Internet verkoop 'werkt niet'

teluur

Te|
In dit nrc artikel vond ik het volgende:
...van de 13 miljoen nummers die dit jaar online te koop zijn, maar liefst 10 miljoen nooit gedownload zijn....52.000 nummers samen 80 procent van de opbrengst opleverden. Van de 1,23 miljoen aangeboden albums werden er maar 173.000 verkocht.

Mijn gevoel is juist dat ik meer dan ooit kan vinden wat ik wil, juist door het internet.

Dat gevoel heb ik ook.

Itunes doet het toch redelijk goed?

Nee. Helemaal niet zelf.

Of laat ik dat anders formuleren. An sich doet Itunes het goed, maar vergeleken met de verkoop van fysieke producten als platen en CDs over het geheel genomen is de verkoop van Itunes en dergelijke lachwekkend laag. En dat zelfs nu, nu de markt is verkloot door illegaal downloaden. Er zijn namelijk maar een paar bedrijven actief die zich bezig houden met download verkopen, terwijl er etterlijke tienduizenden platenmaatschappijen zijn. De totale verkoop van al die platenmaatschappijen gaat de verkoop van alle legale download diensten ver, ver te boven. Zelfs nu.

Persoonlijk denk ik dat legale downloads marginaal blijven zolang de illegale kanalen niet de kop zijn ingedrukt.

Ik weet dat ik van mijn laatste album iig twee exemplaren heb verkocht via Itunes. Althans, ik heb twee mensen op Myspace die dat beweerd hebben. ALs dat waar is zit bij de 173.000! Wieeee!

Ik ken diverse labeleigenaren, en die zeggen allemaal dat online verkopen niets voorstellen vergeleken bij zelfs de huidige teleurstellende fysieke verkopen. Ze doen het omdat het van ze verwacht wordt omdat die pro-limewire mensen hun jatwerk goedpraten met argumenten als dat het beschikbaar moet zijn als download, maar feitelijk is de verkoop zo laag dat ze er net zo goed mee zouden kunnen stoppen.

Er is geen illegale markt verkloting als oorzaak,bij het ene wordt het illegaal gedownload bij het andere zit je met zwarte markt copy's en diefstalen ,er is ook geen vergelijking mogelijk ,mp3 is geen wav kwaliteit ,je zit met 2 verschillende produkten die anders (ook anders doelgericht) aangeboden worden,dus is het normaal dat er verschillen zijn in verkoopcijfers.

Er is geen illegale markt verkloting als oorzaak,bij het ene wordt het illegaal gedownload bij het andere zit je met zwarte markt copy's en diefstalen ,er is ook geen vergelijking mogelijk ,mp3 is geen wav kwaliteit ,je zit met 2 verschillende produkten die anders (ook anders doelgericht) aangeboden worden,dus is het normaal dat er verschillen zijn in verkoopcijfers.

gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer winkels die tracks aanbieden in WAVE of ander lossless formaat
heb al zelfs 24 bits lossless voorbij zien komen

gelukkig zijn er tegenwoordig steeds meer winkels die tracks aanbieden in WAVE of ander lossless formaat
heb al zelfs 24 bits lossless voorbij zien komen

Bij beatport krijg je daar toch een flinke toeslag op. Persoonlijk haak ik al snel af als ik zie dat een mp3 album 15-20 euro moet opbrengen.. dan 35+ euro als je m in WAV wilt hebben :doei:. Doe mij het vertrouwde schijfje maar

Bij beatport krijg je daar toch een flinke toeslag op. Persoonlijk haak ik al snel af als ik zie dat een mp3 album 15-20 euro moet opbrengen.. dan 35+ euro als je m in WAV wilt hebben :doei:. Doe mij het vertrouwde schijfje dan maar
er zijn ook winkels die gewoon dezelfde prijs vragen voor WAVE als mp3

Uit de laatste cijfers (Bron: Buma/Stemra magazine december) blijkt juist dat het aantal legale (betaalde) downloads nog steeds groeit...weliswaar is het nog steeds slechts een klein percentage van de totale muziekverkoop (die in z'n geheel weer gedaald is)...maar de online verkopen groeien nog steeds...

Is Stichting Buma/Stemra niet een zichzelf instandhoudend administratiekantoor wat eigenlijk een NV moet zijn?

Het aanleveren van hapklare en zeer betaalbare brokken zal de verkoop stimuleren.

