Roland V-Piano

Inderdaad even een kleine correctie:

Wanneer je online besteld en deze in Nederland laat bezorgen zal je inderdaad een euro of 5500 kwijt zijn, maar wanneer je zelf naar een Engelse muziekwinkel gaat en je koopt een V-Piano dan zal je omgerekend niet meer dan 5250 euro kwijt zijn.

De wisselkoers momenteel is:
1.00 EUR

=

0.955721 GBP

wanneer je even snel rekent: 4999 / 0,955721 = 5230,61

Maar het gaat er even puur om dat hij daar gewoon veel goedkoper is. Ik krijg verschillende wisselkoersen te zien op verscheidene sites.

Ik heb ook de filmpjes van Roland gehoord en gezien. Deze piano klinkt erg goed; zelfs door de luidsprekers van mijn beeldscherm. En hij is makkelijk te bedienen. Eindelijk weer iets echt revolutionairs in de muziekindustrie! Ik hoop dat het klavier net zo goed speelt als Roland beweert. Jammer dat hij zo zwaar moet zijn en dat er geen woordklokingang op zit. Nu moet de V-piano in een digitale omgeving altijd de hoofdklok zijn! En als ze dan toch een sequencer inbouwen, waarom dan niet een wat uitgebreider?

Erg impressive! Hopelijk kan ik 'm snel ergens een keer uitproberen, al is het alleen maar voor de lol.
Het zou me overigens niks verbazen als Roland een mogelijkheid heeft ingebouwd om in de toekomst bijvoorbeeld e-piano's te creëeren met hetzelfde instrument, zodat ze over een tijdje nog weer een mooie marketing troef in handen hebben (of heb ik iets gemist in alle info die ik tot nu toe heb kunnen vinden, en zit er toch meer in dan alleen akoestische piano's, bijv. een rhodes?). Als er een mooie rhodes in zat zou ik 'm direct gaan kopen!

Geweldig - en misschien nog net op tijd. Pianoteq had je al een langere tijd, en dit geeft hopelijk het einde aan van de 12-gigabyte piano sample sets.

Nu alleen nog MIDI velocity meer dan 128 stapjes geven :P.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat de klank niet op een of andere manier is opgebouwd uit samples.

... en dit geeft hopelijk het einde aan van de 12-gigabyte piano sample sets.
Ha nog erger. ik kwam toevallig dit tegen. http://www.soundsonline.com/EastWest-Quantum-Leap-Pianos-pr-EW-171.html
Quantum Leap Pianos 263GB harde schijf ruimte nodig. 87GB voor alleen de Bösendorfer al.

Ik kan me aan de ene kant niet voorstellen dat de klank niet op een of andere manier is opgebouwd uit samples.
Waarschijnlijk hebben ze samples heel goed bestudeerd om daaruit het klank-karakter van de piano te halen.

Heb je ooit eens de benaderingen van piano's op FM-synthesizers gehoord? Als je daar al kijkt dat zo iets eigenlijk al net zo goed kan klinken als een sample-based oplossing uit 1988 - de piano in m'n DX7II is in die zin beter dan die uit de D50 - dan is het misschien makkelijker.

Het modelleren van een snaar en een klankkast is in die zin niet gruwelijk nieuw; wat ontbrak was voldoende processorkracht en geduld om alles zodanig te tunen dat het goed klinkt.

Akoestische instrumenten en vooral een piano zijn het moeilijkst te synthesizen, ik hoop dat anno 2009 de techniek wel zo verbeterd is dat een bijna 1 op 1 klank van een vleugel/piano electronisch te maken is..

ik geloof dat die V-piano toch wel heel erg authentiek klinkt...

Je zaait wat je nog altijd verkoopt,in nieuwe jassen.En terug naar het verleden,dus toekomst van Roland?.......

Maar moet zeggen fantastische klanken,als ik zo hoor.

Schitterend!
Maar hoe wordt de klank nu opgewekt?

Bestaat al, maar je apparaten moeten het ondersteunen, anders moet dat signaal terug omgezet worden naar het 'oude' MIDI etc...

Heb het hier ergens opgepikt, maar weet het niet echt meer juist.
Kortom, er zal hier wel iemand een duidelijker/uitgebreider antwoord op kunnengeven?:P

In de nieuwe Sound on Sound staat een positieve bespreking met twee negatieve punten: het gewicht (noemde ik hierboven al) en de prijs.

Wat helaaas ontbreekt in de bespreking is de vergelijking met de Gem Promega, maar dat kan komen doordat die niet meer wordt gemaakt. Ik ga de mijne overigens niet inruilen voor een V-piano.

De meeste mensen moeten eerst maar eens fatsoenlijk piano/toetsen leren spelen zodat ze erachter komen dat die 128 stappen meer dan voldoende zijn en het gaat om hoe je je toetsenbord bespeeld, los van feel, soort mechaniek gewogen, plastic, graded Hammer shizzle, waterfall enz...tuurlijk speelt het ene lekkerder en heeft je voorkeur maar als je kan spelen dan zijn het echt uitzonderingen qua synths/piano's enz waar je niet muzikaal mee kan spelen.

Als je dat kan dan zou je eens kunnen kijken of je meer dan die stappen nodig hebt.

Wat helaaas ontbreekt in de bespreking is de vergelijking met de Gem Promega, maar dat kan komen doordat die niet meer wordt gemaakt. Ik ga de mijne overigens niet inruilen voor een V-piano.

ik heb een promega 3 gehad, en de v-piano slecht kort uit kunnen proberen op de musikmesse, ik vond zelfs in die korte tijd het verschil toch wel erg groot. Nou moet ik wel toegeven dat ik geen fan ben van de sound van promega (te helder voor mij), maar de sound die ik hoorde uit de v-piano stond me echt enorm aan.

