Overstap van HW naar DAW

C-Klein

(Edward)
Ik ga een vraag stellen waarop jullie het antwoord hoogstwaarschijnlijk niet kunnen geven. Maar met mij meedenken zou al erg fijn zijn. In het kort: ik moet over naar werken met een DAW. De moeilijkheid is: ik heb een ernstige visuele handicap. Ik heb een 22 inch monitor – groter verdraag ik niet – waar ik zo’n 20 cm vanaf zit. Ik gebruik vergrotingssoftware om mijn computerscherm te kunnen lezen en zie daarmee steeds circa 1/25 van het beeldscherm. Ik zie mijzelf dus geen tientallen vst’s gebruiken. Maar het zou leuk zijn om weer een lineaire midi-sequencer te hebben en vocalen te kunnen opnemen. Misschien lukt het zelfs om over een audio-spoor wat reverb of delay te plaatsen. Kortom: echt heel basaal. Als ik lees dat jullie tweede en derde monitoren nodig hebben “voor het overzicht”, dan zinkt mij echter de moed al in te schoenen. Aan vst’s begin ik dus nog maar even niet. Ableton Live heb ik wel ‘ns gezien en vond ik heel erg priegelig. Inmiddels heb ik begrepen dat personen met een visuele handicap vaak een voorkeur hebben voor Reaper. Dus, dat wordt in eerste instantie mijn DAW. Het slechte nieuws is: ik heb momenteel niets in mijn muziekhoek. Zelfs geen computer. Het goede nieuws is: ik kan (op termijn) aanschaffen wat nodig is. De vraag is dan wel: wat is er nodig? Ik wil begrijpelijkerwijs zo min mogelijk op mijn beeldscherm hoeven te kijken. OLED-displays op gear zijn vast supergaaf; ik kan er niets mee. Kleuren zie ik wel. Net als led-indicatoren. Tenminste, als ik er met mijn gezicht bij kan komen. Ik wil voorkomen dat ik iets voordeligs aanschaf, tot de conclusie kom dat het niet lukt om met de computer muziek te maken en het plezier erin helemaal verlies. Ik noem daarom bewust geen budget. Gemak en eenvoud is belangrijker. Tegelijkertijd realiseer ik mij dat dure gear ook geen garantie is op succes. En deze stap is een experiment. Dat kan dus ook mislukken.

Wat is wél in huis?
Ik heb één dynamische microfoon. Verder: Novation Circuit Tracks, Novation Circuit Rhythm, Roland Integra 7, Roland GAIA SH-01, Roland JD-08, Yamaha CZ-61 en Yamaha YDS-120. Van de Integra-7 hoop ik dat hij met een computer wat eenvoudiger te gebruiken zal zijn. Aangezien de geluiden niet gecategoriseerd zijn, is werken met LSB, MSB en program changes met die rompler op z’n zachtst gezegd een uitdaging.

Mijn achtergrond:
Ik ben begonnen met keyboards. De sequencer op de Technics SX KN1400 vond ik heel fijn. Daarna ben ik overgegaan op een MPC 2500. De nieuwe MPC’s zijn veel te complex voor mij. Om dezelfde reden vallen workstations helaas ook af.

Waar zit ik aan te denken?
a) Audio interface
Een Zoom LiveTrak L-12 (€ 599) voelt hier als een veilige keuze, omdat die ook zonder computer kan werken. Of maak ik het mezelf dan juist moeilijker en is zelfs een Presonus Studio 1824c (€399) al een betere keuze? Ik zag overigens dat de Presonus Quantum HD8 (€ 862) een auto gain functie heeft. Dat is voor mij misschien juist wel weer handig. Al heeft de Focusrite Scarlett 18i20 4th Gen (€ 692) dat ook (en die is iets goedkoper, maar 24 versus 32 bits audio).

b) MIDI-interface
Als ik het goed zie, moet alles straks over 1 midi in en 1 midi out. Daar gaat de Roland Gaia SH-01 niet zo goed op. Dat zou ik kunnen oplossen met een Miditech Midiface 16x16 (€349) of een iConnectivity mioXL (€388). Dat deze in een 19inch rack passen vind ik een voordeel, want dat maakt de muziekhoek – die zich overigens in mijn woonkamer gaat bevinden – wat overzichtelijker. Als ik het goed begrijp, dan zou ik met de laatste (op de computer?) twee presets kunnen maken. Eén voor als ik met de computer werk. En één voor als ik wat wil jammen.

c) Controller
Deze vind ik nog het moeilijkst. Maar misschien kan het ook wel zonder?

