MPC1000 / MPC2500 Sequencer (lengte van tracks)

C-Klein

(Edward)
In de handleidingen van de Akai MPC1000 en de Akai MPC2500 staat uitgelegd hoe je de Sequencer kunt gebruiken om MIDI-data op te nemen. Je moet daarbij, zo lees ik in de handleiding, van te voren aangeven hoeveel beats je track zal duren. Maar wat nu als je de lengte van de track niet weet? Is het met het originele AKAI OS niet mogelijk om gewoon te beginnen en te stoppen als je klaar bent?

Nu zou je natuurlijk standaard het grootst mogelijke aantal beats in kunnen geven, maar krijg je dan geen extreem lang MIDI-lied, dat slechts de eerste 3 minuten data bevat en daarna minuten lang stilte?

Je moet helaas aangeven hoelang te wilt opnemen. Op de mpc hebben alle tracks dezelfde lengte ookal bevat een track bijv maar een paar noten. Dus als je 1 hele lange wilt gaan opnemen dan stel je voor de zekerheid een hele hoge lengte waarde in. Al je andere tracks kopieer je en plak je dan stuk voor stuk bijv 20 keer zodat je die blijft horen tijdens opnemen van het lange stuk dat je wilt gaan inspelen. Bij plakken kan je in 1 keer bijv 20 keer opgeven.

Wat jij zegt van die stilte dat hoeft helemaal niet, want je kan in 1 keer naar de laatste note gaan en dan kijken waar je de sequence dus moet stoppen. Das meestal aan het einde van de bar waar die note zich bevindt. Dan ga je vervolgens in het veld staan waar je sequence lengte hebt opgegeven en daar verminder je het aantal tot de bar met je laatste note erin.

Volgens mij kun je ook opnemen zonder de lengte vooraf op te geven zodat de sequence steeds langer wordt naarmate je meer opneemt.

Yep inderdaad: Uit de manual van de mpc500 haal ik dat als je loop op "off" zet dat hij dan de lengte van de sequence steeds aanpast naarmate hoelang je opmeent.

Beste Sander en L56,

Bedankt voor jullie heldere antwoorden. Ik hoop binnenkort eens een MPC1000 in een winkel te kunnen uitproberen (bij Feedback in Utrecht kon dat laatst niet), want het lijkt mij een handig apparaat en ik zou hem - zoals jullie uit de vraag al begrepen - best als sequencer willen uitproberen. Hoewel je de instellingen op je synth die bij een song horen zult moeten onthouden, want dat wordt volgens mij nog niet opgeslagen.

Ik ben eerlijk gezegd een beetje bang om zomaar over te stappen op JJ os. Ik heb gelezen dat je er tal van nieuwe mogelijkheden bijkrijgt, maar door mijn visuele beperking zal ik de menustructuur van het apparaat toch zoveel mogelijk uit m'n hoofd willen leren en hem op m'n gevoel bedienen. (in de hoop dat ik maar heel af en toe met een loepje het display hoef te bekijken)

tklopt idd dat je gewoon loop op off kan zetten. Dan kan je gewoon opnemen zolang als nodig is.
Wat ik ook wel doe is die sysex data etc in een apparte sequence zetten
dit om gezeur met midi data te voorkomen.

Back