Wat doen jullie met een stem ?

Beatbrother

Stamgast
Hey,

Als jullie stem-opnames hebben gedaan ...
Wat doen jullie dan met de stem ?

Ik neem de stem droog en flat op (ook geen compressie) ...

Eerst en vooral knip en plak ik totdat ik de juiste stukken heb.

Dan zet ik er een reverb op en een delay ...
Dit is eigenlijk het enige dat ik met een stem doe ...

Zijn er nog wat tips of trucks die je kan doen om je stem bv. voller te laten
klinken ...
Zetten jullie altijd compressie op de stem ?

Greetz Bart !

Bij een eigen opname is compressie wel zo handig, omdat maar weinig vocalisten een heel nr lang op precies hetzelfde volume/afstand van de mic zingen

In principe gebruik ik altijd compressie op een stem opname.

Gedurende de opname, gebruik ik compressie als 'gain riding',
puur om clipping in de AD-conversie stage te voorkomen.

Op het moment dat m'n stem is opgenomen, begin ik waar nodig
met het opknippen van de verschillende takes, totdat ik de hele
song bij elkaar heb.
Daarna verwijder ik alle overbodige geluiden.

Als het nodig is, stuur ik dit resultaat door een gate, om overbodig
achtergrond geluid te verwijderen.

Daarna gaat het naar de compressor voor de 'final touch' compressie.

In de mix gebruik ik meestal een room-algorithme op stem, ik ben nu
eenmaal niet zo'n Enya fan :D (hier in Ierland noemen we de Enya
sound "de galm van Donegal", haha).

Een paar tricks om een vollere stem te maken:
* Stuur een heel klein stem beetje naar een korte delay.
* Copy de stem naar een 2e track, en pitch-shift dit met 5 honderdste,
en mix dit op laag volume met het origineel.
* Dezelfde truc, maar met Autotune: 2 tracks, 1 zonder, 1 met autotune.
Mix de Autotune track laag in.
* Als je een echte goede zanger(es) hebt, gewoon dubbel-tracken natuurlijk.

Hoop dat je hier wat aan hebt!

Mvg.

CoolRunning

ik laat mensen de stem droog opnemen en naar me toe sturen. Dan ga ik knippen en plakken en alles door de compressor heen halen om het niveau overal gelijk te krijgen. Vervolgens EQ's instellen en dan het geheel wat lager in volume zetten. Eventueel wat reverbs en choruses op de juiste plekken en klaar. Meestal zet ik de stereo bandbreedte wat breder als normaal. Geeft het een ruimer effect. Of als ik de surroundpanner gebruik dan zet ik hem meestal zo dat er meer uit de linker en rechter speakers komt dan de center.

Zie binnenkort mijn track.

Wat inderdaad ook een goed idee is, om gewoon twee keer hetzelfde op te nemen (let wel op de timing, desnoods wat knippen plakken) en dan de ene links en de ander rechts pannen, kan heel breed klinken, desnoods nog een kleine chorus erover.

Ik heb gestemd op leefbaar internet...

Wat doe ik met mijn stem...

Ik haal em meestal door een vocoder of distortion aangezien ik anders nergens naar klink.
Soms wat delay of een pitch shifter maar dan houdt het ook echt op.

Ja beatboxen, maar daar ben ik niet zo goed in, en ik sputter erbij...

Vox inhumana

Vox inhumana

Of door de vocal canceller (Roland VS1680) of door de Vocoder
(K2500/VS1680 al naar gelang de datum).
Antarctisch koel, jongmensch!

Rillend,
ISPdeRuiter

Origineel geplaatst door Slipperman
ik laat mensen de stem droog opnemen en naar me toe sturen. Dan ga ik knippen en plakken en alles door de compressor heen halen om het niveau overal gelijk te krijgen. Vervolgens EQ's instellen en dan het geheel wat lager in volume zetten. Eventueel wat reverbs en choruses op de juiste plekken en klaar. Meestal zet ik de stereo bandbreedte wat breder als normaal. Geeft het een ruimer effect. Of als ik de surroundpanner gebruik dan zet ik hem meestal zo dat er meer uit de linker en rechter speakers komt dan de center.

Zie binnenkort mijn track.

Over de stereobreedte aanpassen op de vocals., wat gebruik je hiervoor als ik
mag vragen?

Ik zou een beetje oppassen met het stereo maken van een stem.
De menselijke geest is gewend om een stem in mono te ontvangen dus een te breed stereobeeld zal (onbewust)niet klinken.
De al eerder vertelde truukjes; dubbel tracken, copieeren en een beetje pitshiften,chorus en reverb zijn voorzichtige verbreders. Als je breder wilt gaan moet dat een bewust doel hebben.
Wat de chorus betreft, dit werkt meestal beter op een vrouwelijke vocal, niet op een mannelijke.