d) Masterkeyboard
Ik zou de toetsen van mijn Yamaha CZ-61 kunnen gebruiken, maar misschien is het fijner om (ook) een echt masterkeyboard te hebben. Idealiter zou ik die dan gebruiken i.c.m. de DAW maar ook los in combinatie met de Roland JD-08 of een van de beide grooveboxes. Melodieën inspelen gaat met toetsen nu eenmaal makkelijker. En ook voor sound-design heb ik toch liever een toets om even te horen hoe iets klinkt. Op het eerste gezicht spreekt de Arturia KeyLab 61 mk3 (€ 511) mij wel aan. M.n. vanwege de vele knoppen en ik vermoed dat een midi-channel kiezen met dat keyboard net wat eenvoudiger voor mij is dan op een Novation Launchkey 61 MK4 (€ 329). Maar van beide moet ik de handleiding nog lezen en bovendien moet je toetsen aanvoelen. Dus ik ga ‘m sowieso in een winkel bekijken.

e) Computer
Hier zijn al voldoende topics over geopend op dit forum, dus die zal ik eerst ‘ns doorlezen. Of een desktop nog nodig is ...

Ik ben erg benieuwd naar jullie inzichten. En excuus voor de tekstmuur.

misschien dat de melbourne roto controller iets voor je is? deze controller kan per vst midi settings onthouden en switched daar geloof ik ook nog automatisch naartoe bovendien heeft deze motorized knobs en schermpjes per knob dus in plaats van dichtbij je pc te moeten zitten kun je dan je midi controller voor je houden of op het gevoel van de knobs werken in plaats van op zicht aangezien deze altijd naar de juiste settings springen

MioXL is een aanrader, werkt erg goed en idd met presets
Misschien is Ableton met een Push 3 (of alleen een Push 3 Standalone zonder pc) iets voor jou? Zit een relatief groot scherm bij met duidelijke parameters. Of het duidelijk genoeg is zul je zelf natuurlijk moeten beoordelen.
Voordeel is wel dat je met een hardware bak na verloop van tijd bij wijze van met de ogen dicht kan navigeren. Zeker als het project niet heel complex wordt en alles in 1 overzicht blijft, dus max 8 tracks.

De sequencer is wel clip gebaseerd, maar je kan dit wel weer opnemen naar een lineaire tijdlijn (alleen niet editen, daarvoor zul je hem moeten exporteren naar een computer met Ableton).

Hola.
Een daw plus midi controller.
Of ik heb cubase met een behringer x touch of anderen.
Can je opnemen zonder in je cubase te kijken.

Groeten van andreos

@C-Klein

De Arturia Keylab 61 MK3 zou een heel goede keuze voor je zijn. Die werkt namelijk met de zogeheten 'accessibility mode'. In het kort: je krijgt bij de aanschaf een bundel aan software meegeleverd. De belangrijkste voor jou is hierbij Analog Lab V pro. In die software zet je de accessibility mode aan en als je dan de faders en encoders van je keylab gebruikt spreekt de software hardop wat je aan het doen bent. Dat werkt zowel bij Analog Lab in standalone en ook als plugin in je DAW. Arturia heeft ook de V collection, daar krijg je korting op en rond black friday zal er wel een mooie aanbieding komen. Alle software instrumenten in de V collection beschikken over de accessibility mode. Er zijn twee versies. De V collection 11 intro en de V collection 11 pro, afhankelijk van wat je nodig hebt. Met de faders en knoppen van de keylab heb je volgens mij geen extra controller meer nodig. Je kunt de Keylab namelijk ook met scripts in je DAW gebruiken. Moet je wel even zoeken of er een keylab script voor Reaper beschikbaar is, dat weet ik niet. Je hebt genoeg geheugen presets om alles in te stellen en te bewaren en de Keylab heeft drie modes om te gebruiken: analog lab, daw of user mode.

Daarnaast heeft Arturia ook de FX collection. In deze software kun je de accessibility mode niet handmatig inschakelen. De FX collection vanaf versie 4 en de huidige versie 5 werken namelijk samen met screen readers / schermlezers die text to speech feedback geven. Ik weet niet welke schermlezer jij gebruikt, maar je kunt Arturia support mailen met de vraag welke lezers met de FX collectie werken.

In de Arturia bundel zit ook Ableton Live lite. Geen idee hoe geschikt deze software is voor gebruik met een visuele beperking. Je verhaal over Reaper klopt. Reaper heeft de OSARA-extensie en werkt goed samen met Windows schermlezers. Je kunt ook Magix Samplitude pro proberen. Die werkt met behulp van specifieke scripts en schermlezers, maar is wel wat meer werk om in te stellen. Reaper is veel toegankelijker in combinatie met schermlezers en met de OSARA extensie wordt de comptabiliteit met andere schermlezers groter. Reaper heeft daarnaast een community waar je met vragen terecht kan!