Het klavier van de vpiano (ivory feel) is echt heel erg goed. Ik vond het zelfs beter spelen dat de yamaha piano (echte) waar ik les op heb.

De aanpassingsmogelijkheden van de sound is genoeg over te vinden online en het is erg bijzonder om te horen hoe je spel klinkt over bijvoorbeeld een piano met zilveren snaren.

Wat ik ook gaaf vond is dat er aparte uitgangen op zitten voor de ambience verb. Je kunt monitoren achter je zetten waarbij de natuurlijke reflectie achter je weergegeven wordt.

wat betreft velocity, de meeste electrische piano's werken op basis van samples (soms meerdere samples velocity based per noot). Ik vond de klank opwekking behoorlijk expressief op de v-piano. Door het ontbreken van stapjes in de sound kun je, als je een goed dynamisch ontwikkelde techniek hebt, echt die dynamiek opbouw in je spel leggen. Dat kan op andere elektrische piano's ook wel, maar het voelde / klonk toch anders op de v-piano.

Wat ik dan wel weer superslecht vindt is dat je dat onderstel er weer apart bij moet kopen, en zoals je wellicht weet is dat addon spul van roland bizar duur :(, wat de prijs van de vpiano nog eens flink omhoog drijft.

Ivory feel

Ivory feel

Het klavier van de vpiano (ivory feel) is echt heel erg goed. Ik vond het zelfs beter spelen dat de yamaha piano (echte) waar ik les op heb.

In de showroom en net uit de doos voelt Ivory Feel echt geweldig. Probeer eens een gebruikt Ivory Feel klavier of het echt wat voor je is.

Ivory feel is niet slijtvast waardoor na verloop van tijd veel gebruikte toesten anders gaan aanvoelen.

Roland_HP207_KeytopsLowLight_4386_Mod_25.jpg

zie discussie: Roland HP207: Are your keytops having dandruff?
De discussie gaat over Ivory feel klavier in een Roland HP207/RD700GX.

een hakkatakkazoeloehappiewappietalen demo

en scott tibbs...

Nu ze alle ingenieurs van roland de laatste jaren in de V-piano technologie hebben gestoken,en dit achter de rug is,hoop ik dat ze terug werk maken met synth's en net zoals de V iets nieuws op de markt brengen,en niet een vervolg van juno a,b,c,d,enz.en de srx reeks.
Wat met de V kan,kan ook met synth's:eureka:
Eigenlijk had Roland maar één ding moeten doen...Alleen met synth's en D.piano's bezig zijn.Of ze moeten zoals in de autobranche overal ter wereld kantoren hebben van roland met een development afdeling.
Kijk vb. eens naar kurzweil nu,bezig met synth's en D.piano's,en effecten.(zitten in de synth's).
Samples van 20 jaren geleden die nu nog altijd uptodate zijn.

Laatst gewijzigd:
Ik heb eind mei de V-piano uitgeprobeerd toen ik in New York was (daar stond 'ie al te koop), en ik was erg onder de indruk. Zeer mooie klank, expressief, erg fijn klavier... ik heb nog nooit zo'n mooie digitale piano gehoord/bespeeld (en ik heb er aardig wat onder handen gehad). Ik zou er graag een willen hebben!

@Akikaze: vergelijken met een GEM Promega piano is niet echt eerlijk, de V-piano gaat er ver bovenuit kwa klank. Ik persoonlijk vind de Promega's niet echt geweldig klinken, de betere (stage)piano's van Roland en Yamaha hebben betere piano's aan boord (veel natuurgetrouwer, expressiever, meer balans in de klank (hard/zacht - hoog/laag)).

Eigenlijk had Roland maar één ding moeten doen...Alleen met synth's en D.piano's bezig zijn.Of ze moeten zoals in de autobranche overal ter wereld kantoren hebben van roland met een development afdeling.
Kijk vb. eens naar kurzweil nu,bezig met synth's en D.piano's,en effecten.(zitten in de synth's).
Samples van 20 jaren geleden die nu nog altijd uptodate zijn.

Weer zo'n idiote stelling. Je probleem met Roland lijkt me nu wel duidelijk zo. Roland heeft een indrukwekkende lijst me producten achter haar naam staan. Mede aan Roland hebben we te danken dat de synthesizer nog zo populair is vandaag de dag.

Weer zo'n idiote stelling. Je probleem met Roland lijkt me nu wel duidelijk zo. Roland heeft een indrukwekkende lijst me producten achter haar naam staan. Mede aan Roland hebben we te danken dat de synthesizer nog zo populair is vandaag de dag.

Tuurlijk,....Pinquin...hoe kan jij met je P.armpjes aan wat toetsen?;-).

Roland is voor mij op synth gebied gewoonweg nulkommanul nu.Roland had een indrukwekkende lijst van produkten!Baseer me alleen op synth gebied,en roland staat op nul.Kijk de nieuwe Fantom G,de meesten vinden de ouden fantom beter.Juno,wat voor telgen brengt die op de markt zonder vernieuwing...?MC reeks,weer met de uitgebreide reeks engine van srx met de cosm effecten die al jaren bestaan.
R&D afdeling daar is niet meer in staat om alle produkten een nieuwe elan te geven zoals vroeger.De meesten van die ingenieurs zijn op pensioen.en de huidige zijn gewoon... weg als ze één frank meer kunnen verdienen.Er is geen leiding meer daar bij roland.Laat staan versterking.Geen organisatie meer,gewoonweg ze zitten met teveel produkten!
Benieuwd wat er in September gaat komen.Echt vernieuwend????

Back