumkit in huis haalt (hoeft niet duur te zijn, kijk eens op marktplaats, of ga naar de betere drumshop), dan zal je eigen opname hiervan in het begin verre weg niet in de buurt komen van de klank van de samples die je nu gebruikt.

Het is ook zo dat in de hiphop sampling een must is, zo worden er veel drumloops 100x geresampled uit andere platen. Dit geeft juist een bepaalde feel die je dus nauwelijks 'bewust' kunt nabootsen.

Maargoed, het is wel heel leuk om te proberen en als je er nooit mee begint, zul je het ook nooit leren.

Koop een leuke 2e hands set. Yamaha Stage Custom of Pearl Export of iets soortgelijks. Koop een leuke set mic's. Hoeft niet het duurste van het duurste te zijn; bij feedback hebben ze vaak leuke aanbiedingen van setjes van Samson bv. Ga multitrack opnemen. Ga lekker pielen met de mixage hiervan en gegarandeerd jaaaren plezier (en frustratie dat het nog steeds niet is wat je eigenlijk wilt! :))

Ik wil toch even toevoegen dat als je een acoustisch drumstel koopt je natuurlijk maar 1 drumgeluid hebt.
Bij het maken van electronische muziek gebruik ik in bijna alle nummers een andere drumsound.
Ik drum zelf al 30 jaar ( vanaf mn 6e) en ik kan je vertellendat de luxe van een electronisch drumstel vele malen groter is dan die van een echte drumkit ( zeker als je buren hebt 0 want zoals ik al eerder zei: je kunt met een electronisch drumstel gewoon via midi alles wat je maar wilt aansturen, en dus heb je onbeperkte drumsounds. ik vind het bijv. erg cool om lekkere funkritmes te spelen met een 808 geluid etc.... dat kun je met een acoustische set wel vergeten, bovendien red je het met matige microfoons/ opname ruimte gewoon niet. Als je echt opties wilt en waar voor je geld ga dan voor de v-drums met gaasvellen.
Een echte drumkit speelt uiteindelijk wel het lekkerst natuurlijk, maar de nadelen en beperkingen wegen niet op tegen de voordelen en opties van een electronische set.'
Oh ja het opnemen is inderdaad een vak apart, zelfs met hele goede mics maar geen kennis kun je een goede opname wel shaken.

Opnemen gaat absoluut makkelijker met een electronisch drumstel!!! Maar je krijgt er gewoon NIET "the real thing uit"

..

The real thing? nee natuurlijk niet, net zoals je uit een sampler of synth geen echte sax of gitaar krijgt, maar je kunt absoluut door een goede mix echt wel een overtuigend resultaat bereiken. bovendien zijn de drumkits in de modules wel op de hoogste kwaliteit opgenomen, en alleen echte kenners zullen het evt. doorhebben, en dan nog... lekker belangrijk. als je maar tevreden bent over het eindresultaat. Vergeet niet dat de meeste mensen erg makkelijk te belazeren zijn. zeker als het op kunst/ muziek etc. aankomt.
niet iedereen heeft een thuisstudio.

Die 'real thing ' kun je evengoed verpesten met een slechte opname/ mics etc...

Ik heb recentelijk ook een electronisch drumstel aangeschaft, een relatief goedkope van Thomann (deze). Het lijkt qua feel inderdaad niet op een echt drumstel, maar het geluid is zelfs uit deze module prima.

Goed, veel meer dynamiek dan volume zit er niet in (bij sommige geluiden wel overigens), maar het zelf spelen van ritmes scheelt al erg veel itt gesequencete drums.

Een drumkit zoals deze is misschien ook wel te overwegen, het scheelt in ieder geval in de kosten.

Nou ik heb al een trigger finger en een midi keyboard, maar ik wil gewoon het echte werk.

gr

En terecht! Er is gewoon niks mooiers en leukers dan een echte kit recorden met mics. Als ik geen buren had zou mijn Pearl kit ook veeel meer gebruikt worden. ;) Elektronische kit zou ik niet doen. Je kan idd toch al samples triggeren dus voegt het voor jou niet veel nieuws toe. Dan is een echte kit met een hoop mics er omheen toch wel iets heel anders en nieuws :D Je moet niet verwachten dat het meteen net zo zal klinken als BFD ofzo, want het is een zeer complexe zaak. (duh) De sound van de ruimte waarin je trackt is van grote invloed, vooral ook omdat drums heel HARD gaan icm de vele mics die je tegelijk opneemt... enz.. lekker zelf gaan uitvinden allemaal! :okdan:

vinger trommelen is nog geen drummen
drums miken en overheads recorden is een vak appart
denk dus goed na over alle stappen die je moet nemen om tot een bruikbaar resultaat te komen en of je iedere keer al die stappen wilt nemen

tevens ook eens overleggen met de buren.:D

Als ik geen buren had zou mijn Pearl kit ook veeel meer gebruikt worden. ;) Elektronische kit zou ik niet doen. Je kan idd toch al samples triggeren dus voegt het voor jou niet veel nieuws toe. :okdan:

Ik zou toch echt overwegen of je nu af en toe wilt kunnen spelen bij de gratie van je buren, OF dat je kunt spelen zodra je inspiratie voelt, ook midden in de nacht, wat toch essentieel is wil je een beetje muziek kunnen maken.
En er is nogal een verschil tussen het triggeren van samples dmv een DAW oid, of dat je met je eigen swing/groove/feel die samples kunt triggeren. Dit kan het verschil maken tussen de zoveelste electronische track en een echt muzikaal stuk.

