arnomusicman
Radiation!
Zijn er ook mensen die met enige regelmaat multiband compressie gebruiken?
VInd het een interresant concept, maar heb nog niet echt gevoel bij het toepassen.
In Cubase Pro gebruik ik regelmatig de multiband compressor. Vooral op de drum bus.
Verder ben ik nogal van de hardware en heb ik wat channel-strips met compressor (pre-recording), en een vocal-chain met daarin een gate en een compressor, standaard compressie op de 4 outputs van mijn (ouderwetse) drumcomputer en 3 compressors in mijn mastering chain. Verder heb ik iets van 30 VST compressors.
In de mastering chain heb ik een 3-bands multiband compressor (Drawmer 1973). Die is er trouwens van Softube ook in software, en die is best goed/komt in de buurt van de hardware. Het mooie van de Drawmer is de Big on/off switch, voor het echte laag (kun je met de switch ongemoeid laten), en de Air switch, net als in het laag, maar dan juist voor het hoog. Een prachtige en toch nog een beetje betaalbare hardware multiband-compressor.
Verder heb ik in de mastering chain een diode-bridge compressor/limiter, de Heritage Audio HA-609A, en over een paar dagen een Vari Tube Compressor van Tegeler.
Multiband compressor zet ik in principe alleen maar in bij instrumenten die van laag tot hoog gaan, dus hoofdzakelijk drumtracks, en op de master-out.
Gebruik van compressors is in mijn home-studio volledig hybride, het ene spoor een VST compressor, en op het andere zomaar weer hardware. En in de mastering chain kan ik dus kiezen uit 3 hardware. En die gebruik ik nooit alle 3 tegelijk, daar wordt het niet beter van, maar vaak wel 2, en dan van de HA-609A dan wel de limiter. Dus toch een beetje alle 3
.In die hardware mastering chain zitten trouwens ook nog 3 EQ's, maar dat terzijde.