Welke synth's gehad ?

Wat ik allemaal heb gehad sinds 1983, is denkelijk niet meer na te tellen. Maar als ik iets van vijf- a zeshonderd keyboards en synthesizers heb gehad, zit ik aardig in de goede richting.

Heel blij met m’n huidige setup, gebruik alles op de Korg NTS-1 na. Ooit gekocht om shimmer reverb over de MicroFreak te kunnen gooien, maar dat was een korte bevlieging. Vind ‘m alleen niet de moeite waard om te verkopen. En de RD-9 voor langere tijd uitgeleend, maar weet niet of ik ‘m definitief kwijt zou willen – toch een backup voor de 909 met een paar eigen toevoegingen.
Je kan de NTS-1 ook als Alpha Juno gebruiken :D

Dat is ca 4000,- euro aan verzendkosten. :D
Heb er ook een aantal zelf opgehaald bij muziekwinkels, dus zal iets minder zijn dan de 4000 euro verzending (LOL)

Wat ik allemaal heb gehad sinds 1983, is denkelijk niet meer na te tellen. Maar als ik iets van vijf- a zeshonderd keyboards en synthesizers heb gehad, zit ik aardig in de goede richting.
Dan verschiet ik niet meer dat Baxmusisc failliet is gegaan.

Je kan de NTS-1 ook als Alpha Juno gebruiken :D

Hm ik denk dat ik m’n originele juno toch nog maar even hou ;)

Herinner me nu trouwens wel dat de eerste echte alpha juno waar ik mee in aanraking kwam die van jou was. Je hebt destijds nog eens een aantal patches voor Bas en mij gesampled, die wij toen weer in Fasttracker hebben gegooid. Fun fact: de track die we daarmee gemaakt hebben, heeft inmiddels toch maar mooi meer dan 14.000 streams op Spotify. Met terugwerkende kracht dus nogmaals dank!

Hm ik denk dat ik m’n originele juno toch nog maar even hou ;)

Herinner me nu trouwens wel dat de eerste echte alpha juno waar ik mee in aanraking kwam die van jou was. Je hebt destijds nog eens een aantal patches voor Bas en mij gesampled, die wij toen weer in Fasttracker hebben gegooid. Fun fact: de track die we daarmee gemaakt hebben, heeft inmiddels toch maar mooi meer dan 14.000 streams op Spotify. Met terugwerkende kracht dus nogmaals dank!
Ha, cool!!! Net even geluisterd :D

Die Alpha Juno 1 had ik verkocht voor ik vertrok uit NL. Ik heb hier inmiddels ook weer een super afgeragde Alpha Juno 1 staan.

Hier is een veels te lang lijstje van synths en grooveboxes die ik heb gehad. Soms lang, soms zeeeeer snel weer doorverkocht:

Akai MPC 500 en 2500
Analog Solutions Leipzig-S
Arturia Microbrute
Arturia Minibrute
Behringer Cat
Behringer Deepmind 6
Behringer K2
Behringer Model D
Behringer Neutron
Behringer Odyssey
Behringer Pro-1
Creamware Minimax ASB en Plugiator
Dave Smith Mopho desktop en keyboard
Dreadbox Erebus v2
IK Uno synth
IK Uno synth pro keyboard
Korg Electribe
Korg Microkorg XL+ (drie keer…)
Korg Microsampler
Korg Minikorg 700
Korg Minilogue
Korg Monologue
Korg Monotribe met midi
Korg Volca Bass
Korg Volca Sample
Modal Cobalt-8
Moog Little Phatty
Moog Minitaur
Nord Lead 3
Novation K-station
Roland A-01
Roland Gaia SH-01
Roland JD-xi
Roland JX-03
Roland JP-08
Roland mc-101
Roland SE-02
Roland SH-01a / S1
Roland SH-4d
Roland SH-1000
Roland system-1
Roland system-1m (drie keer…)
Studio Electronics Boomstar 5089
Studio Electronics SE-1x
Studiologic Sledge
Vermona mono lancet
Waldorf Blofeld
Yamaha Reface CS

Eurorack: Super 37 keyboard met Model D, Doepfer SEM filter en Roland system-100 110.

Plus nog aardig wat piano’s, orgels, workstations, melodica’s, etc.

Waarom hou je synths en doe je ze weg?
Er is zoveel keus in synths, dat als ze niet “perfect” zijn, ze wat mij betreft de deur uitkunnen. Denk aan gebrekkige user interfaces (jd-xi is zo complex qua patch-opbouw, de Modal synth oogt hands-on maar is het niet, zelfde voor die Nord Lead met leds voor de belangrijkste settings maar veel verborgen parameters, MPCs vond ik ook wel leuk, maar werd knettergek van die filestructuur, SE-02 waar ik nooit zag waar de knoppen stonden…). Of soms heb ik een duurdere synth en kom ik erachter dat ik dezelfde sounds uit iets goedkopers kan halen (Analogue Solutions en Studio Electronics synths zijn hierom weer verkocht voor budget, al zijn de synths op zichzelf fantastisch). De Behringer synths zijn ook erg goed, maar al die rack units ogen zo vergelijkbaar, dat ik toch geen behoefte heb aan meer dan 1 zo’n synth. Andere synths klinken fantastisch maar haal ik altijd dezelfde geluiden uit (Behringer Odyssey, Minibrute of JP-08 bijv), dat ligt volledig aan mij, maar ze worden dan toch wat saai. Little Phatty vond ik… vet, maar duurde te lang voordat ie in tune kwam. Roland sh-1000 was fantastisch, met een unieke sound, maar ik was te bang dat ie kapot ging en niet kon repareren. Soms is de sound net-niet (sh-4d, jx-03, Gaia).

