Garageband toepasbaar als synth?

Lauwrence

Anan00b
Hallo allen,

Even voorstellen.

Naam is Lawrence, woonachtig in Zuid-Holland, 36jr., muziekfreak.

Ik wil graag mijn eerste passen in de muziekmakelarij (bestaat dat woord uberhaupt?) zetten met Garageband daar dit toch gratis en voor noppes op mn nieuwe Mac staat :P

De demos die ik tot nu toe heb gehoord gemaakt met Garageband zijn meer hiphop/gitaar georienteerd, echter ik wil me juist meer gooien op het maken van synthstukken in de trend van bv Steve Roach (lekker zweverig).

Leent dit pakket zich hier voor of zeggen jullie kijk even verder?

Ik hoor het graag met alvast mijn vriendelijke dank voor alle input!

groet,

Lawrence.

Er zitten in Garageband voldoende instrumenten om een leuke compositie te maken, maar je moet wel creatief zijn, de meeste instruments zijn gericht op presets en hebben beperkte parameters..Echter met wat gevogel en gepruts kan je icm FX leuke sounds maken...
Mocht je serieuzere aspiraties hebben dan zou ik voor Logic Xpress gaan...

hai lawrence,
ik ben zelf ook Garagebander en ik ben :mega: tevreden, al ben ik dan misschien een beetje een "valsspeler" omdat ik ooit Logic Studio op Ebay heb gescoord en zodoende alle Jampacks (18000 Appleloops erbij ofzo, ik heb ze niet geteld) plus een boel extra virtuele instrumenten ook nog en het werkt allemaal goed.... Het ligt inderdaad een beetje aan je eigen creativiteit en wat ik gehoord heb op dhr. Roach z'n site is het meer ambient/zweverig/ofhoe heet dat type, ja dat zit dan niet helemaal kant en klaar in Garageband, maar gelukkig kun je van alles kopen (tegenwoordig vooral downloaden) om toch Steve achterna te gaan....

het "eerste wat in me opkwam" (en voor deze keer ook het duurste ding) is Omnisphere van Spectrasonics http://www.spectrasonics.net/instruments/omnisphere.html (379 euro) maar dan krijg je ook iets van 50 GB aan zweverigheid/etc erbij om heel 2009 vol te spelen heh heh... En die past gewoon in je Garageband.... want mbv GB kun je alle Audio Unit plug ins gewoon gebruiken, gaat reuze makkelijk, zijn geloof ik ook instructiefilmpjes over te vinden

Verder heb je nog Camel Audio Cameleon 5000 waar je een demo van kan downloaden op http://www.camelaudio.com/cameleon5000.php en mocht je het leuk vinden kan je het hele zooitje kopen voor 99 euro geloof ik... (welkom in de wereld van virtuele instrumenten...) daar bij Camel Audio hebben ze binnenkort ook nog Alchemy wat superdesuper is (als je hun filmpjes/mp3s mag geloven) voor mensen die gekke/onmogelijke/mallotige sounds willen maar dat duurt dan nog even & ik weet niet hoe lang je wilt wachten natuurlijk......

oja mocht je nog geen USB klavier hebben (indien je een soort van toetsen achtergrond bent, anders hoeft dat natuurlijk ook niet meteen) zou ik een goedkoop exemplaar kopen.... dan heb je dat tenminste...

nou ja in elk geval, wat je wil kan in principe wel met Garageband, maar het kost even wat moeite misschien en wat euros die je kwijt bent maar okee als Apple man moet je dat niet afschrikken hah hah (gelet op mijn gear hieronder zie je dat ik eh ook wel wat geinvesteerd heb in de firma Apple ea.)

dus ik hoop dat ik je een beetje in de goede richting heb geleid, en anders laat je maar weer van je horen ok? :okdan:

Die Chameleon is idd een leuke morph synth. Maw je kan vier verschillende geluiden "morphen" naar een nieuw geluid. Dat opent echt legio mogelijkheden en er zitten hele vette pads in.....ik zou die demo maar s proberen.

Dat Cameleon ziet er inderdaad goed uit, die demo ga ik dan maar eens proberen.

Hetgeen me aan pakketten als Logic afschrikt is de (schijnbare) complexiteit. Ik weet bv ook niks van VSTI's/AU's, behalve dan dat het plugins zijn voor hosts waarmee je de plugin kunt gebruiken, zeg Atari waar je een gamecartridge in duwt :dubbel:

Een lage instap is dus belangrijk, vooral ook omdat ik het doorgaans lastig vind ingevingen te vertalen naar iets concreets. Hoe doen jullie dit bv, je hebt een deuntje in de hersenpan (bij voorkeur midden in de nacht natuurlijk), hoe vertaal je dit "even"?

Een USB keyboard heb ik enige tijd terug al eens gekocht, die komt in ieder geval mooi van pas (na veel oefenen om een gevoel op te bouwen).

Back