Draaitafelvragen...

LOWtense

Hallo!
Hallo,
Misschien niet helemaal synth-gerelateerd maarrrrr......
Ik wil binnenkort een grote stapel platen digitaliseren en heb op dit moment beschikking over een goede pc, een emu 1212m geluidskaart en Soundforge 9.
Heb ik alleen nog een goede draaitafel nodig...

Er komen wellicht nog meer klussen aan dus het moet iig een kwalitatief goed apparaat wezen. Automatisch roepen veel mensen dan Technics mk1200sl, maar die kunnen niet op 78 toeren draaien, ik wil alle snelheden gedekt hebben.

Het zou mooi wezen als ik de draaitafel zonder voorversterking op de 1212m zou kunnen aansluiten, dus eentje met ingebouwde voorversterker.

De lenco's, akai's en "retro" pickupjes die regelmatig bij de Mediamarkt in de aanbieding staan vind ik vaak te plastic en te cheap aandoen.

Iemand tips of ervaringen?

Ik denk dat dit topic gesloten gaat worden en dat je wordt door verwezen naar een dj forum.:koffie:

Maar toch snel een advies....hang er gewoon een mengpaneeltje tussen....op het moment gaan bij veel winkels de Gemini spullen eruit en die tafels zijn lang zo slecht niet. Of evt zo'n tafel van Reloop of dat soort merken (zijn nl allemaal hetzelfde alleen een ander stickertje) hebben een sterkere motor dan de (T) ECHNICS....succes.

Een Stanton T80 heeft een line-out en een SPDIF out en lijkt me een prima tafel voor zoiets.

Technics heeft jaren geleden haar patent(en) op de technologie in de SL draaitafels verloren, waarop velen, waaronder Gemini, zich meer dan vergrepen hebben aan het toepassen van deze techniek.

Korte versie: je hoeft allang geen SL meer te kopen dus, de techniek is er goedkoper, geen probleem. Wel probleem: 78 toeren en voorversterking, met een SL dan. Dan kom je al snel uit op de "nieuwe" generatie draaitafels voorzien van USB e.d. De sterkere motor van anderen tov van Technics lijkt mij nauwelijks een noemenswaardig voordeel daar een SL al zo snel op toeren is dat je welhaast live kunt inmixen.

Ik zou mijn aandacht dus richten op:

1-directdrive
2-line/usb uitgang

De Mediamarkt tafels zou ik ook links laten liggen ; kijk eens op www.feedback.nl, die hebben een aardige collectie.

Toevallig ben ik zelf ook op zoek naar een draaitafel om mijn 12" collectie te mp3'en (maar meer ook niet) en ben dus wel benieuwd wat er uit jouw zoektocht gaat komen, laat het even weten als je wilt.

verder gaande op die stantons, het merk heeft ook één met usb, t90usb dacht ik.

Gagarin

Wel grappig, er word allemaal gesproken of de draaitafel zelf...
M.i. word zeker bij het rippen van je 12" je element en naald erg belangrijk!
Een DJ naald is "hol" dit om beter te kunnen que'en e.d. wat nadelig voor de audio kwalteit is. De traditionelere of proffesionelere broadcast elementen leveren een veelbeter resultaat, je moet er alleen niet mee willen gaan scratch-en...;)

http://www.platenspeler.com/draaitafel/techniek/nl_naaldvorm.html

Je kanje dus haast beter afvragen welke naald moet ik kiezen.
mits je wel natuurlijk een stabiele (direct-drive)platenspeler hebt en een goede phono preamp.

de Reeloop RP 6000 (=Synq XTRM-1, is Akiyama Acura) heeft 78 Toeren + Line out

Gemini PT 2400 kan ook op 78 toeren draaien. Heeft overigens geen voorversterker of line uitgang.

Was volgens mij op de markt gebracht als een bijna volwaardig alternatief voor een SL1200 (met de nadruk op bijna! :D)

Back