Sommige synths hadden op zich kunnen blijven, maar soms maak je domme keuzes. (Vermona)

Op het moment heb ik al een tijdje de volgende synths:

-Uno synth pro keyboard. Ik vind de hardware erg fijn. Goede keys, goed gewicht. Perfect voor gigs. Niet erg hands-on, maar die matrix-menu’s zijn beter dan andere menu’s met schermpjes en shift-keys etc. En de sound is fantastisch. Voor mijn gevoel kan ik hier ieder vintage geluid uithalen dat nodig is en vervolgens opslaan.

-Minikorg 700. Vintage is gewoon anders qua experience en sound, en vooral die vroegere synths (pre 80s) hebben veel van die magie. Aan de ene kant zeer beperkt in mogelijkheden, maar aan de andere kant veel sounds uit te halen en gewoon erg lekker om muziek op te spelen.

-“Mini-modulaire” Super 37 met Model D en SEM en Roland filters. Eigenlijk is dit alles wat ik nodig heb van een monosynth, maar kreeg het qua UI en sound niet voor elkaar zonder het zelf modulair samen te stellen.

Misschien nog een keertje een VA polysynth of groovebox weer terug, al gebruik ik tegenwoordig weer vaak Garageband voor iOS met audio units en het is eigenlijk gewoon fantastisch.

Tijd voor de jaarlijkse update: dikgedrukt is in bezit, 'rood' is alles dat er sinds vorige keer is bijgekomen (en een aantal niet dikgedrukt maar wel rood hebben het geen jaar volgehouden hier - De Steampipe omdat 'ie uiteindelijk niet beviel en de Iridiium omdat ik die heb geupgrade naar een Quantum mk2).

Access Virus B
Access Virus TI-2 Desktop
Access Virus TI-2 Keys
Akai MPC Live 2 (in de herhaling - totaal 2 gehad)
Akai S5000
Analog Cyclone TT-303
Arturia Microfreak
Behringer 2600
Behringer K-2
Behringer Neutron
Behringer Pro-1
Behringer TD-3
Behringer VC-340
Clavia Nord Drum 3p
Clavia Nord Lead 4
Clavia Nord Modular G2 Engine
Dreadbox Erebus V2
Electronic Plankton Ants!
Elektron Analog Four
Elektron Analog Rytm
Elektron Digitakt
Elektron Model:Cycles
Elektron Model:Samples
Elektron Syntakt
Elta Music Solar-42
Emu Proteus 2500
Ensoniq TS-10
Erica Synths DB-01
Erica Synths LXR-02
Erica Synths Perkons HD-01

Erica Synths Steampipe
Erica Synths Syntrx II
General Midi CD-2
Jomox Airbase99
Kawai K4r
Korg Arp Oddyssey mk1 desktop
Korg NTS-1
Korg Volca Sample
Korg X5DR
MakeNoise 0-coast
Moog Matriarch
Moog One
Moog Subsequent 37
Moog Voyager
Nakken Pocket Miku
Novation Peak
Oberheim OB-X8
OTO Biscuit (Das OTO)
Roland Boutique A-01
Roland Integra-7
Roland JV-1080 (2x)
Roland JV-2080 (2x)
Roland JV-880
Roland S-1
Roland SP-404 MK2
Roland System-1
Roland System-1m
Roland T-8
Roland TB-3 (2x) (in de herhaling - totaal 4 gehad)
Roland TR-6s

Roland TR-8
Roland VT-3
Roland XV-5080
Sequential Evolver
Sequential Mopho (2x)
Sequential OB-6 Desktop
Sequential OB-6 Keys
Sequential Prophet '08
Sequential Prophet-10 rev4
Sequential Prophet-6
Sequential Tetr4
Soma Ether V2
Soma Lyra-8 (in de herhaling - totaal 2 gehad)
Soma The Pipe
Soma Pulsar-23
Soma Rumble of Ancient Times
Soma Terra
Twisted Electrons TwistFM

Waldorf Iridium
Waldorf Quantum Mk2

Yahama AN1x
Yamaha A3000
Yamaha CS1x
Yamaha EX5r
Yamaha FS1r
Yamaha Motif XS7
Yamaha RM1x
Yamaha SU10
Yamaha TG77

Laatst gewijzigd:
Zou het lijstje langer zijn?Welke synth's niet gehad.(voor sommigen)😉

Zou het lijstje langer zijn?Welke synth's niet gehad.(voor sommigen)😉
Voor mij zal dit zeker het geval zijn, ik heb tussen 1984 en 2024 behoorlijk tot wel te zeggen ongelooflijk veel geld besteeds aan instrumenten. Denk dat ik wel een aantal middenklassers voor de deur had kunnen staan.

Back