C-Klein
(Edward)
Ik ga een vraag stellen waarop jullie het antwoord hoogstwaarschijnlijk niet kunnen geven. Maar met mij meedenken zou al erg fijn zijn. In het kort: ik moet over naar werken met een DAW. De moeilijkheid is: ik heb een ernstige visuele handicap. Ik heb een 22 inch monitor – groter verdraag ik niet – waar ik zo’n 20 cm vanaf zit. Ik gebruik vergrotingssoftware om mijn computerscherm te kunnen lezen en zie daarmee steeds circa 1/25 van het beeldscherm. Ik zie mijzelf dus geen tientallen vst’s gebruiken. Maar het zou leuk zijn om weer een lineaire midi-sequencer te hebben en vocalen te kunnen opnemen. Misschien lukt het zelfs om over een audio-spoor wat reverb of delay te plaatsen. Kortom: echt heel basaal. Als ik lees dat jullie tweede en derde monitoren nodig hebben “voor het overzicht”, dan zinkt mij echter de moed al in te schoenen. Aan vst’s begin ik dus nog maar even niet. Ableton Live heb ik wel ‘ns gezien en vond ik heel erg priegelig. Inmiddels heb ik begrepen dat personen met een visuele handicap vaak een voorkeur hebben voor Reaper. Dus, dat wordt in eerste instantie mijn DAW. Het slechte nieuws is: ik heb momenteel niets in mijn muziekhoek. Zelfs geen computer. Het goede nieuws is: ik kan (op termijn) aanschaffen wat nodig is. De vraag is dan wel: wat is er nodig? Ik wil begrijpelijkerwijs zo min mogelijk op mijn beeldscherm hoeven te kijken. OLED-displays op gear zijn vast supergaaf; ik kan er niets mee. Kleuren zie ik wel. Net als led-indicatoren. Tenminste, als ik er met mijn gezicht bij kan komen. Ik wil voorkomen dat ik iets voordeligs aanschaf, tot de conclusie kom dat het niet lukt om met de computer muziek te maken en het plezier erin helemaal verlies. Ik noem daarom bewust geen budget. Gemak en eenvoud is belangrijker. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat dure gear ook geen garantie is op succes. En deze stap is een experiment. Dat kan dus ook mislukken.
Wat is wél in huis?
Ik heb één dynamische microfoon. Verder: Novation Circuit Tracks, Novation Circuit Rhythm, Roland Integra 7, Roland GAIA SH-01, Roland JD-08, Yamaha CZ-61 en Yamaha YDS-120. Van de Integra-7 hoop ik dat hij met een computer wat eenvoudiger te gebruiken zal zijn. Aangezien de geluiden niet gecategoriseerd zijn, is werken met LSB, MSB en program changes met die rompler op z’n zachtst gezegd een uitdaging.
Mijn achtergrond:
Ik ben begonnen met keyboards. De sequencer op de Technics SX KN1400 vond ik heel fijn. Daarna ben ik overgegaan op een MPC 2500. De nieuwe MPC’s zijn veel te complex voor mij. Om dezelfde reden vallen workstations helaas ook af.
Waar zit ik aan te denken?
a) Audio interface
Een Zoom LiveTrak L-12 (€ 599) voelt hier als een veilige keuze, omdat die ook zonder computer kan werken. Of maak ik het mezelf dan juist moeilijker en is zelfs een Presonus Studio 1824c (€399) al een betere keuze? Ik zag overigens dat de Presonus Quantum HD8 (€ 862) een auto gain functie heeft. Dat is voor mij misschien juist wel weer handig. Al heeft de Focusrite Scarlett 18i20 4th Gen (€ 692) dat ook (en die is iets goedkoper, maar 24 versus 32 bits audio).
b) MIDI-interface
Als ik het goed zie, moet alles straks over 1 midi in en 1 midi out. Daar gaat de Roland Gaia SH-01 niet zo goed op. Dat zou ik kunnen oplossen met een Miditech Midiface 16x16 (€349) of een iConnectivity mioXL (€38
. Dat deze in een 19inch rack passen vind ik een voordeel, want dat maakt de muziekhoek – die zich overigens in mijn woonkamer gaat bevinden – wat overzichtelijker. Als ik het goed begrijp, dan zou ik met de laatste (op de computer?) twee presets kunnen maken. Eén voor als ik met de computer werk. En één voor als ik wat wil jammen.
c) Controller
Deze vind ik nog het moeilijkst. Maar misschien kan het ook wel zonder?
