MIDI interface raakt vol

bikkel

Everything is on the One
Ik heb op dit moment drie drumcomputers, twee MIDI clockbare delays en zeven gewone synths / samplers, oftewel 12 MIDI devices. Nou kan ik die MIDI clockbare FX bakken gewoon aan een THRU hangen, maar hoe doe ik dat met de rest van de apparatuur? Met name drums moeten natuurlijk strak zijn, dus ik ben een beetje bang om door te gaan lussen.

Wie kan er wat praktijkervaring delen over wanneer ik problemen ga ervaren als ik THRU's of splitters ga gebruiken? Wat is de beste route? Nog een MIDI interface kopen, THRU of een splitter (die vaak net zo duur is als een goedkopere MIDI Interface)?

Op hoeveel midi kanalen werk je ???

Ik heb hier een vertakking van Midi thru boxen,
twee MEP4's, en ik denk wel 5 Midi mergers...

Best is een 2x8 thru box te scoren...
Als je 3 thru boxen hebt, gewoon vertakken, ipv in serie....
en aan de eerste thru box the midi slaves aanhangen..

Best is ook wel midi adapters te kopen met een voeding!
anders wordt 't midi signaal gebruikt als voeding,
en dat werkt hier niet met m'n 2x2 midi mergers

Je zou ook een midi patchbay kunnen gebruiken. Bijvoorbeeld een Roland A880
8 In / 8 uit..zodat je 1 midi out van je interface splits naar 8 out vanuit de patchbay (of zoals ik hem gebruikte: naar 7 uit en de laatste out van de patchbay naar de computer)

als je handig bent met de soldeerbout, dan kan je voor een paar euro zelf een thru box inmekaar timmeren. (bijv. 1x in naar 16 x out, gewoon rechtdoor, geen processing ertussen)
een thrubox is in ieder geval de enige manier om alles qua timing fatsoenlijk aan te sturen.
groeten,
jeroen

Er zijn een aantal synths die ik soms multitimbraal gebruik, maar mijn mixer is beperkt tot 12 mono kanalen dus effectief meestal niet meer dan dat. Maar ik ben ook een beetje bang dat als ik te veel noten over een kanaal stuur de timing daar onder te lijden heeft,

j.baars -> meer doen die splitters niet?

een eenvoudige splitter doet niet meer dan de input naar een aantal outputs te sturen.
en midi kan dichtslippen als er teveel messages in een keer verstuurd worden.
dat is een kwestie van boem is ho, als het zover is dan is de enige oplossing minder uitsturen naar de midi IF.
als dit het geval is, dan moet je een meervoudige midi interface nemen ( dus dat je vanuit je computer meerdere midi outputs kan aansturen.
groetne,
jeroen

Maar ik ben ook een beetje bang dat als ik te veel noten over een kanaal stuur de timing daar onder te lijden heeft,Maar ik ben ook een beetje bang dat als ik te veel noten over een kanaal stuur de timing daar onder te lijden heeft,

Tja, hier gaan we weer beginnen denk 'k!!!

En 'k heb idd er ook nog een A880 tussenstaan,
maar m'n Amiga A4000/060 met MED-SS doet het prima!!

Mede dankzij het goeie assembler werk van tiejo in den tijd....

Volgens mij ga je dus eerder problemen hebben met de sequencer
die het moet versturen, dan over de midi interface die vol geraakt ...

Ook een atari doet dat goed volgens mij...

als het zover is dan is de enige oplossing minder uitsturen naar de midi IF.

Idd, ik moet een delay gebruiken om de MEP4 niet te doen laten crashen...

als dit het geval is, dan moet je een meervoudige midi interface nemen

't ja mss wel???
Ik ben beperkt tot 16 midi channels, met m'n MED-SS,
maar eens je met usb midi interface begint,
open je weer een deur met problemen...

Idd, ik moet een delay gebruiken om de MEP4 niet te doen laten crashen...

't ja mss wel???
Ik ben beperkt tot 16 midi channels, met m'n MED-SS,
maar eens je met usb midi interface begint,
open je weer een deur met problemen...

yep, misschien wel.
keep that music simple ( Dr.john) zou ik zo zeggen.
/
.

ik heb 3X emagic amt8
= 384 midi channels
Met welke OS ?, DAW / Sequencer ?, en zijn die via USB ???
als ik vragen mag !

ik gebruik ze vooral in hardware setup, maar ze hangen ook aan mijn mac met OSX Leopard. (via USB) en ook aan mijn oude G3 met OS 8.6 (via serieel). Enige lastige is dat je die oude mac nodig hebt om in te stellen (tenzij je een Logic 7 dongle hebt voor OSX, dan kan je de sounddiver beta gebruiken). Met een PC gaat het natuurlijk ook.
Je kan er een 8 tal in keten hangen dacht ik.

Beste is om ze in combi met Mac & Logic te gebruiken, maar een vriend van me gebruikt hem op PC met Ableton Live en is hier heel tevreden over. Het is gewoon een zootje om in te stellen maar eens ingesteld blijft het werken, vertelde hij me onlangs nog.

De oude unitors hebben geen usb, maar als je ze in een keten hangt met een AMT of UNITOR met usb is dit probleem opgelost.

Het is gewoon een zootje om in te stellen maar eens ingesteld blijft het werken, vertelde hij me onlangs nog.
Da's bij mij hier ook zo hoor!
alleen is alles stand-alone ipv zo'n unitor die je software matig moet patchen voor zover ik het snap!

Da's overdag dat ik me daar mee bezig hou,
Pas als't donker is, begin ik met producen....
maar meestal niet op dezelfde dag.

Vroeg of laat zal ik wel eens een dualcore mac hebben staan hier, of toch eerder dan een vista laptop vervanger denk 'k.

mja ik heb zelf mn mac gebouwd met efi-x wegens arme werkloze rakker te zijn :)

maarja, eens je patch setup uitedacht is hoef je die nooit meer te wijzigen.. nou ja, in theorie ;)

Merci voor die efi-x tip!
Ik kreeg het echt niet voor elkaar om MacOS eens te zien draaien op m'n Asus L3 PIV....

Jammer genoeg precies niet zo direct in de handel te verkrijgen!

gewoon via m&m services bestellen en binnen de 7 dagen heb je het..

zolang je je houd aan de ondersteunde hardware is het geen enkel probleem. (maw met je asus gaat het niet lukken)

Ik heb op dit moment drie drumcomputers, twee MIDI clockbare delays en zeven gewone synths / samplers, oftewel 12 MIDI devices.

die 2 clockable fx lijkt me verder wel logisch maar,
waarom 3 drumcomputers permanent aan de midi hangen? gebruik je die allemaal tegelijk dan? :confused:
en die 7 synths is ook al wel redelijk om ten alle tijden allemaal tegelijk te willen gebruiken (da's persoonlijk, maar je moet toch wat als je niet meer midi channels hebt nateluurlijk™)

dus gewoon maar ff alleen de synths en drumcomps die je het vaakst gebruikt aansluiten en de rest moet dan maar wachten tot dat ze gewenst zijn in het proces en dus ff mogen ruilen met de permanentjes...

Back