voeding ms-20 filter

Funky Dee

Virus griep
beste diy's,

ik zoek een stabiele/afgevlakte voeding zonder brom voor m'n zelf geknutselde stereo korg ms-20 filter (late type) ik weet niet hoeveel watt, 10 schat ik

ik heb gehoord dat een schakelende voeding maar een paar euro kost, maar dewelke moet ik dan hebben ivm ruis/brom ?

Ik moet dus gewoon een heel goede voeding hebben, wat gebruiken jullie ? wat zijn aanraders? en waar verkopen ze die zooi ?

alvast bedankt ! :biertje:

Als je een heel goede voeding voor audio wil hebben, moet je NIET naar een schakelende voeding kijken, tenzij je die van Hypex neemt (is die al te koop?).

ik ken dat ms20 filter niet maar je hoeft niet zo zeer naar het wattage te kijken dan wel naar het voltage en de benodigde stroom dat het filter nodig heeft.
geschakelde voedingen zijn voor audio toepassingen geen optie ivm hoogfrequent schakelen wat bij deze voedingen doen, dat veroorzaakt storing op je audio signaal.

aha, dus dan moet ik gewoon een trafo gelijkrichten en stabiliseren met wat condensators ?

of is er zoiets te koop speciaal voor audio toepassingen ? wat gebruiken jullie ?
ik ken dat ms20 filter niet
het is die van rene schmitz, ik heb er 2 gemaakt met stereo potmeters er tussen
Hypex
deze is wel vet maar wel 65 euro Hypex Supply HG Mono en dan moet je nog een trafo hebben van 50 euri

Laatst gewijzigd:
of werkt dit ook ?

ja hoor dat zal ook wel werken. als hij voldoende spanning en amperage levert. je kan er ook altijd voor kiezen om zelf een voeding te bouwen maar als je weinig elektronica kennis hebt is een (universele) adapter wel een oplossing.

@FunkyDee: de Hypexvoeding waar je naar linkt is nog niet hun switched voeding. Verder is ze veel zwaarder dan wat je nodig hebt, dus kijk je beter elders. Hypex dus even vergeten.

Ik zou voor een standaard trafo - spanningsregelaars - afvlakcondensatoren gaan. Ontwerpje van internet halen, zodat alles een beetje gematcht is (bv teveel afvlakking is niet altijd leuk voor de spanningsregelaars). Dat is eenvoudig en goedkoop.

Heb je niet +15 -15 en Aarde nodig?
mja, ik heb 2 dezelfde schema's; de ene geeft +12 -12 aan en de andere +15 -15. Voor de aarde verzin ik wel iets, of moet die per se bij de trafo zitten ?
@FunkyDee: Ik zou voor een standaard trafo - spanningsregelaars - afvlakcondensatoren gaan. Ontwerpje van internet halen, zodat alles een beetje gematcht is (bv teveel afvlakking is niet altijd leuk voor de spanningsregelaars). Dat is eenvoudig en goedkoop.
Ik weet niet ofdat dat gaat lukken, maar ga het wel even proberen, heb niet veel kennis van zwakstroom,

bedankt !

ms-20 filter

ms-20 filter

Je kunt voor het filter zowel +15V/0V/-15V gebruiken als +12V/0V/-12V.

Je kunt de voeding zelf maken of bij de elektronicahandel kijken of ze standaardvoedingen verkopen voor analoge schakelingen. Vroeger maakte Klaasing electronica dit soort "blokken" waarin een trafo en alle overige electronica voor de voeding zat.

Verder heb ik het idee dat het begrip aarde verkeerd onduidelijk is. Dit is geen aarde zoals de randaarde aan de stekker van een 220V snoer. De "aarde" in het filter is de 0V lijn die van de trafo komt. De aarde is de retourdraad voor de stroom en is dus eigenlijk een zogeheten "nul"-draad. Als je deze draad niet goed aansluit zal je filter niet goed werken en mogelijk kapot kunnen gaan en/of een aangesloten mixer kapot kunnen maken.

Als je de voeding zelf gaat maken (omdat dit waarschijnlijk goedkoper is dan een standaardvoeding) zou je dit schema kunnen gebruiken:

http://www.paia.com/KRUKits/K83-5/k83-5_schem.jpg

Voor de 78XX neem je dan een 7812 (12V) of een 7815 (15V) voor de negatieve regelaar wordt dit een 7912 of een 7915. Let wel goed op het primaire gedeelte van de trafo waar 220V staat. Isoleer deze draden goed met krimpkous en vergeet niet om zekeringen te gebruiken in het primaire gedeelte! De ledjes zijn niet echt nodig en geven alleen een visuele indicatie of de voedingsspanningen aanwezig zijn.

Succes !
heiko

Best een ok schema. Ik denk dat er best wel een sticky van gemaakt mag worden hier in het DIY forum omdat er zo vaak wordt gevraagd welke/ wat voor voeding iemand kan gebruiken.

Ik zou zelf aan het schema de 2200uF buffer condensatoren veranderen. Hier zou ik voor het positieve en negatieve deel bv 2 of zelfs 3 elco’s gebruiken van een kleinere waarde.
Zo hoeven de buffers minder te werken. Het duurt immers veel langer om 1x 2200u op te laden dan bv 3x 1000u. Ook is het beter omdat de rimpel dan een stuk minder wordt.

Maargoed, ik denk dat TS beter een universele voeding kan gaan kopen. Stuk eenvoudiger voor hem en sneller.

mischien kun je dat effe in het schema tekenen als je zin hebt, dan maak ik die. Ik was toch van plan om zelf iets te maken

voeding

voeding

Nog wat opmerkingen:

De condensatoren hebben normaal een waarde van 4700uF per ampere aan geleverde continu stroom. Omdat het filter veel minder verbruikt dan 1A kom je hier vast wel uit met 1000uF of zelfs 470uF.
Mocht de startstroom voor de gelijkrichter teveel worden is het nuttig om een weerstand in serie op te nemen tussen de gelijkrichter en de elco's. Bv 10 -100 Ohm. De weerstand begrensd dan de laadstroom van de elco's.

Heiko

mischien kun je dat effe in het schema tekenen als je zin hebt, dan maak ik die. Ik was toch van plan om zelf iets te maken

ff uit de hand. de buffer elco's zijn wat over gedimentioneerd maar ben ff uitgegaan van die PAIA voeding (het kan iig geen kwaad), en het ligt er natuurlijk ook aan hoeveel stroom je nodig hebt (zie de regulators).

Attachments

• Voeding.jpg
    Voeding.jpg
    52,6 KB · Bekeken: 77
mooi werk pennikettek, en dan gewoon een trafo'tje van 2x 14 volt en 1A met een midden..eh nul zeg maar

ja 2x 14V zou kunnen. weet nog steeds niet wat voor spanning je nodig hebt.
als het 2x12V en zeker 2x15 is wat je nodig hebt dan is een ringkern met 14V wel weinig ,ook ivm dropout voltage van de regulators. maar er zijn ook wel low dropout regulators. ik weet even niet wat de standaard in uitgangs voltages is van de ringkerns. ik zou een wat hoger voltage kiezen(18 of 20V is wat beter). hou dan wel rekening met je buffer elco's die 78/79 regulators kunnen iets van 35V Vin hebben.

PS die "nul" krijg je er gratis bij als je het in AC houd. als je die gelijk gaat richten dan wordt het GND ;)

Laatst gewijzigd:
Back