Netbook om VSTi's te draaien

meesha74

Muzikant
Zou het goed mogelijk zijn om met een netbook een aantal VSTi's te draaien? Aangezien die dingen nog lekker met XP werken lijkt me dat een handige uitkomst. (ipv een laptop met Vista te kopen).

Ik zou (als ik evt. weer eens wat live ga doen) een netbook willen gebruiken om met VST Host een aantal plugins te draaien. (o.a. korg ms20 legacy en een paar zelfgemaakte synths).

Heb er eentje gezien van ASUS. Heeft 3x usb en 10 inch scherm, Intel atom 1.6 gHz

Is zoiets aan te raden of zeggen jullie: NIET DOEN met een Netbook.

System requirements:
CPU:
Intel Pentium 4/1.5 GHz, Pentium M (Centrino)/1.3 GHz, Celeron/1.8 GHz AMD AthlonXP/2000+ or faster

Memory:
256 MB or larger

denk dat je qua CPU power aan de krappe kant zit

Te krap.

Zijn er geen laptops zonder Vista meer te krijgen dan?
Of is het een kwestie van een verkoper uitlachen en dan weglopen?

Als ik het goed heb kun je Vista 'down graden'. Dat schijnt te regelen zijn via MS. Overigens geen ervaring mee. Of als je een originele XP CD hebt, dan kijken of je de laptop zonder OS kunt aanschaffen.

af en toe kom je ook wel goedkopere (nieuwe) laptops tegen (300 - 500), niet top of de bill ofzo, maar wel redelijk genoeg om lekker wat vsts te draaien.

En als er vista opzit, flikker dat lekker eraf en gooi XP erop.

inderdaad, XP is echt aangeraden gezien het gebruik van
recources (CPU MEM HD). Voor 80-90 euro kun je em nog bij menig
computerboertje halen.

Wat betreft de CPU snelheid zou ik iets in de 2.1GHz nemen.
Tegen een prestatiedak aanzitten werkt niet fijn als het gaat om
apparatuur dat niet mag falen tijdens een live optreden.

Vermijd Asus trouwens. Dit zijn over het algemeen
waardeloos gekoelde notebooks. de 80 graden celcius
bereiken ze zonder problemen en dat wil je niet hebben.

inderdaad, XP is echt aangeraden gezien het gebruik van
recources (CPU MEM HD). Voor 80-90 euro kun je em nog bij menig
computerboertje halen.

Wat betreft de CPU snelheid zou ik iets in de 2.1GHz nemen.
Tegen een prestatiedak aanzitten werkt niet fijn als het gaat om
apparatuur dat niet mag falen tijdens een live optreden.

Vermijd Asus trouwens. Dit zijn over het algemeen
waardeloos gekoelde notebooks. de 80 graden celcius
bereiken ze zonder problemen en dat wil je niet hebben.

weet je wel wat een netbook is?

Je kanwel wat draaien op een netbook hoor,..

PLakje ram bijprikken,.. niet te veel dikke plugs er in,. en een goede kaart
er aan die je cpu ontlast.

Dan kom je een heel eind met zo'n atom processor,..

Maar je kan toch beter voor een 200 meer een laptop kopen,.
Eerst wel ff kijken of er geen xp driverproblemen zijn voor desbetreffende bak,..
Want niet alle hardware heeft nog xp support,.. de forums van asus dell toshiba en de rest staan er vol mee,..

Bill heeft ze mooi in zn zak en ze doen allemaal vrolijk mee!

Niet alle Notebooks kunnen met XP werken, hoor.
Ik kocht mij vorig jaar een ACER 2920 met Vista geïnstalleerd en dacht daar even XP op te zetten, maar de drivers voor die moederbord voor XP zijn alleen in Indisch of Chinees te vinden. (Ka$$a,ka$$a, waarschijnlijk)

IK heb ook een Asus EEE de kleinste die er is (met 7 inch scherm) met chainer als VSThost. Tot nu toe 1 VST erin draaien, het werkt als een trein. Verder staat er alleen wavepad op en internet. Alles draait prima onder Windows XP.

Microsoft heeft officieel toestemming gegeven voor oem downgrades dit betekent dat ELKE pc een downgrade naar xp kan krijgen vanuit microsoft.
Als ze je vertellen dat dit niet kan komt het omdat je verkoper een luie hond is.

En omdat een netbook niet meer is dan een laptop met lagere specs en een andere behuizing zou het geen probleem mogen zijn zolang je binnen je specs blijft.

behalve de afmetingen, processorkracht, geheugen, harddisk etc etc :bekdicht:

Die laatste twee valt wel mee. Ik had een Vista laptop met 1GB en 80GB HD en heb nu een XP Netbook met 1GB en 80GB HD. Weinig verschil :D

CPU kracht valt ook wel mee (wel de klok echt op 1.6 GHz zetten he? en niet op de stroombesparende 700 MHz laten staan...)

Kijk, het gaat mij er gewoon om, kan ik met een beetje fatsoenlijke netbook VST Host draaien met minimaal de Korg MS20, en twee zelfgemaakt plugins (met Synthedit). Eventueel aangevuld met een delay plugin erbij. Denk wel dat ik dan een externe usb geluidskaart moet hebben want het zal niet echt aan te raden zijn om ASIO4all het werk te laten doen denk ik. Dat kost me dus al één usb poort, een tweede voor de MS20 controller, en één voor een MOTU midi interface. ( en eigenlijk ook nog een Behringer BCR2000 via usb hoewle die ook evt via de midi interface zou kunnen.) Denk dat dat allemaal een beetje veel wordt....

Back