ik schaam me diep....

probleem is mischien dat de ultra dure processors die aan het einde de saus aanbrengen er niet zijn..

Dat is het dus wel he... Als je naar profi producties (geen trance, daar luister ik niet naar) luistert, dan hoor je me toch een sound die ik pas begin terug te horen, wanneer ik bij iemand op bezoek ben met high end hardware processors en compressors. Ik denk dat je prima muziek kunt maken zonder, en goeie muziek on top of that, maar wil je het radio-ready laten klinken, dan moet je mee in die sound en daar heb je dan toch echt wat pieken voor nodig (of zelf aanschaffen en mee leren werken of laten doen door een mastering studio).

De vraag is natuurlijk of je zo wil klinken.

Je begint toch hier zelf met dat opzichtig etaleren van schaamte zus en mee willen doen zo. Anderen prefereren misschien 'kuddegedrag', of aardiger: 'mainstream'. Moet je zelf weten natuurlijk, maar die mededeling an sich als topic start is niks geen discussie waardig, dus dat je naderhand weer de boel wilt nuanceren naar een of ander technische discussie is een stapje te laat. De azijnpisserij was te verwachten, volgens mij loop je hier lang genoeg rond.

Ik maak ook wel es wat mee op een dag, maar niet iedereen ziet daar direct de diepere zin van in als ik dat meedeel. :z

Tja... wat betreft de topicstarter zelf:

feed_trolls.gif

Ok, point taken: iedereen gewoon z'n hersenspinsels voor zichzelf houden en alle mogelijke vragen, standpunten en ideeen die je hebt eerst 10 keer overwegen op afzeik potentieel voordat je deze post. :okdan: Ik dacht dat mede hobbyisten het wel aardig vinden om eens een beetje verder te bomen.

Maar blijkbaar is inhoud lezen voor sommige leden moeilijk en komen ze niet verder dan even sprietzen na het lezen van een topictitel.

Wat lees ik?
Een morele discussie op SynthForum?
:D
Moeilijk, hè...

Wout

Héél moeilijk voor een aantal....
want stel je voor, je tricks komen op straat, je moet met de billen bloot, of je stelt een vraag. Ik vind dit een heel fijnallround forum, maar voor bepaalde zaken kan je beter op Trance.nu of Tranceaddicts zijn.... Daar willen de meeste leden wél dat niveau dieper. Terwijl men hier wel vaak met het klokje loopt te pronken, maar niet over het klepeltje wil/kan praten...... (een aantal positieve ervaringen daargelaten).....

Maar goed, aldoende leert men......

Kom op, Raphie!
Voor de duidelijkheid heb jij het begrip 'schaamte' te berde gebracht, hetgeen een geweten veronderstelt en daarmee zit je, waarschijnlijk ongewild, met een moreel oordeel van anderen opgescheept. Voor mij is zo'n waardeoordeel zeer belangrijk, want het vertelt iets over de muziekcultuur, maar dit terzijde.

Zoals mrt al schreef (meen ik) en suggereerde is er eigenlijk niets mis met iets gebruiken dat een ander al heeft gedaan of zelfs ter beschikking stelt om te gebruiken. Rembrandt maakte zijn olieverf beslist zelf, maar niet uit noodzaak om origineel te zijn (iets wat hem trouwens totaal niet interesseerde, als'tie maar verkocht :)), maar simpel omdat de verkrijgbare verf niet voldeed voor de schilderkunst. Het gaat immers om het beste resultaat. Het gaat om de acceptatie door het publiek. Zij die beweren alleen te creëren ten behoeve van zichzelf moeten zich realiseren dat zoiets beslist overbodig is! Het gaat er om dat je niet alleen jezelf, maar ook een ander weet te behagen, of je daar nu geld voor vangt of niet! Al doe je het alleen maar voor je moeder, dat is al een muze :D Geld beuren is alleen maar mooi meegenomen. Er van kunnen leven is een opgave, want je moet dan wel een leven lang kunnen vlammen of minstens een behoorlijke tijd...

