Vocals in orkestband mixen.

Mindhunter

Ouwe rot
Wanneer ik een vocal mix op een midi file, dan gaat dat naar tevredenheid, omdat ik ieder spoor apart kan mixen / pannen en eq.

Maar wanneer ik een orkestband pak en daar een stem opzet, heb ik altijd het gevoel dat de stem er zo opgeplakt is.

Wanneer ik een Eq gebruik op bv 800hz om de stem wat meer ruimte te geven klinkt de muziek weer wat vreemd.

Heeft iemand nog tips om een vocal over een orkestband te gooien zodat hij lekkerder in de orkestband komt te liggen?

Zoals je zei: scoop een brede 1 - 1.5 kHz (of zo) uit de orkestband, maar enkel op de momenten dat de zanger(es) haar ding doet. Even prullen met automation, dat wel.

Of nog: sidechaincompressie op de zang met key input van de orkestband. Brengt de groove wat in de zangstem.

Oh ja, dat zou misschien wel eens kunnen.
Ben nu op mijn werk maar ga morgen eens wat proberen.

Heb jij dit al eens eerder toegepast?

Het trancenummer dat je vandaag van me beluisterde is op die manier gedaan, daar werkte het alleszins. :)

hehehhee, dan moet het wel goed gaan klinken :)

Heb je de waves compressor ervoor gebruikt?

hehehhee, dan moet het wel goed gaan klinken :)

Heb je de waves compressor ervoor gebruikt?

Nee, de standaard Cubase compressor.
ratio 4:1, attack 0.5 ms, release 25 ms, detectie op 25 (meer peak dan rms), GR rond de 7,5 dB

Laatst gewijzigd:
Bekijk even waar de frequenties elkaar in de weg zittten. Als je er met een spectrum analyzer naar kijkt kun je dit goed zien. De manier die MRT aangeeft zou kunnen werken, maar ik weet niet of je dit effect wel wilt bereiken. Probeer ruimte te maken in het gebied waar de frequenties het meest overlappen. Eventueel daarna wat compressie om het meer een geheel te maken.

Ik denk dat je het nooit helemaal perfect kan krijgen omdat het probleem bij de bron al ontstaat. Je hebt te maken met twee verschillende opnames. Ik weet natuurlijk niet wat de kwaliteit van de afzonderlijke opnamens zijn en of er effecten op toe zijn gepast, zoals compressie...

Suc6 ermee!!

Tja misschien moet ik eens "kijken" ipv luisteren waar de frequenties elkaar in de weg zitten...

En ja, zoals een midi file kun je het nooit krijgen denk ik ...

Maar ik ga de tips morgen eens proberen.

De kwaliteit van de orkestband zowel als de vocals zijn goed en helder.

Het is ook niet dat het niet klinkt, maar het is echt zo erop geplakt, je kent het wel...

Bedankt in ieder geval en ik zal morgen eens gaan proberen.

Geweldig!!!...

Die sidechaincompressie op de zang klinkt heerlijk!!!

Heb wel de ratio op 8:1 gezet, dat klinkt hier wat beter!

Thanx 4 the tip!

updatje

updatje

Kun je meer wanneer je de Instrumentale track/Orkestband een stereo split geeft? is er dan meer te bereiken tav vocalen beter in de Instr. track krijgen?
Wat geeft me dit aan mogelijkheden?

Back