En het belangrijkste wat ik hier nog niet gezezen heb; zet je vocal in de mix op het gehoor.
Een menselijke stem zingt nooit strak op de maat. Er wordt de éne keer iets te vroeg gestart de andere keer wat later. De zanger(es) compenseert dit onbewust door de woorden wat langer of korter te zingen waardoor het plaatje weer klopt. Als je de boel dan met je ogen strak op de maat gaat zetten is de kans groot dat je er naast komt te zitten.
met de oren dus...

gr. Tom

Ik wil me ff aansluiten bij Tom. De menselijke stem is eigenlijk het mooiste instrument dat er is. Klinkt oubollig, maar neem eens een paar zanglessen, dan weet je wat ik bedoel. En stereo maken is niet de eerste optie voor mooi geluid.

Als ik stemmen opneem (realtime) in de studio, gaan ze flat op de band of in de computer. De rest komt later. Eventueel kan je bij de initieele opname zeer lichte compressie toepassen, maar dat mag je absoluut niet overdrijven. Daarna pas komt de echte compressie. En er is weinig mooier dan een buizencompressor (die van TL Audio bijv. die ook zeer bruikbaar is voor acoustische bas of basgitaar)

En daarna pas effects als reverb en delay toepassen.

En dan nog leuker: als je da zanger zover kan krijgen, dan is het dubbelen van stemmen best leuk, maar wordt pas echt leuk als hij of zij de stempartij op verschillende toonhoogtes kan zingen. Zodoende kan je met een enkele stem akkoorden te creeren. En dan wordt het pas echt spannend....

Provinciaal aan de haal.

Provinciaal aan de haal.

Ook 11 Maart zal ik mij weer naar een grijs schooltje begeven om
een vakje rood te maken met links ook al stem ik groen.

Geëngageerd de uwe,
ISPdeRuiter

Wat doe je met een stem?

Wat doe je met een stem?

Nou...op dit moment strepsils voeren... kuch..

Bij gebrek aan hardwarecompressors kan ik er pas na de opname compressie overheen zetten om de extreme pieken en dalen te compenseren. Om bij de opname al zoveel mogelijk 'sss' en 'plop's' te voorkomen werkt het vaak al om je zanger(es) vlak langs je schuingeplaatste mic te laten zingen. Je kan ook stoeien met de afstand tot de mic om zo meer of minder bass door te laten. Net wat je wilt bereiken natuurlijk.

"Als je geluid bij de bron niet goed is, kan je nog zoveel tweaken maar zal het nooit perfect worden, tenzij dat je doel is."

Wat ik altijd doe:
- eerst EQ instellen: zoek met een 'piek' in een parametrische EQ (compleet programmeerbaar, dus geen grafische) waar de "lelijke" gebieden in het spectrum zitten. Zoek het smerigste stuk op. Notch die weg van door de piek een 'dal' te maken.
- dan het mooiste gedeelte opzoeken met de EQ en dat wat benadrukken (kan 4 kHz zijn (beter hoorbaar), 1 Khz (blikkeriger maken als het te dof is) of 8 kHz om het fris te maken (hangt van de soort stem af)
- compressen
- ongecompressed origineel ook meemixen (hard gedeelten komen dan toch nog net effies door en wordt dikker)
- door exciter/bla halen (Behringer Ultrafex, Multifex): nog dikker maken
- zout en peper naar smaak (galm, echo). regel is meestal: niet te veel, maar ik breng daar zelf altijd tegenin: niet te weinig, hoor gewoon even wat vergelijkbaar materiaal en je weet hoeveel "mag". Bij rock kan veel delay lekker zijn, bij een gave zuivere stem weinig delay, meer reverb (niet zoveel als Clannad). Soms zegt de zanger(es): jemig, wat een hoop effect. Later in de mix hoor je dat niet meer zo en ligt het wat meer "in de mix". Als je opname, band en techniek heeeel goed zijn (de dijk) dan heb je bijna geen effect nodig. Maar ik vind dat zelf te droog. Hou ook niet van dijken.
- stem meespelen met de vocalist in akkoorden: dan hoor je een koortje. Vocalist output heel zacht meemixen, is al wat stereo gemaakt om het koor te benadrukken. Te beluisteren op http://www.weskomusic.nl/refer/weskomusic/audio/vocalist.mp3 dan hoor je dat de background vocals wel zuiver zijn en de lead niet :)

Back