Verder kan je als scheppend kunstenaar nooit vrij zijn van invloeden van buiten af. Per slot ben je ooit eens gevormd en dat deed je niet zelf. Kortom, men heeft z'n roots. Afwijken van die roots kan en is soms wenselijk (zie de discussie: Is goede muziek zwart?), maar dan lever je altijd in aan mogelijkheden. Dus: vind je trance mooi, dan maak je ook trance. Heb je daar andermans verf voor nodig om een beter resultaat te krijgen, ga gerust je gang. Als je het auteursrecht maar niet schendt!

Is dit mijn mening? Och, het is een mening...
Wie overtuigt mij dat het bovenstaande onzin is? Dus waarom?

Wout

Wout, ik kan me hier 100% in vinden. Het gaat er namelijk wel degelijk om wat anderen er van vinden, gelukkig heb ik voor verschillende stijlen een verschillend "publiek" maar het was voor mij nogal ontluisterend dat het genre wat me het dicht bij m'n hart zit was gekrompen tot een stijlsheet van 5 "low budget VSTi's" en een setje sample CD's :D Dat kon mijn ego en perceptie niet verdragen.....

Want hoe goed ik m'n best ook deed om "dat" stijltje (als één van mijn stijlen, dus zeker geen holy grail, voordat mensen weer gaan sprietzen) te krijgen kwam ik er langzamerhand achter dat dat met outboard niet te bereiken is. Als je "die" sound wil, dan moet je het ITB geluid hebben met de puntigheid van die VSTi's en de juiste percussie samples.

Of je moet het niveau van Schleis en consorten ontstijgen en ALLES zelf programmeren, maar dat zijn er maar héél weinig die dat kunnen op dat niveau. (nogmaals voor dat stijltje dan) ik blijf dooroefenen om wél op dat niveau te komen, gewoon omdat ik het zelf WIL kunnen maken (en deze CD's gaan ook daarbij helpen omdat verder te ontleden)

De topictitel is meer dat ik hoopte zonder te kunnen, maar dat ik moet erkennen dat ik met m'n eigen gear en dynamics (nog) niet op het niveau kan komen als de processed samples op Vengeance Essentials

Waar ik mij over verbaaste is dat anderen die ambitie geeneens hebben, er niet over lullen maar er gewoon tracks mee maken. en alleen maar verontwaardigd reageren als je een niveau dieper wilt.....

Ik ben misschien dan wel iets te oldskool/ambachtelijk aangelegd en maak het mijzelf veels te moeilijk :D zo lang je maar plezier hebt toch?

Kom op zeg... je wist van tevoren best wel wat voor reacties (nl. instant flames) je losmaakt met een verhaal van deze strekking en in deze context (codewoord: trance). De bal leg je voor open doel met het aandragen van het woord 'schaapje'.
Maar goed, blijkbaar moest je het nodig kwijt. In het kader van: ik post, dus ik besta... (zie daar, alsnog een filosofisch kader geschept).
Maar op z'n oudhollandsch heet dat trolling volgens mij.

En het hoogdravende verhaal over delen met anderen en niveau van het genre dat je lief is en ambachtelijkheid verzin je er nu ter plekke bij toch? Een doekje voor het bloeden heet dat... :erm:

Laatst gewijzigd:
maar voor bepaalde zaken kan je beter op Trance.nu of Tranceaddicts zijn.... Daar willen de meeste leden wél dat niveau dieper.
Ik denk dat dit komt omdat je de discussie op de verkeerde manier bent gestart. Je hebt zelf eerder altijd afgegeven op de patatje-oorlog libraries en koopt ze nu uit noodzaak?

Als je nou begonnen was met "verrek, iedereen gebruikt Nexus dus moet ik nu wel" had je er misschien meer uitgekregen, inclusief verzuchten van diverse leden dat dit artistieke integriteit molt.

Aan de andere kant, zoals ik al vaker heb gezegd; het is makkelijker uit te steken als je op een grauwe betonnen vlakte staat dan als je in de Himalaya zit. Nexus maakt van het muzieklandschap een vlakte omdat het geen bijzonder kunstje meer is.

Als het echter een keuze tussen je boterham en integriteit betreft wint de boterham. Wat heb je aan integriteit als je je apparatuur moet verpatsen? :)

Of je moet het niveau van Schleis en consorten ontstijgen en ALLES zelf programmeren, maar dat zijn er maar héél weinig die dat kunnen op dat niveau.