d) Masterkeyboard
Ik zou de toetsen van mijn Yamaha CZ-61 kunnen gebruiken, maar misschien is het fijner om (ook) een echt masterkeyboard te hebben. Idealiter zou ik die dan gebruiken i.c.m. de DAW maar ook los in combinatie met de Roland JD-08 of een van de beide grooveboxes. Melodieën inspelen gaat met toetsen nu eenmaal makkelijker. En ook voor sound-design heb ik toch liever een toets om even te horen hoe iets klinkt. Op het eerste gezicht spreekt de Arturia KeyLab 61 mk3 (€ 511) mij wel aan. M.n. vanwege de vele knoppen en ik vermoed dat een midi-channel kiezen met dat keyboard net wat eenvoudiger voor mij is dan op een Novation Launchkey 61 MK4 (€ 329). Maar van beide moet ik de handleiding nog lezen en bovendien moet je toetsen aanvoelen. Dus ik ga ‘m sowieso in een winkel bekijken.
e) Computer
Hier zijn al voldoende topics over geopend op dit forum, dus die zal ik eerst ‘ns doorlezen. Of een desktop nog nodig is ...
Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten. En excuus voor de tekstmuur.
Wat is wél in huis?
Ik heb één dynamische microfoon. Verder: Novation Circuit Tracks, Novation Circuit Rhythm, Roland Integra 7, Roland GAIA SH-01, Roland JD-08, Yamaha CZ-61 en Yamaha YDS-120. Van de Integra-7 hoop ik dat hij met een computer wat eenvoudiger te gebruiken zal zijn. Aangezien de geluiden niet gecategoriseerd zijn, is werken met LSB, MSB en program changes met die rompler op z’n zachtst gezegd een uitdaging.
Mijn achtergrond:
Ik ben begonnen met keyboards. De sequencer op de Technics SX KN1400 vond ik heel fijn. Daarna ben ik overgegaan op een MPC 2500. De nieuwe MPC’s zijn veel te complex voor mij. Om dezelfde reden vallen workstations helaas ook af.
Waar zit ik aan te denken?
a) Audio interface
Een Zoom LiveTrak L-12 (€ 599) voelt hier als een veilige keuze, omdat die ook zonder computer kan werken. Of maak ik het mezelf dan juist moeilijker en is zelfs een Presonus Studio 1824c (€399) al een betere keuze? Ik zag overigens dat de Presonus Quantum HD8 (€ 862) een auto gain functie heeft. Dat is voor mij misschien juist wel weer handig. Al heeft de Focusrite Scarlett 18i20 4th Gen (€ 692) dat ook (en die is iets goedkoper, maar 24 versus 32 bits audio).
b) MIDI-interface
Als ik het goed zie, moet alles straks over 1 midi in en 1 midi out. Daar gaat de Roland Gaia SH-01 niet zo goed op. Dat zou ik kunnen oplossen met een Miditech Midiface 16x16 (€349) of een iConnectivity mioXL (€38
. Dat deze in een 19inch rack passen vind ik een voordeel, want dat maakt de muziekhoek – die zich overigens in mijn woonkamer gaat bevinden – wat overzichtelijker. Als ik het goed begrijp, dan zou ik met de laatste (op de computer?) twee presets kunnen maken. Eén voor als ik met de computer werk. En één voor als ik wat wil jammen.c) Controller
Deze vind ik nog het moeilijkst. Maar misschien kan het ook wel zonder?
d) Masterkeyboard
Ik zou de toetsen van mijn Yamaha CZ-61 kunnen gebruiken, maar misschien is het fijner om (ook) een echt masterkeyboard te hebben. Idealiter zou ik die dan gebruiken i.c.m. de DAW maar ook los in combinatie met de Roland JD-08 of een van de beide grooveboxes. Melodieën inspelen gaat met toetsen nu eenmaal makkelijker. En ook voor sound-design heb ik toch liever een toets om even te horen hoe iets klinkt. Op het eerste gezicht spreekt de Arturia KeyLab 61 mk3 (€ 511) mij wel aan. M.n. vanwege de vele knoppen en ik vermoed dat een midi-channel kiezen met dat keyboard net wat eenvoudiger voor mij is dan op een Novation Launchkey 61 MK4 (€ 329). Maar van beide moet ik de handleiding nog lezen en bovendien moet je toetsen aanvoelen. Dus ik ga ‘m sowieso in een winkel bekijken.
e) Computer
Hier zijn al voldoende topics over geopend op dit forum, dus die zal ik eerst ‘ns doorlezen. Of een desktop nog nodig is ...
Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten. En excuus voor de tekstmuur.