ex5 nog steeds de moeite - hiaten in setup

musicheaven

Ouwe rot
is de ex5 nog steeds zo ongelooflijk goed of begint die ondertussen wat achterhaald te worden? heeft bijna een legendarische status verworven, maar is die zo terecht?

ik heb wel al de an1x, dus voor de an moet ik het niet doen (en als ik begrepen heb krijg je maar 1 of 2 an voices ) en als rompler veronderstel ik dat de pc3 de yamaha omver blaast

die vl lijkt me wel interessant en misschien ook die fdsp...?

Ja hoor je kunt de EX5 nog steeds gebruiken en de EX5 is vrij uniek wat betreft klankopwekking(en),
Ik heb zelf de SY99 dit is dan FM en AWN en je kunt geluiden laden van de
TX16w maar de EX5 heeft nog meer mogelijkheden alleen het
laden van geluiden gaat erg traag via Scsi bij de EX5.

Laatst gewijzigd:
Als je de EX5 alleen als rompler wilt gebruiken ben je inderdaad beter af met een PC3 (ik zou bijna 'duh!' zeggen), maar zoals digimod al zei: de klankopwekking is echt heel uniek!
Je koopt eigenlijk 4 synths in 1 kast zeg maar...

En ik moet zeggen dat FDSP, AN, en VL alledrie erg interessant zijn om mee te rommlen

FDSP, AN, en VL alledrie erg interessant zijn om mee te rommlen
an1x heb ik dus an valt af
is die vl interessant uit optiek van synthese? want voor echt realistische blazers val ik terug op samplelibraries

die fdsp is erg fijn heb ik ook gehoord?

mag ik mijn an1x wegdoen als ik de ex5 koop, of is hij niet echt een vervanging voor de an1x

is interface zo onvriendelijk en onbetrouwbaar als steeds wordt beweerd?

an1x heb ik dus an valt af
is die vl interessant uit optiek van synthese? want voor echt realistische blazers val ik terug op samplelibraries
Juist wel ja: omdat je enorm veel pameters kan aanpassen. Ik vind de blazers die met VL gemaakt worden persoonlijk niet beter dan een goede sample library, maar kan me inderdaad wel veel voorstellen bij het feit dat je van uit synthese oogpunt gekeken wel weer zoete avonden met VL hebt.

die fdsp is erg fijn heb ik ook gehoord?
Klopt: je kan behoorlijk lekkere EP's brouwen, gecombineerd met AWM samples, en ook gitaar(effecten) zijn erg leuk.

mag ik mijn an1x wegdoen als ik de ex5 koop, of is hij niet echt een vervanging voor de an1x
Geen idee, ik heb geen ervaring met de An1X. De AN-leads klinken erg vet, maar je hebt geloof ik wel een beperktere polyfonie: 2 stemmen.

is interface zo onvriendelijk en onbetrouwbaar als steeds wordt beweerd?
Ik vond dat enorm mee vallen. Op het eerste gezicht lijkt de interface vrij veel op de Motif interface, maar zodra je iets dieper in de synth duikt, dan blijken veel zaken inderdaad wel goed verstopt te zitten of omslachtig te zijn.

Toch is de grootste flop van de EX5 vooral geweest dat zijn DSP-power te kort schoot: maximaal 2 insert effecten, maximaal 2 voices layeren in een performance en vergeet het maar om een VL-voice te combineren met een insert effect en een AN voice + insert effect: de bekende melding "DSP-resources full" komt boven. (of zo'n dergelijke melding)

Ook de midi-timing is/was een bekend probleem: bij het sequencen met de sequencer kreeg je bij 6 of 7 tracks met redelijke bezetting last van een slechte timing: een OS-fout, maar het OS moest je met flash-chips updaten, die in de meeste gevallen niet gratis verstrekt werden.

Kijk ook eens op www.ex5tech.com in het forum en in de downloads area: je zal zien dat er een behoorlijke verzameling aan patches is en ook een flinke community die er nog vele malen meer vanaf weet dan ik dat doe.
Ik zelf vind de EX5 een fijne synth: ook het keyboard speelt erg lekker. Ik heb alleen het idee dat ik met een Motif beter af was geweest: ik gebruik vooral veel ROM-sounds en af en toe eens een FDPS Rhodes, of een AN-lead. Mijn eigen voices maken doe ik maar sporadisch...

Back