Nieuwe synth/masterkeyboard

Magic Bean

Ingeburgerd
Hallo iedereen,

Vanwege een 'vergissing van de bank in uw voordeel' lig ik in de markt voor een nieuwe mastercontroller.

Momenteel heb ik een Roland A90ex, die me veel midi-opties bied, maar die qua sounds/performances niet genoeg biedt. Daarnaast stuur ik één soundmodule aan (Roland XV-3080) die qua geluiden alles bied dat de A90 ook heeft, over 1 midi-uitgang.

Aangezien ik nu wat geld heb, zou ik de A90 (en evt. de XV-3080) willen vervangen voor een nieuw werkpaard.

Voorwaarden:
- 88 toetsen
- Footswitch(es) voor schakelen van patches
- Mogelijkheid tot samplen van .WAV en .AIFF
- Goede pianosounds
- Overtuigende orchestral patches
- Brute leads
- prijs >€3000

Opties die ik zelf overweeg:

- Korg Triton Extreme 88 (groot Sherinian/JR-fan, en qua geluid en sampling zeeer interessant. Jammer genoeg slecht verkrijgbaar)

- Kurzweil PC3X

- Roland Fantom X8/G8

- Yamaha Motif

- Yamaha S90es

Wat zouden jullie mij aanraden?
Of hebben jullie toevallig nog iets moois liggen?

Arnout

De Kurzweil PC3X heeft mooie piano geluiden en orchestral patches. Maar hij voldoet niet aan al je voorwaarden. Hij heeft namelijk geen mogelijkheid tot samplen.

De Korg Triton Extreme 88 zit bij Korg niet meer in het assortiment en zal dus nieuw steeds zeldzamer worden.

Ik denk dat je voor progressive rock met een Kurzweil PC3X of een Korg M3 wel in de goede richting zit. Maar dat is mijn eigen mening....
Het beste is om langs een grote muziekwinkel te gaan met je eigen koptelefoon (zodat je weet hoe het min of meer zou klinken) en dan daar elke synthesizer die je wel een beetje interessant zou vinden gewoon gaan bespelen. Je kan je dan per synthesizer een goed oordeel vormen.

Zaken als "brute leads" zijn vaak erg persoonlijk: de ene persoon vindt een Nord Lead helemaal te gek, de andere vindt een lead van een Casio keyboard bruut. Dit is niet bedoeld als aanval, maar meer om je erop te wijzen dat jij misschien de leads niet mooi vindt (of juist wel), die anderen te gek vinden. (of juist niet)

Dit zijn belangrijke dingen die ik zelf zou nagaan:
-hoe speelt het keyboard? belangrijk!
-vindt ik het pianogeluid mooi?
-hoeveel insert effecten?
-hoeveel layers en of splits kan ik tegelijkertijd ?
-hoeveel ruimte is er voor eventuele uitbreidingen?
-zijn er veel user-patches?
-kan de synth geluiden wisselen zonder cutoff?
-is de bouwkwaliteit in orde? (M3 vind ik persoonlijk niet zo goed wat dat betreft)
-wat zijn de mogelijkheden qua sequencing en andere features en hoeveel ga ik die in de praktijk gebruiken?

Wil je eigen patches maken, dan zou je moet kijken naar zaken als "is het scherm toegankelijk?", kan je makkelijk iets editten, is er een goede pc-editor, etc...

Succes ermee!!

Dit zijn belangrijke dingen die ik zelf zou nagaan:
-hoe speelt het keyboard? belangrijk!
-vindt ik het pianogeluid mooi?
-hoeveel insert effecten?
-hoeveel layers en of splits kan ik tegelijkertijd ?
-hoeveel ruimte is er voor eventuele uitbreidingen?
-zijn er veel user-patches?
-kan de synth geluiden wisselen zonder cutoff?
-is de bouwkwaliteit in orde? (M3 vind ik persoonlijk niet zo goed wat dat betreft)
-wat zijn de mogelijkheden qua sequencing en andere features en hoeveel ga ik die in de praktijk gebruiken?

Wil je eigen patches maken, dan zou je moet kijken naar zaken als "is het scherm toegankelijk?", kan je makkelijk iets editten, is er een goede pc-editor, etc...

Succes ermee!!

Kijk, dat is een nuttige post :)

Een Nord Lead 2 heb ik al, dus de nieuwe synth moet daar wel iets op toevoegen/verbeteren.
Bouwkwaliteit hecht ik ook zeer veel waarde aan.

Binnenkort maar (weer) een langs feedback. Ze kennen me inmiddels bij voor- en achternaam ;-)
Zijn er verder nog goede toetsenwinkels in regio Eindhoven?

Back