Zoals ik al zei, het enige wat moeilijk is is de percussie en dan voornamelijk de kick. De rest rafelt zich redelijk makkelijk uit elkaar als je het doorhebt.

Nee hoor in dit geval niet, Ik ben opgegroeid met Cubase Score 1.1 en "Dance Music programming secrets" ik maakte gated pads nog door volume gates te tekenen met midicontrollers i.p.v een sidechain op een vsti compressor. sterker nog, ik gebruikte midi delays ipv FX processing. etc. etc.

Ben er een tijdje uitgeweest, maar noem het naief..... had niet gedacht de trance scene zo stijltechnisch gedicteert werd........

Is voor mij als old skool dus best wel ff wennen en aanpassen.
Maar goed, de library is weer aangevuld we kunnen voorlopig weer verder.

Ben een illusie armer en een samplekit en nog meer ambitie rijker :D

Ik denk dat dit komt omdat je de discussie op de verkeerde manier bent gestart. Je hebt zelf eerder altijd afgegeven op de patatje-oorlog libraries en koopt ze nu uit noodzaak?

Als je nou begonnen was met "verrek, iedereen gebruikt Nexus dus moet ik nu wel" had je er misschien meer uitgekregen, inclusief verzuchten van diverse leden dat dit artistieke integriteit molt.

Aan de andere kant, zoals ik al vaker heb gezegd; het is makkelijker uit te steken als je op een grauwe betonnen vlakte staat dan als je in de Himalaya zit. Nexus maakt van het muzieklandschap een vlakte omdat het geen bijzonder kunstje meer is.

Als het echter een keuze tussen je boterham en integriteit betreft wint de boterham. Wat heb je aan integriteit als je je apparatuur moet verpatsen? :)

Zoals ik al zei, het enige wat moeilijk is is de percussie en dan voornamelijk de kick. De rest rafelt zich redelijk makkelijk uit elkaar als je het doorhebt.

Ook dat is waar, ik waardeer Vengeance vooral om de percussie en speciaal de hats, die hebben een dusdanige FX/gating (en in de loops drive) dat is zoooo moelijk omdat zelf vanaf scratch zo te programeren.

Nogmaals, de basses, pads en leads intereseren me geen drol, dat kan ik zelf prima. en NEXUS is om compatible te zijn.... en snel een indruk te krijgen van aangeleverde tracks voordat ik zelf ga revoicen.

Eigenlijk is het toch heel simpel allemaal.. Je wil goede muziek maken, je wilt dat je tracks zo 'professioneel' klinken als wat je hoort op de radio of in de clubs.

Je hebt in je hoofd een bepaalde 'standaard' waaraan je muziek moet voldoen om goed genoeg te zijn. Blijkbaar red je het niet die 'standaard' met volledig eigen sounds en programming te bereiken...

Dat je nu een sample cd pakt maakt toch niet uit? Zolang in jouw optiek je muziek er beter van wordt..

Je hoeft toch geen trendsetter te zijn? Trendvolger kan ook..

Precies! Wat is er tenslotte mis met schapen?
Heerlijk op 'n pitabroodje, met extra saus graag!
kebab.gif

"......Het gaat immers om het beste resultaat. Het gaat om de acceptatie door het publiek. Zij die beweren alleen te creëren ten behoeve van zichzelf moeten zich realiseren dat zoiets beslist overbodig is!" Het gaat er om dat je niet alleen jezelf, maar ook een ander weet te behagen, of je daar nu geld voor vangt of niet! Al doe je het alleen maar voor je moeder, dat is al een muze :D Geld beuren is alleen maar mooi meegenomen:::"

Ik bespeur in het bovenstaande een merkwaardige discrepantie Wout. Ik heb eigenlijk het vermoeden dat ik je woorden wel verkeerd moet interpreteren, want ik herken je eigenlijk helemaal niet in wat je schreef. Lees je posts altijd met grote interesse. Maar omdat ik ook niet zie waar ik je woorden dan verkeerd interpreteer toch maar even tegengas. (En laat niet na me af te straffen waar nodig!)