Net als bij veel andere producten: er zitten teveel mensen tussen die allemaal een (goede) boterham willen verdienen

Laatst gewijzigd:
Ze kunnen wel gaan lopen zeuren over illegaal downloaden. Maar dat heeft de platen industrie helemaal aan zich zelf te danken. Het is nl goedkoper om CD's te maken dan het is om platen te drukken. Maar toen de CD uitkwam hebben ze die schijfjes gewoon veel duurder gemaakt(om meer te verdienen). Dus ik ben ondanks dat ik zelf veel CD's koop een groot voorstander van illegaal downloaden. De reden dat ik dat zelf nooit doet heb met de geluids kwaliteit te maken. Daarnaast ben ik ook een vinyl liefhebber. Punk op CD is echt uit den boze.:stupid

Ze kunnen wel gaan lopen zeuren over illegaal downloaden. Maar dat heeft de platen industrie helemaal aan zich zelf te danken. Het is nl goedkoper om CD's te maken dan het is om platen te drukken. Maar toen de CD uitkwam hebben ze die schijfjes gewoon veel duurder gemaakt(om meer te verdienen). Dus ik ben ondanks dat ik zelf veel CD's koop een groot voorstander van illegaal downloaden. De reden dat ik dat zelf nooit doet heb met de geluids kwaliteit te maken. Daarnaast ben ik ook een vinyl liefhebber. Punk op CD is echt uit den boze.:stupid

Zolang gratis goedkoper is dan betalen blijf je daar dus voorstander van? Ik zie vrij weinig ruimte voor een oplossing dan.

gewoon terug naar LP's als ondersteuning/promotie van de Live concerten...
:)

en vage (geldbeluste) managers :D

Maak muziek gratis, dan komt er tenminste ook meer betere muziek boven drijven en minder gehypte

en vage (geldbeluste) managers :D

sja... die heb je helaas in alle werelden...
in de video/film wereld noemen ze zich producers...
mensen die niks anders kunnen dan hun gebrek verbergen met praatjes...
net als voetbal makelaars
moderne maffia ;)

Maak muziek gratis, dan komt er tenminste ook meer betere muziek boven drijven en minder gehypte

nou ja, gratis... in de jaren 60 was de LP een soort promotie voor de live concerten. Artiesten verdienen dus met optreden waar je moet laten zien dat je goed bent (of überhaupt wat kan ;) )

Als 1 ding ook belangrijk is in deze, is het dat DRM zsm. bij wet verboden moet worden. Zolang er DRM is, koop ik echt niets meer bij de itunes store. En ik was echt een hele goede klant van ze...

Ik koop mijn muziek alleen fysiek. Maar wat mij opvalt als ik online muziek koop is dat je bij heel veel internetwinkels de cd (of fragmenten ervan) niet eens kunt beluisteren alvorens hem te bestellen. Tja, op diee manier ben ik echt niet genegen om eens iets uit te proberen dat ik (nog) niet ken. Ik denk dat voor muziekdownloads hetzelfde geldt. En DRM en mp3-kwaliteit zijn nog eens twee andere redenen om geen gebruik te maken van betaalde downloads. Al met al worden we niet echt uitgenodigd om ook eens iets nieuws uit te proberen.

Ik koop muziek ook met name fysiek, vaak als er een aanbieding is. Ik ben eerder geneigd een CD te kopen als die tussen de 6 en 12 euro is, dan als ie tussen de 18 en 25 is.

Eind jaren 90, toen MP3 groot begon te worden, hadden de platenlabels al in moeten haken op die ontwikkeling. Door hun poot stijf te houden, groeiden Napster (en daarna vele anderen) enorm explosief. Na jaren niet-innoveren kwam Apple eindelijk met iTunes (geen klacht naar Apple toe, maar meer naar de platenlabels). Als ze dat in 1997 of 1998 gedaan hadden, was de illegale handel minder extreem geweest als nu.

Het is erg lastig om mensen die het nu "gratis" verkrijgen (je jat niet fysiek iets, dus het gevoel is anders voor de meeste mensen) nu ineens te laten betalen. Notabene ook nog best veel voor een compleet album in niet-fysieke vorm! In zo'n geval kies ik gewoon voor de CD.

En DRM trekt me al helemaal niet. Microsoft heeft zo eens een flop begaan met hun muziektent. Ineens was het niet compatible meer en kon je je muziek een 2e keer kopen...

Ik wil best betalen, maar het moet wel redelijk zijn, zeg 70 eurocent per nummer of zo, 10 euro voor een album. En DRM vrij.

Back