Akai XR20

Stabby

Ouwe rot
Iemand ervaring met deze bak? Lijkt me de beste oplossing om ook over drums te beschikken, heeft ook 700 verschillende klanken, maar ik hoor dat het meer gericht is naar R&B. In hoeverre worden andere genres vertegenwoordigd? Ik zoek drums om een beetje rock (om in combinatie met mijn piano te spelen), beetje ambient en electro te maken.

Ik heb al naar andere drumcomputers gekeken (SR-18 en Boss DR-670), maar deze lijkt me veruit de meest interessante.

Hoi

Al eens een arranger overwogen ?

zo'n yamaha psr bijvoorbeeld

Groetjes

Vic

Ik heb veel samples van de xr20, als iemand me uitlegt hoe ik dat upload doe ik het wel ff :)

Hoi

Al eens een arranger overwogen ?

zo'n yamaha psr bijvoorbeeld

Groetjes

Vic

Ik moet iets compact hebben, want ik heb net een Yamaha P85 gekocht. Waar ik overigens zeker geen spijt van heb, die heeft namelijk gewogen toetsen en de arrangers hebben dat niet.

Ik heb veel samples van de xr20, als iemand me uitlegt hoe ik dat upload doe ik het wel ff :)

Ik heb zelf de samples al, maar door ze afzonderlijk (of allemaal snel na elkaar) te beluisteren word ik niet veel wijzer van. Ik zou ze eens in een track moeten horen. Maar op alle Youtube filmpjes klinkt het telkens erg hiphop/R&B.

Een akai XR20 is geen sampler.. Ik zou als drumdoos nooit die akai XR20 overwegen. Zoiets ben je erg snel zat. Vind het ook geen interessant apparaat voor die prijs.

Als je iets compacts wilt hebben voor je drums ga dan voor een mpc 500. Kost iets meer dan een XR20 maar daar heb je:

- beter pads dan de XR20
- lekkere sequencer (beter dan de XR20 of gelijk?)
- sample geheugen
- usb/memorycard compatibility
- sequencer voor je microkorg (zo belast je je pc ook niet en ben je niet afhankelijk van een softsequencer als bv cubase)
- je kunt alle samples van de XR20 erin zetten als je toch die sounds wilt.

Hupatee.. lijkt me simpel toch?

Die mpc500 is wel een aanrader ja, mijn mpc 60 gaat nog maar amper aan :D

liever een mpc 60 dan een 500 om meerdere redenen, maar dat is weer een heel ander verhaal.

Mijn 2000 is trouwens ook een aanrader maarja.. , dan mis je weer een aantal features, (compact, goedkoop, usb/geheugenkaart) ten opzichte van de 500 waar stabby gebaat bij kan zijn..

Een nadeel van de 500 is echter het kleine scherm.

Ik heb werkelijk geen last van het kleine scherm maar dat kan komen omdat ik er ergens al aan gewent was. Je draait je alleen wel kapot aan het datawheel.

Maar het gemak van de 500 weegt zwaar tegen de voordelen van de 60 op.

Ik hoef geen sampler, ik heb dit topic hier geplaatst omdat de XR20 met voorgebakken samples werkt. Dat is net wat ik zoek voor drums. Ik heb intussen ontdekt dat de XR20 wel degelijk voor hiphop en R&B is gemaakt, dus toch helemaal niet mijn ding. Zal dus de Alesis SR-18 worden. Kost ook maar €190 als ik uit Engeland importeer.

persoonlijk vind ik de stijlen waar machines voor gemaakt zijn niet echt belangrijk en maar eerder mischien een verkooptechniek?

als ik een electronummer maak kan ik daar zonder problemen een r&b drumkit in gebruiken.

sample cd's zijn ook meestal op een genre gericht maar wat mij betreft ook voor alles in te zetten.

mischien die ouwe XR10? is dat niet wat?

Ik heb zelf ook de overweging gemaakt...maar daar ik meer nijg naar HipHop sounds en breakbeat achtige drumgeluiden ben ik toch gegaan voor de XR20...en heb er tot nu toe totaal geen spijt van.

Ik wilde ook gewoon een "simpele" drumcomputer erbij hebben zodat ik snel een beat kan laten meelopen met mijn te maken melodielijnen ....laat hem dan ook syncen met een Nemo sequencer wat ie perfect doet.

Drum geluiden zijn zeer divers...maar dus voornamelijk getoetst op Hiphop/RnB/Dance geluiden.
Daarnaast heb je ook nog een keur aan one shots/samples om de boel wat op te leuken en ook een deel Synth achtige geluidjes...maar daar moet je het niet echt van hebben...is leuk...meer dan dat ook niet.

De kwaliteit van de geluiden vind ik van zeer hoge kwaliteit...als ik hem in mijn studio laat blazen klinkt het als een zeer goede drumcomputer die ook nog zeer strak kan lopen.

Dus ...zo'n keuze uit 700 sounds...99 presets en 99 user patterns....en daarnaast kun je ook nog eigen drumkits aanmaken.
Gezien de prijs/kwaliteits verhouding vind ik het een zeer leuk apparaat voor de prijs die ik ervoor betaald heb (279 bij Mtec).