'Acceptatie van het publiek' en 'het beste resultaat' hebben erg weinig met elkaar te maken. Wat op 1 in de trancelijst staat is niet de beste trance. Het betekent enkel dat die plaat het meest is gekocht in dat genre. Dat staat los van elk (onvermijdelijk subjectief) kwaliteitscriterium. Er zijn heel veel kunstenaars, muzikanten, schrijvers e.d. die de grenzen proberen op te schuiven en die (nog) niet geaccepteerd zijn door een (groot) publiek. Dat gegeven betekent natuurlijk niet dat ze creëren omdat ze niet geinteresseerd zijn in een (groot) publiek. Maar hun honger naar het onbekende, hun nieuwsgierigheid en drive, wint het vaak van een behoefte aan de strelerij van een, bijv. springende pillenslikkende, meute of geldhonger. Er zijn heel wat mensen te noemen die waanzinnig pionierswerk verricht hebben. Pionierswerk waar niemand in geinteresseerd leek, en dat dan soms toch opeens werd opgepikt, en soms pas heel veel later doorsijpelt, en soms nog altijd niet wordt 'herkend'. Maar ik vertel je hier niets nieuws.

Ik zag onlangs de dvd van de documentaire over Scott Walker, die i.m.h.o. drie waanzinnige soloplaten heeft gemaakt, ruwweg tussen 1983 en 2008. Vooral 'Tilt' en 'The Drift' zijn echt verbijsterend. Die horen trouwens ook in het Gemeentemuseum thuis! Walker heeft tussen de platen steeds ongeveer tien, twaalf moeten wachten om weer een maatschappij te vinden die hem een budget wilde geven om op te gaan nemen. Het is de Sam Beckett van de muziek (of het nog popmuziek is valt te betwisten.) Brian Eno luisterde in de docu nog eens naar een fragment en prevelde iets van: '...Tjeezus, je merkt zo weer eens dat we nog altijd geen fuck zijn opgeschoten. Dit is z'n tijd zo ver vooruit. Ik hoor om me heen nog steeds vooral wagonladingen bands die Roxy Music en Talking Heads kopieren en nog altijd helemaal niets origineels doen.'

Nu hoor ik gelukkig zelf niet zo vaak meer RM en TH terug in bands tegenwoordig, Eno moest daar tot m'n verbazing, blijkbaar zichzelf even op de schouder tikken, maar dat tegenwoordig wel heel, heel erg veel muziek uit dezelfde heel smalle koker komt is onweerlegbaar. Tik hier zeven keer VET in een alinea en je hebt een flinke groep ja-knikkers achter je. (Vet heb ik trouwens tot m'n verbazing nog niet als VED gespeld gezien, maar dat komt vast nog...)

En vrij zijn van invloeden is inderdaad onmogelijk. Maar veel van de echt pionierende kunstenaars bijvoorbeeld zijn niet enkel beinvloed door wat andere kunstenaars al gemaakt hebben, maar vooral ook door wat markante figuren uit de geschiedenis, filmwereld, schrijvers, wetenschap gebrouwd hebben. Die invloeden proberen ze op hun manier te verwerken in het medium wat zij hanteren. En als je naar bijv. naar trance luistert wordt wel heel snel duidelijk dat daar wel weinig figuren tussenlopen die verder kijken dan die trancemuziek. En met elkaar op de rug tikken ontwikkelt muziek zich niet.

Plezier hebben, muziek of kunst als hobby hebben, daar is helemaal niets mis mee. Maar iets doen wat verder gaat dan waar we al continue mee bekogeld worden is een hele andere tak van sport. En velen die een leven lang ploeteren om in de andere tak van sport mee te tellen redden het niet. Omdat het geen waardering krijgt, en vaak ook omdat het simpelweg ook na vele jaren ploeteren niet goed genoeg is om die waardering te krijgen. Maar reken maar dat die ploeteraars vaak echt op erkenning gehoopt hebben... Maar ondanks het gebrek aan erkenning of het niet halen van het benodigde niveau is het niet overbodig is geweest. Er zijn ploeteraars, en daarmee veel geploeter nodig om een paar kippen bijzondere eieren te laten leggen. :mega:

@Hanz en Yoozer...

Mijne heren, misschien mis ik wat, maar ik heb toch wel het gevoel dat er meer op de man dan op de bal wordt gespeeld. Ik zoek nog naar het inhoudelijke in jullie post.

Wout

Back