help ...ax73

Eric ax73

Nieuwkomer
Beste forum lezers,

Ik ben nieuw hier en ik hoop via jullie hulp te krijgen.
Ik ben in het bezit van een akai ax73,, heeft jarenlang perfect gewerkt tot ik werk kreeg,, weinig tijd had en de synth niet meer gebruikt werd.
Hij heeft jaren stil gestaan tot ik 1 maand geleden mijn oude liefde weer wou oppakken.
Helaas,, na het aanzetten maakte hij de vreemdste geluiden,, totaal ontregeld.
Ik heb hem schoongemaakt....ik heb er een nieuwe patch opgezet ( dus batterij is goed) maar nog niet goed.
Nu ben ik al dagen aan het autotunen,, het lijkt beter te worden maar dagen?
Is dit normaal dat dit dagen duurt?
Kan iemand mij zeggen wat ik verkeerd doe of heeft iemand enig idee wat er mis is?
Alle hulp is welkom!
De manual geeft geen technische info

Bedankt Eric

Sorry, geen hulp, eerder een soort bevestiging: mijn AX 60 doet al een tijdje (sinds april 2001) hetzelfde, al is het probleem alleen echt hoorbaar bij geluiden met een lange decay of sustain. Het probleem verdwijnt echter vanzelf weer (soms na enkele weken, soms na een uur). Als 'ie het doet, gaat bij de AX 60 ook het 'edit' lampje branden, ondanks dat er geen edit is gemaakt. Auto-tune heeft geen enkele zin, het probleem blijft. Gezien de aard van de 'kapotte' klank kan het ook een kapotte VCO zijn, maar dat verklaart niet waarom het edit lampje gaat branden. Wat ik recent heb 'ontdekt' is dat als je ook maar iets aanraakt (als is het maar een toets) het al kan gebeuren, wat naar mijn idee zoveel betekent als een los contact ergens, wat dus te repareren moet zijn. Dit is allemaal maar gis werk, ik heb ook geen flauw idee, maar ik wilde het je toch vertellen.

Mocht je de oplossing vinden voor het probleem (hier of elders), dan hoor ik het maar al te graag! De AX is een erg leuke synth en ieder probleem dat de synth minder leuk maakt moet dan ook uit de wereld worden geholpen.

Succes.

Back