Nieuw MPC 5000 operating system 2.0

SCD

Gearlust [on]
Komt er dus aan. Met keygroup sampling :halleluja, en ook import ondersteuning van vrijwel alle legacy Akai samplers/MPCs.

Daarnaast vele verbeteringen (FX parameter automation. Nog maar een keer :halleluja, verbeterde chopshop etc. etc.)
Ook heel veel interface verbeteringen en een aantal bugfixes.

Laatst gewijzigd:
enig idee of je dan aan de qlinks eender welke fx parameter kan toewijzen ?
Nu kan je enkel FX send toewijzen en da's maar pover...

enig idee of je dan aan de qlinks eender welke fx parameter kan toewijzen ?
Nu kan je enkel FX send toewijzen en da's maar pover...

*Alle* FX parameters.

da's dan goed nieuws ! idem voor de synthparameters ?

da's dan goed nieuws ! idem voor de synthparameters ?

Nee, maar dat staat nog wel op de wishlijst, dus wie weet.
Het OS is ook veel stabieler geworden naar mijn idee en heeft echt vele vele verbeteringen ondergaan.

ok, ben benieuwd...
ik heb er één, maar vind de huidige implementatie redelijk zwak...er zo zo veel meer uitgehaald kunnen worden.
Maar dat zijn ze blijkbaar aan het doen...dus ben echt benieuwd wat er allemaal zal inzitten.
(helaas geen independent phrase length zoals in RS7000, is zoooo handig...alles in de MPC inspelen in even lange loops vind ik zo vermoeiend)

ok, ben benieuwd...
ik heb er één, maar vind de huidige implementatie redelijk zwak...er zo zo veel meer uitgehaald kunnen worden.
Maar dat zijn ze blijkbaar aan het doen...dus ben echt benieuwd wat er allemaal zal inzitten.
(helaas geen independent phrase length zoals in RS7000, is zoooo handig...alles in de MPC inspelen in even lange loops vind ik zo vermoeiend)

Tja, dat zit er niet in kan ik alvast verklappen. Zelf ben ik toch erg te spreken over het apparaat ook met het huidige OS. Zeker er zitten beperkingen op maar de interface is prima, de geluidskwaliteit erg goed en de extra's die andere mpc's ontberen allemaal in meer of mindere mate bruikbaar (synth, HD recording etc.).
Maar met OS2.0 hoef ik de komende jaren niks anders meer. De MPC (voorheen een 4000) is al jaren het hart van mijn studio en zal dat zeker blijven.

Zijn er nog meer dingen die je zwak vindt eigenlijk?

eerst even zeggen dat bij mij een Yamaha RS7000 al jaren mijn main sequencer is, een bak die al +9 jaar oud is dus waarvan imo de functionaliteiten tegenwoordig standaard in een hardware sequencer zouden mogen zitten.

wat ik bvb nogal vervelend vind :
* alle parts in een sequence moeten even lang zijn
* synth en FX parameters kan je niet automatiseren
* het aantal FX en de kwaliteit ervan vind ik niet echt fantastisch (in de RS7000 meer dan 70 FX)
* parameters kunnen niet via MIDI aangestuurd worden (dus de MPC aansturen via DAW gaat niet)
* hardwaretracks enkel in song mode en niet in seq mode

en nog een aantal zaken waarvan ik gezien heb dat het nieuwe OS het zal oplossen (knob takeover van de qlinks bvb)

even een vraag van een wannabee mpc user.....

kun je multi midi track recording doen op de mpc?

dus lekker simpel

basje op track 1 midi A en piano track 2 Midi B tegelijk?

zou de 2500 dat ook kunnen of kun je alleen maar op 1 poort tegelijk opnemen?

Gr JD

even een vraag van een wannabee mpc user.....

kun je multi midi track recording doen op de mpc?

Gr JD

ja dat kan (dat kan toch elke sequencer ?)

