Monitoren voor lange ruimte

Anony

Ingeburgerd
Hallo

Ik ben van plan om actieve monitoren te kopen (binnen een budget van €200 tot €400). De kamer waarin dat ze gebruikt gaat worden is vrij lang maar niet echt breed. Dus de monitors gaan 1,5 tot 2 meter voor hun hebben, terwijl 3m tot 4m langs elke zijkant (als ik niet duidelijk ben hier moet je het maar zeggen) en een andere opstelling kan ik niet aannemen... wat denk ik jammer is aangezien de monitoren nu niet naar het langste stuk gericht zijn... .

Mijn oog was gevallen op de Alesis m1 MKII omdat iedereen er zo lovend over is, maar ik heb ook gelezen dat je voor kleine ruimtes beter iets anders pakt, dus vandaar mijn vraag of de alesis MKIIs geschikt is of niet? Want of dit onder kleine ruimte valt of niet weet ik niet.

Zo niet, welke monitors zou je dan aanraden, of welke zijn beter?

Alvast bedankt.

Bij een normale (ideale) luidspreker opstelling is de afstand tussen de monitoren ongeveer gelijk aan de afstand tussen elke monitor en de luisteraar. Als dat niet haalbaar is kun je dmv overdreven "toe-in", dwz het naar binnen draaien van de monitoren toch een redelijk stereobeeld creeren. Een lange kamer (waarvan ik begrijp dat je de monitoren tegen de langste muur aan zet, gericht op de andere lange muur) heeft als voordeel dat je minder last zult hebben van akoestische koppeling, aangezien er een verminderd aantal vlakken in de omgeving van de luidspreker aanwezig zijn. Akoestische koppeling is het effect dat optreedt als je een luidspreker in een hoek van een kamer neerzet. Meestal heeft dat een overdreven basweergave tot gevolg. Een ander voordeel is dat indirecte geluidsgolven door reflecties tegen de zijmuren je geluidsbeeld aanzienlijk minder beinvloeden.

Nadeel van deze opstelling is dat de muur "achter" je verhoudingsgewijs ERG dichtbij is. Daardoor ontstaat een grote kans op problemen door staande golven, slap echo en de daarmee gepaard gaande fase issues. Het is dan ook van groot belang om de muur achter je te voorzien van een dempende bekleding en / of diffusor om dit effect zo veel mogelijk tegen te gaan, maar daarover kunnen andere mensen op dit forum je vast meer vertellen.

Als je twijfelt over de Alesis zou ik eens kijken naar de KRK VXT series. Dat zijn kleine, compacte actieve luidsprekers in een redelijke prijsklasse die een bijzonder mooi geluid geven. Indien mogelijk zou ik in ieder geval gebruik maken van actieve monitoren. Dat scheelt centen en frustraties met versterkers etc. Als laatste wil ik je adviseren om te kiezen voor relatief kleine monitoren met drivers die dicht op elkaar geplaatst zijn (zoals de VXT series). Dat scheelt een hoop time alignment en fase problemen. Overdreven grote monitoren hebben meestal een aanzienlijke ruimte nodig om goed tot hun recht te komen.

Hm bedankt voor de mooie uitleg! De KRK VXT zien er alleszins goed uit! De kleinste is 45watt, is dit ideaal? Want je hebt ook nog 90watt, maar dat is natuurlijk al direct het dubbele.

En de muur rechttegenover de monitoren, is eigenlijk geen vlakke muur maar daar staat een frigo en oven enzo, dus dat is geen vlak stuk maar met objecten en hoeken enzo :/. Ik woon in een studio, niet in de zin van een muziekstudio dus :p, en ik heb weinig keuze met het inrichten... vandaar dat de monitors zo gericht staan... .

Back