Vraag wat raden jullie mij aan voor drum stel.
En welke mics moet ik hebben, zelf heb ik zat I/0 analoog 16, niet dat ik het direct wil opnemen, want ik moet het nog leren... maar ik wil ook meer over de opname van een drumstel weten enz..gr

Als je begint met drummen zou ik een van de volgende twee opties kiezen:
OF een goedkoop flutding om eraan te proeven.
OF een standaard apparaat dat iedereen wel kent. (bijvoorbeeld Pearl Export)

Aan het goedkope flutding kan je geen buil vallen als het achteraf niet blijkt te bevallen. En het standaard ding wat iedereen wel kent kan je makkelijk doorverkopen als het achter af niet blijkt te bevallen.
Als het WEL blijkt te bevallen duurt het toch nog een paar jaar voordat je precies weet wat voor drumstel je wilt hebben.

Wat betreft microfoons:
1) Je kan er voor kiezen om close-micing toe te passen.
Dan heb je voor de snare, hihat , tom een, tom twee, floor en kickdrum microfoons nodig. Daarbij komen nog twee overhead microfoons. Acht microfoons dus. Voor de overheads en hihat worden vaak kleinmembraan condensers gebruikt en voor de rest dynamische.
2) Je kan er ook voor kiezen om op afstand op te nemen. Dan ben je klaar met twee of vier microfoons. Maar dat is linke business want dan moet je strak spelen omdat je weinig kan corrigeren achteraf. En je hebt ook dure microfoons nodig om een mooie sound neer te zetten.

Wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond: een standaard kit kopen (pearl export ofzo) en een goedkope set van acht drummicrofoons.

Wat ik zou doen als ik in jouw schoenen stond: een standaard kit kopen (pearl export ofzo) en een goedkope set van acht drummicrofoons.

Als je het goed doet dan zou ik mijn geld eerder spanderen aan een goede set mics en vellen. Dan ben je al over de helft wat opname kwaliteit betreft. Een Pearl Export is wel een hele goede instapper (ik persoonlijk vind Pearl echt verschrikkelijk, maar het is wel waar voor je geld) Ik heb een goedkoop microsetje op een Tama Starclassic Bubinga. Ik heb er een aantal keren een set goede mics (niet van mij helaas) op gehad en wat klonk dat goed zeg! Nu was daar ook iemand bij met verstand van opnemen, dat scheelde ook. Met mijn eigen set mics (Samson) klinkt het echt brak helaas. En ik ben toch al een tijdje bezig, ben echt geen pro in opnemen (nog lang niet zelfs) maar goede mics is ECHT het eerste vereiste. Dan kan je zelfs uit een flutdrumstel nog een mooi geluid krijgen.

maar goede mics is ECHT het eerste vereiste. Dan kan je zelfs uit een flutdrumstel nog een mooi geluid krijgen.

Daar kan je uitgebreide discussies over voeren.

Maar iets anders: een redelijke set microfoons kost wel een paar duizend euro. En dan heb ik heb over een redelijk goeie set, niks bijzonders dus (sennheisers md421, sm57beta, akgc451 enz enz).
Een redelijk drumstel kost een kwart of 1/3 van die prijs.

Je hebt dus eerder het geld bij elkaar voor een redelijk drumstel dan voor een redelijke set microfoons.
Dan kan je beter eerst het drumstel kopen, dan kan je tijdens het sparen voor de microfoons namelijk alvast oefenen. Dat kan je niet als je eerst microfoons koopt en daarna een drumstel.

Maar dat is linke business want dan moet je strak spelen omdat je weinig kan corrigeren achteraf. .

Sorry ik wil niet bashen , maar dit is precies wat me tegenstaat aan vele 'muzikanten' en producers/engineers die ik in de loop der jaren in studio's ben tegengekomen, ik erger me groen en geel aan mensen die niet muzikaal zijn en toch muziek willen maken...

": oh, je kunt niet zingen?.. geeft niet hoor wij hebben een antares autotune, die trekt alles recht" of " ach joh wat maakt het uit dat de gitarist niet kan spelen, we editen achteraf alles wel strak"
Sorry hoor , maar dan zakt mijn broek af.... Als je wilt drummen doe het dan strak, anders is het geen drummen maar wild om je heen slaan, dat kan mn zoontje van 2 ook, en als je achteraf alles recht moet breien kun je net zo goed gelijk met midi gaan programmeren.

Back