Compressors

Zijn er ook mensen die met enige regelmaat multiband compressie gebruiken?

VInd het een interresant concept, maar heb nog niet echt gevoel bij het toepassen.

In Cubase Pro gebruik ik regelmatig de multiband compressor. Vooral op de drum bus.

Verder ben ik nogal van de hardware en heb ik wat channel-strips met compressor (pre-recording), en een vocal-chain met daarin een gate en een compressor, standaard compressie op de 4 outputs van mijn (ouderwetse) drumcomputer en 3 compressors in mijn mastering chain. Verder heb ik iets van 30 VST compressors.

In de mastering chain heb ik een 3-bands multiband compressor (Drawmer 1973). Die is er trouwens van Softube ook in software, en die is best goed/komt in de buurt van de hardware. Het mooie van de Drawmer is de Big on/off switch, voor het echte laag (kun je met de switch ongemoeid laten), en de Air switch, net als in het laag, maar dan juist voor het hoog. Een prachtige en toch nog een beetje betaalbare hardware multiband-compressor.
Verder heb ik in de mastering chain een diode-bridge compressor/limiter, de Heritage Audio HA-609A, en over een paar dagen een Vari Tube Compressor van Tegeler.
Multiband compressor zet ik in principe alleen maar in bij instrumenten die van laag tot hoog gaan, dus hoofdzakelijk drumtracks, en op de master-out.

Gebruik van compressors is in mijn home-studio volledig hybride, het ene spoor een VST compressor, en op het andere zomaar weer hardware. En in de mastering chain kan ik dus kiezen uit 3 hardware. En die gebruik ik nooit alle 3 tegelijk, daar wordt het niet beter van, maar vaak wel 2, en dan van de HA-609A dan wel de limiter. Dus toch een beetje alle 3 :P.
In die hardware mastering chain zitten trouwens ook nog 3 EQ's, maar dat terzijde.

Klein overzichtje...
1000019512.jpg

Cheers,
Exo. :mega:

Hola
Om aan te schaffen.
Wat is beter hardwere of softwere.
Compressie dus.

Groeten andreos.
Als je niet echt budget wilt uittrekken voor een compressor dan is software aan te raden volgens mij. Ik dacht dat jij Cubase gebruikt, de Standaard Vintage compressor daarin klinkt volgens mij op heel veel materiaal erg goed. Verder vind ik de UAD x Capitol Mastering Compressor ook goed klinken. Deze had ik in een deal van 10 UAD plugins voor 120 euro. Andere tip is de Melda Mcompressor, die zit in de gratis Melda bundel en werkt op sommig materiaal voor mij het beste. Omdat jij veel met zang doet moet je misschien even checken welke compressors daarvoor vooral goed zijn. Ik gebruik compressors deels als geluideffect maar soms ook wel echt puur voor het compressen. Maar het is natuurlijk ook leuk om een bak met knoppen te hebben die wat moois toevoegt.

Oke.
Dank jullie wel.
Ik keek ook naar behringer
Maar de tip voor cubase ga ik maar eerst proberen.

Groeten van andreos.

Hola
Om aan te schaffen.
Wat is beter hardwere of softwere.
Compressie dus.

Groeten andreos.
Het ligt er een beetje aan hoe je het gaat gebruiken. Een compressor in je daw voor je daw of alleen voor je hardware, als insert. Wil je graag aan de knoppen draaien of is een plugin goed genoeg. Wat is het doel? En als je het wel voor je pc en daw gaat gebruiken ga je het verschil horen in een mix??

Het verschil.
Dat zou ik niet weten
Hardwhere kan ik op mijn mixer aansluiten.
Maar als vst evengoed is ga ik daar voor dan.
Wie heeft er evaring mee wat beter is.

Groeten van andreos.

De goedkopere compressors (hardware) zijn in vergelijking met software niet zo heel veel beter. Als je voor het hoge segment gaat, dan word het verschil toch wel veel duidelijker. Voordeel met software is dat je ze onbeperkt kunt gebruiken in aantal en je direct de instelling hebt zoals je de laatste keer je track hebt afgesloten.

De goedkopere compressors (hardware) zijn in vergelijking met software niet zo heel veel beter. Als je voor het hoge segment gaat, dan word het verschil toch wel veel duidelijker. Voordeel met software is dat je ze onbeperkt kunt gebruiken in aantal en je direct de instelling hebt zoals je de laatste keer je track hebt afgesloten.
Dank je wel.

Groeten van andreos.

Hardware v ITB Lees dit stuk eens is het je waard een dure compressor of niet? Maar het ligt er ook aan hoe je het gaat gebruiken? En wat voor compressor wil je vca, fet, opto, buizen/vari-mu of een emulatie plugin ervan of een cleane compressor in je daw en waar moet die in je signaal keten zitten.

Het verschil.
Dat zou ik niet weten
Hardwhere kan ik op mijn mixer aansluiten.
Maar als vst evengoed is ga ik daar voor dan.
Wie heeft er evaring mee wat beter is.

Groeten van andreos.
Er zijn zoveel verschillende smaken dat je niet kan zeggen wat beter is.

Voor het afmixen heb ik een tijdje de Chandler Limited Zener Limiter VST gebruikt, daar was ik zo tevreden over dat ik de peperdure hardware had aangeschaft, die was duidelijk beter dan de plugin versie.
Nu ik overgestapt ben op Universal Audio geluidskaarten heb ik de UAD Shadow Hills Mastering Compressor als plugin aangeschaft en als gevolg gaat de Hardware Zener Limiter de deur uit, zoveel beter is de Shadow Hills plugin voor mij.

Back