Roland GS en Yamaha XG samen op één midi kabel?

Marcel-X

BYO & DIY
Ik wil mijn setup uitbreiden met een extra geluid-module van Roland JV-1080 of JV-2080. Maar ik weet niet of ik deze met mijn Yamaha QY700 (hardware sequencer), volledig kan aansturen.

De beste geluiden schijnen in de "Performance mode" te zitten (bank A,B &C).

Met de QY700 kan ik "program change" 001 t/m 128 verzenden en "bank select LSB" 000 t/m 127. Omdat ik nog nooit met een Roland expander heb gewerkt weet ik niet of beide machines met elkaar kunnen communiceren buiten het GM protocol (XG versus GS).

Heeft iemand ervaring met hardware van beide fabrikanten?

XG en GS zijn geluidsindelingen, maw hoe de patches achter elkaar zijn geplaatst. Daarnaast heeft XG en GS per standaard gedefinieerd hoe je de geluiden kunt editten zijn via wat Control Changes.

Voor de rest heeft XG en GS eigenlijk niets met midi te maken. Program changes staan los van XG of GS. Midi = Midi.

Het kan wel zo zijn dat een bepaald apparaat maar een beperkte subset van alle mogelijke midi mogelijkheden gebruikt, maar daarvoor heb je de midi implementation charts die in de handleidingen van de betreffende apparaten te vinden.

Overigens is een JV1080/2080 niet helemaal GS. Ze hebben een GS mode om GS midi files naadloos af te kunnen spelen. GS wil je ook helemaal niet hebben voor de beste geluiden.

Ik heb zelf de QY700 gehad en ik meen me te herinneren dat er niet veel is wat je er niet mee kan doen en ik zoe geen enkele probleem waarom je die niet met volledig succes op een JV zou kunnen aansluiten.

Back