@seiko

ik werk nu alleen nog met een aw1600 ( alleen audio)

en werkt dit ook voor de 2500?

als ik het dus goed begrijp kun je dus gewoon midi multitracken???

overigens bedoelde ik met die piano en bass 2 verschillende instrumenten tegelijk

op verschillende ports en tracks tegelijk....

thanks !:okdan:

ik raad je aan om een manual te downloaden om misverstanden te vermijden (akaipro.com)

Als je bedoelt : MPC extern aansturen (bvb vanuit een DAW) :
In alle MPC's heb je 64 tracks waaraan je een midikanaal kan toewijzen. afhankelijk van het model, heb je één of twee MIDI Inputs.
Aangezien midi slechts 16 kanalen kent, kan je dus hoogstens 16*aantal MIDI inputs kanalen exclusief hebben (ik bedoel bvb in MPC 5000 heb ik 2 MIDI in's, dus ik kan 32 kanalen aansturen...ik kan ook meerdere kanalen op hetzelfde MIDI kanaal aansturen maar dat wil je niet).

Maar -en misschien bedoel je dat- als intern in de MPC blijft, heb je 64 tracks waarbij élk van die tracks een ander "instrument" kan spelen (met instrument zijnde : samples die in de MPC zitten, of een MIDI apparaat (synth) die aan je MPC hangt)

ok dan !!

dus wat je in essentie met een software sequencer kan met midi kan dus ook met de Mpc !

:walker::walker: Yes :)

thanks !

en met een RS7000 ! en met een MC909 ! en met een EMU XL7 !
ik wil maar zeggen, dat een harware sequencer dit kan is niet typisch MPC ...dat gaat ongeveer met élke hardware sequencer.
MPC is wel de enige waarvan ik weet dat je 64 tracks hebt, en da's wel een pak natuurlijk.

Ik zit ook te denken aan een MPC omdat ik IEDERE keer Cubase opstarten en vogelen met VSTi's en plugins eigenlijk best wel veel werk begin te vinden

hoeveel midi tracks kan ik aansturen in een MPC? ik zag dat de MPC een ADAT uit heeft, hoe gaat de nabewrking in Cubase? exporteer je dan alles naar midi? of kan je de MPC ook syncen en gewoon loops via Cubase triggeren, zo dat je de feel en touch van de MPC midi opnames intakt houdt? ben totaal nieuw in deze materie, MPC als performancetool begin ik te begrijpen, maar MPC als sequencer en C4 intergratie is nog even nieuw voor mij....

Ik zit ook te denken aan een MPC omdat ik IEDERE keer Cubase opstarten en vogelen met VSTi's en plugins eigenlijk best wel veel werk begin te vinden

op de MPC dien je wel voor elke track een Program (=sampleset) in te laden (en dus eerst uit te zoeken)...of je hiermee tijdwinst maakt , weet ik niet
als ik mn MPC vergelijk met Ableton om geluiden uit te zoeken, is ableton wel veel sneller hoor

hoeveel midi tracks kan ik aansturen in een MPC?

64 tracks zoals hierboven vermeld...

ik zag dat de MPC een ADAT uit heeft, hoe gaat de nabewrking in Cubase?

volgens mij heeft enkel MPC4000 en 5000 Adat
dus ja, 8 kanalen audio naar Cubase als je wil

exporteer je dan alles naar midi? of kan je de MPC ook syncen en gewoon loops via Cubase triggeren, zo dat je de feel en touch van de MPC midi opnames intakt houdt? ben totaal nieuw in deze materie, MPC als performancetool begin ik te begrijpen, maar MPC als sequencer en C4 intergratie is nog even nieuw voor mij....

je kan hem gewoon synced laten meelopen met whatever (en via de pads kan je tracks muten/unmuten) , of laten aansturen door een DAW/andere HW sequencer, etc etc

ik vind het een leuke bak (heb de 5000) maar als je van software komt, denk ik dat de manier van werken in't begin wel effe tegenvalt. (in een daw één nootje uit het grid halen terwijl de boel loopt is piece of cake, bij de MPC kan je enkel een noot weghalen als je cursor-die mee in het tempo loopt- juist op die éne noot staat die je weg wil, praktisch onmogelijk dus...maw stilleggen die handel, vind ik echt één van de zeer frustrerende zaken, bij mij moet de boel blijven doorlopen).

voor mij zal het hoofdzakelijk het programeren van midi phrases van 8 of 16 maten zijn (dan wel met samples, dan wel met m'n analoge synths)

op het moment dat ik dan een stuk of 8 layers heb, dan wil ik gewoon lekker gaan jammen, kanaaltje aan, kanaaltje uit en en m'n mutes e.d. evt op een gegeven moment ook opnemen om zo via jammen tot een song te komen. kan de MPC dit?

Back