Transponeren/ Pitch-shiften

boeklanoei

Ouwe rot
Ik heb nu met cubase SX 3 en wavelab 5 en adobe audition 3.0 geprobeerd om een heel nummer 1-2semitonen naar beneden te transponeren. Echter vallen de resultaten mij erg tegen. Ik gebruik in dit geval gewoon de standaard optie van beidde programma's zelf.

Nu zoek ik een tool/programma waarmee ik op een goede manier met behoorlijke resultaat een compleet nummer (incl. vocals) 1-2 semitonen naar beneden/omhoog kan zetten. Zonder dat ik Darkraver of Smurfin hoor:D.
Ook wil ik dit met solo vocalen kunnen doen.

Cubase SX doet dit aardig, maar trekt het gewoon niet lekker (haperingen en met blikkig resultaat).

Adobe Audition 3 doet dit behoorlijk snel, maar klinkt nog slechter dan cubase SX 3.

Iemand oplossingen, tips,trukjes? Is toch regelmatig dat wanneer een nummer compleet is opgenomen het omhoog/omlaag wordt gezet voor een mooier resultaat op het album.

ik weet dat er een antares pitch shifter bestaat, ook waves heeft er één en er bestaat ook zoiets van serato (pitch 'n' time dacht ik). Er bestaan er nog maar die ken ik niet uit het hoofd. Deze drie zijn wel alles behalve freeware, kijk daarvoor dus eens op kvraudio.com.

Gagarin

Cubase SX doet dit aardig, maar trekt het gewoon niet lekker (haperingen en met blikkig resultaat).
Dan moet je eens proberen offline timestretch te gebruiken in plaats van realtime.

Wel even wachten, maar stukken beter.

Ik denk dat het ook behoorlijk uitmaakt of je een compleet gemixte track naar beneden / boven wilt halen, of de losse stems (waarbij je per stem kunt tunen of het gaat over ritmische parts of bijv. juist vocal parts).

Als je het hebt over een cd-release lijkt me dat laatste wel het minste, en dan de stems opnieuw mixen en masteren.

Hoe moet zo'n pakket nog individuele geluiden en stemmen optimaal kunnen pitchshiften als alles al door elkaar gemixt is? Het gaat juist zo goed met Melodyne etcetera omdat het heel specifiek optimaal voor een geluid gebeurt.

Kon dat nieuwe Melodyne DNA ook niet zoiets ? Akkoorden uitpluizen enzo.

Ik heb nog niet specifieke vst's er op los gelaten. Nu alleen nog edit programma/sequence eigen pitchshifters. Geloof het of niet maar heb tot nu toe de beste resultaten behaald met Acoustica prenium. Sowieso moet je binnen 1 hele toon naar boven of beneden blijven qua transponeren betreft voor een compleet gemasterde track (al dan niet met vocals). Daar buiten gaat in meestal fout.

Acoustica Prenium pakt het toch best behoorlijk op. Daarbij kun je nog kiezen dat je het timbre van de vocalist aanhoud of niet. En dat doet ie toch best behoorlijk aanhouden als je binnen 1 toon (up/down) blijft zonder dat het een smurf wordt of Darkfather. Het belangrijkste deel van het timbre van de vocalsist blijft redelijk goed overeind.

Maar toch is dit nog niet helemaal bevredigend genoeg en zou het zeker nog beter moeten kunnen.

Ik zal eens proberen wat specifiekere vst's er op los te laten.

Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn wanneer je bijv. een complete track hebt opgenomen met vocalen deze af-gemixt hebt (niet gemasterd) om deze naar een andere toon te kunnen transponeren (gehele nummer) binnen bijv. 1-2 tonen (up of down) met behoorlijk kwaliteit?

Het zou toch gewoon mogelijk moeten zijn wanneer je bijv. een complete track hebt opgenomen met vocalen deze af-gemixt hebt (niet gemasterd) om deze naar een andere toon te kunnen transponeren (gehele nummer) binnen bijv. 1-2 tonen (up of down) met behoorlijk kwaliteit?

Sjonge jonge. Wat is er mis met eerlijk handwerk en moeite doen voor je resultaat?

No offense hoor, maar ik zie je hier regelmatig van die vragen stellen die met name neerkomen op het schieten met een kanon op een mug, en het 'automagisch' verhelpen van eenvoudige zaken door er veel geld tegenaan te smijten. Doe nou gewoon zelf eens wat moeite. Kost je uiteindelijk minder tijd dan er hier steeds over doordrammen.

Your money not solve your problems hmm? Ignorant you are!
yoda.gif

Da's ook weer zo Hans,probleem bij de bron aanpakken (indien mogelijk) gewoon opnieuw in laten zingen en weer een keer opnieuw inspeule :D

Die progjes die hier de revue passeren zijn eigenlijk bedoeld om kleine correctie's te maken en niet om een hele compositie naar beneden te transponeren gemixed en wel.

In Cubase kun je toch per MIDI track aangeven of 'ie getransponeerd moet worden? En in Live heb je daar ook een moduultje voor. Als ik een 3d-scene in hogere resolutie wil hebben moet ik 'm ook opnieuw renderen, achteraf vergroten in Photoshop geeft ook waardeloos resultaat.

De enige die dan baalt is de zanger(es) omdat die elke keer alles opnieuw mag inzingen.

Dat is wat ik bedoel per 'stem' (als in het Engelse woord 'stem', dacht dat begrijpt men wel... anders gebruik maar even het woord 'bus' - al is dat niet hetzelfde).

Back