Wat betreft de audio interfaces. De meeste werken in standalone. Ik heb bijvoorbeeld een Steinberg UR44 en die werkt gewoon zonder computer. Als je het budget hebt zou ik zeker voor die auto gain functie op een interface gaan. Super handig.

Wat betreft de midi interface. Niet ieder midi interface werkt in standalone. Ik heb er zelf specifiek naar gezocht en de Esi M8U eX gekocht. Die werkt zowel met een DAW als in standalone zonder computer. Let op: als de Esi is gekoppeld aan een computer die aanstaat werkt hij niet in standalone mode. Je moet dan de usb kabel uit de pc trekken en daarnaast de bijgeleverde stroomadapter van de Esi in het stopcontact doen. Normaal gesproken is de Esi usb gevoed, maar in standalone mode moet je dus de usb kabel loskoppelen en de adapter gebruiken. Zie: ESI - M8U eX Hij past ook in een rack met bijgeleverde rackears. Ander nadeel is dat hij zowel aan de voor- en achterkant midi poorten heeft. Eenmaal in je rack dus niet goed toegankelijk aan de achterkant. Via de Keylab 61 MK3 kun je de midi out dus via de Esi in 1 keer naar al je midi apparaten uitsturen en/of mergen.

Wat betreft je 22 inch computerscherm. Probeer eens een oude Dell U2412M scherm op de kop te tikken. Die heeft een ouderwetse echte 24 inch scherpte 1920x1200 (wuxga). Worden niet meer gemaakt, maar voor mensen met een visuele beperking geweldige werkpaarden. Op tweakers staat een refurbished voor 65 euro. Zie: Dell UltraSharp U2412Mb Dan denk jij, die is groter dan mijn 22 inch en dat wil ik niet, maar deze heeft betere verhoudingen en resolutie waarvan ik denk dat jij er blijer van wordt. Het is maar een tip.

Ik hoop dat je er iets aan hebt.

Laatst gewijzigd:
ik heb cubase met een behringer x touch of anderen.
Can je opnemen zonder in je cubase te kijken.
Door @andreos wordt een X Touch genoemd en ik zag pas geleden een keer op youtube een filmpje van een Reaper blogger over de X touch met Reaper omdat je die als daw in gedachten hebt, er is ook nog een X touch one als je goedkoop uit wilt zijn;

Ableton Live heb ik wel ‘ns gezien en vond ik heel erg priegelig.

In de instellingen kan je de zoom instellen van Live als geheel (je kunt 't nog behoorlijk vergroten). Ter info.

Staat tegenover dat je je dan waarschijnlijk richting een RSI scrollt -- maar wie weet maakt het uit in je afwegingen..

Wat een ontzettend fijne reacties heb ik van jullie gekregen, mensen. Hier en via DM. Genoeg om mij de komende tijd ‘ns rustig verder in te verdiepen. Geen overhaaste stappen. Maar er dan wel vol voor gaan.

@Manic: Dank voor het bevestigen dat de iConnectivity mioXL een goede keuze is. Het beeldscherm van de Push 3 heb ik toevallig al eens bekeken. Dat was veel te klein (en ver weg). Van de schermpjes van de melbourne roto die @SanderSwi noemde zie ik vermoedelijk alleen de basiskleur, maar toen ik in dat draadje las over de tactiele feedback was mijn interesse wel gewekt. Misschien geen onmiddellijke must have, maar wel zeker iets om in de toekomst te overwegen. In het bijzonder als ik zelf de kleurtjes mag kiezen.

@LupkeII : Die accessibility mode op de Arturia Keylab 61 MK3 had ik nog niet gevonden, maar dat klinkt zeker interessant voor me! Op het forum van Arturia las ik overigens wel dat de combinatie Keylab 61 MK3 en Reaper nog wat te wensen overlaat. Maar dat zou ik met de door @andreas genoemde Behringer x touch kunnen oplossen. De video van @krautrock1958 was wat dat betreft heel illustratief. Ik werd daar stiekem wel enthousiast van. Ondanks ... nu ja, de merknaam.

Om jouw vraag te beantwoorden: ik zou meer met Jaws (nu versie 2025) willen werken, maar gebruik in de praktijk vooral Zoomtext. Oftewel: een van de grote spelers die zeker door de software van Arturia ondersteund zal worden.