Leuke bijkomstigheid is ook dat je de druco op batterijen kunt laten spelen...dus ook voor onderweg wat te pielen.... :mexico:

Mocht je nog vragen hebben verneem ik dit graag van je.

Ik heb zelf ook de overweging gemaakt...maar daar ik meer nijg naar HipHop sounds en breakbeat achtige drumgeluiden ben ik toch gegaan voor de XR20...en heb er tot nu toe totaal geen spijt van.

Ik wilde ook gewoon een "simpele" drumcomputer erbij hebben zodat ik snel een beat kan laten meelopen met mijn te maken melodielijnen ....laat hem dan ook syncen met een Nemo sequencer wat ie perfect doet.

Drum geluiden zijn zeer divers...maar dus voornamelijk getoetst op Hiphop/RnB/Dance geluiden.
Daarnaast heb je ook nog een keur aan one shots/samples om de boel wat op te leuken en ook een deel Synth achtige geluidjes...maar daar moet je het niet echt van hebben...is leuk...meer dan dat ook niet.

De kwaliteit van de geluiden vind ik van zeer hoge kwaliteit...als ik hem in mijn studio laat blazen klinkt het als een zeer goede drumcomputer die ook nog zeer strak kan lopen.

Dus ...zo'n keuze uit 700 sounds...99 presets en 99 user patterns....en daarnaast kun je ook nog eigen drumkits aanmaken.
Gezien de prijs/kwaliteits verhouding vind ik het een zeer leuk apparaat voor de prijs die ik ervoor betaald heb (279 bij Mtec).

Leuke bijkomstigheid is ook dat je de druco op batterijen kunt laten spelen...dus ook voor onderweg wat te pielen.... :mexico:

Mocht je nog vragen hebben verneem ik dit graag van je.

Thanks! Toch iemand die hem heeft :D

Je zegt meer gericht naar dance? Maar ik vraag me af, wat als ik ook andere dingen probeer te maken zoals house, electro... zal deze bak me dan tegensteken?

ik zou ook eens goed over de 500 nadenken stabby !

Daar denk ik ook nog serieus over na. Maar kan ik ergens gratis professionele drum samples vinden? Ik vind het zelf niet meteen.

Thanks! Toch iemand die hem heeft :D

Je zegt meer gericht naar dance? Maar ik vraag me af, wat als ik ook andere dingen probeer te maken zoals house, electro... zal deze bak me dan tegensteken?

Daar denk ik ook nog serieus over na. Maar kan ik ergens gratis professionele drum samples vinden? Ik vind het zelf niet meteen.

Idd....ik ben niet bang om dit toe te geven... ;)
Schijnbaar hebben mensen per definitie al een hekel aan deze druco...waarom weet ik niet....en ik heb er al diverse andere versleten om te zeggen dat deze kwalitatief zeer goed is....ik bedoel maar....deze heeft al meer dan 700 sounds erin...vind je niet snel in een andere druco.

Over je vragen...zal deze bak je dan tegensteken...goede vraag.
Er zullen altijd sounds te vinden zijn op dit soort drucos die je zal liggen voor deze stijl van muziek...maar er zijn natuurlijk ook bergen van drumsounds op te vinden die er niet zullen inpassen...punt zul je hebben met elke druco...enig voordeel hier is dat je een zeer ruime keuze hebt.

Betere indruk kun je namelijk verkrijgen door youtube filmpjes te bekijken en te luisteren...sjek even http://www.youtube.com/user/djyourgofromlelystad ...hij heeft namelijk diverse filmpjes online staan die je een redelijke indruk kunnen geven ofdat deze druco ook geschikt is om dancemuziek ermee te kunnen maken.

Laatste vraag...gratis proffesionele samples zul je alleen op plekken vinden die hier niet benoemt worden.
Enige manier om voor jezelf (en zoals ik het in de loop van de tijd heb opgebouwd) is een database van geluiden samen te stellen op je computer van samples/breaks/beats die je zoal tegenkomt op het net.

Er zijn namelijk diverse sites te vinden die genoeg beats gratis aanbieden.
Enige maar hierbij is dat je wel eerst zelf moet knippen om tot een resultaat te kunnen komen en dus ook zo je ideale drumkits moet samenstellen.
Voordeel van een druco tov. een MPC is dat je dan meteen resultaat kunt maken daar je niet eerst je geluiden bij elkaar moet of hoeft te schrapen.

Anyways...ik hoop dat dit je weer een beter beeld geeft voor je keuze. :okdan:

Thanks, dat helpt me zeker. Maar ik blijf vrezen dat het misschien toch niet mijn ding is. Die gast op Youtube die je vermeldt zegt zelf ook dat dit ding helemaal niet geschikt is voor bv House.

Ik heb intussen het volledige sample pakket van de XR20 kunnen vinden, misschien toch doorsparen voor een MPC500 en zet ik heel de XR20 erop :D

Ik overweeg nog altijd de XR20 hoor. Budget is een beetje het grote probleem. En ik koop een MPC niet graag 2dehands aangezien de pads na verloop van tijd slijten.

Maar ik zie wel. Hopelijk krijg ik mijn Lexicon MX200 verkocht, die had ik misschien niet moeten kopen (heb uiteindelijk niet echt reverb nodig).

Back