En nog een shout out naar @BasicSystem voor de verwijzing naar het artikel. Ik heb ’t met plezier gelezen. Ik ga nog wat verder inlezen. Als ik weet wat ik ga kopen, kan ik een geschikt studiomeubel gaan zoeken. En daarna de woonkamer inrichten met een muziekstudiohoek. Zin in!

Ik zag dat ze bij Tools4Tones een Zoom R24 voor €215,- en een iConnectivity MIO 10 voor €175,- 2e hands hebben staan. Dat zijn misschien ook nog interessante alternatieven, in ieder geval budget-technisch. Volgens mij voldoen die ook wel aan je eisen & wensen. De MIO 10 is misschien wel iets minder flexibel dan de MIO XL omdat er maar 1 preset in zit, maar je kunt wel via de PC een andere inladen als je bv met je DAW gaat werken (en standaard dus op een jam preset).

Voor het geval mensen deze website en app niet kennen (Be My Eyes), toch even delen... kun je ook gebruiken als je muziek aan het maken bent en even hulp nodig hebt van een echt mens in alle talen:

Leuke podcast hierover:

Even een update:
Ik ben mij nog steeds voorzichtig aan het oriënteren. Een ding dat ik eerder niet benoemd heb ik een studiomeubel. De muziekhoek komt in mijn woonkamer. Dus het oog wil ook wat. Aanvankelijk keek ik naar de Glorious Workbench (circa €299). Die heeft twee draaibare posities voor monitorspeakers (260x260mm). Mijn monitorspeakers zijn iets groter (200x280mm (bxd). Ik weet ook niet of dit meubel de trillingen naar de vloer wel voldoende tegenhoud i.v.m. mijn onderburen.

Daarna viel mijn oog op de Zaor MIZA 88 Flex (€847). Een nadeel is dat de werkruimte vóór de 2x 3 rack-units iets minder diep is (285 mm versus 321 mm). Daar staat tegenover dat het bovenste deel dieper is (445 mm versus 230 mm), de keyboardlade breder (1420 versus 1230mm) en het werkblad wat breder is (1420 versus 1302 mm). Gelet op het feit dat het meubel pontificaal in de woonkamer komt te staan, is kabelmanagement eveneens een (grote) plus. Ik vind hem alleen wat plomp ogen en ik vraag mij af of het wel prettig is dat de rack-units horizontaal op het werkblad staan. Dat lijkt mij een nadeel.

Dat is anders bij de Zaor Vision W (€774,40). Qua design spreekt mij die serie het meest aan. Als ik daar een Zaor Vision K (€284,35) bij koop, dan zou ik veel ruimte hebben voor een keyboard (1472 x 430 mm), een groot – en dus overzichtelijk – werkblad (1595x505mm), veel ruimte voor 19inch rack units die bovendien schuin staan. Met 255mm is de topplank alleen wat smal. Kennelijk hoor ik daar geen monitorspeakers bovenop te plaatsen, maar aparte monitorstandaards te gebruiken. Het masterkeyboard waar ik naar kijk (Arturia KeyLab 61 mk3 Black) is 873mm breed. Een alternatief zou dus nog de Zaor Vision WS (1050x505 mm) i.c.m. de Zaor Vision KS zijn (964 mm breed). Dat zou het makkelijker maken om er een monitorspeakerstandaard naast (of achter?) te zetten, maar ik wil graag mijn toetsenbord, controllers en de twee circuits bij mij in de buurt hebben. De Vision W lijkt dan een logischere keuze. Als ik merktrouw blijf en de Zaor Croce Stands erbij koop, dan komt de lage (905mm) net iets onder de bovenste plank van de Vision W (916mm) uit. Zou dat een probleem zijn? Net iets meer dan 1 cm. Het zou in elk geval een upgrade zijn vanaf mijn Fame DB 039. Al lijkt de kwaliteit tegen te vallen, als ik deze review mag geloven. De vraag is ook: zijn aparte monitorstandaards eigenlijk nog wel nodig? Misschien is zoiets ook wel gewoon prima. Dat scheelt weer twee staanders in de woonkamer.

Wat mij bij mijn eigenlijke vraag brengt. Zijn er ook winkels waar je dit soort dingen gewoon ‘ns kunt bekijken? Bij Musicstore in Keulen kom ik graag, maar staan ze niet. Idem voor Bax-shop in Goes en Amsterdam. Of zijn er misschien forumleden die toevallig een Vision W hebben (gehad) en hun ervaring zouden willen delen? Zelf ga ik binnenkort maar 'ns met kranten op de vloer aangeven welke ruimte ik allemaal opoffer als ik dit zou realiseren.

Back