Help een absolute leek

Ron Valeri

Nieuwkomer
Hallo mensen,

Als het gaat om synths en aanverwante artikelen ben ik een echt complete leek.

Momenteel zit ik in de studio voor mijn debuutalbum waar men gebruik maakt van o.a. Kontakt als het gaat om bijv. mellotron of stijkers.

Thuis werk/schets ik op een Tascam dp 004. Stel ik wil, redelijk realistische, blazers of strijkers toevoegen aan mijn demootjes. Kan ik dan, budgettair gezien, een module en controller kopen? Of zit ik nu echt volledig uit mijn nek te zwetsen? Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar werken zonder computer!

Groet,

Sober

Stel ik wil, redelijk realistische, blazers of strijkers toevoegen aan mijn demootjes. Kan ik dan, budgettair gezien, een module en controller kopen? Of zit ik nu echt volledig uit mijn nek te zwetsen?

Wat is je budget precies in een hard aantal euro's?

Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar werken zonder computer!
Feit is wel dat daar de meest uitgebreide en best-klinkende strijkers in zitten, en dat Kontakt an sich niet geweldig prijzig is.

Als je het goedkoop wil hebben, probeer dan een JV-1010 (of beter, een 1080) met de XP/JV Orchestral II expansion. Ik denk niet dat je het goedkoper dan dat krijgt, terwijl je wel boven het generieke-strings niveau zit.

Zie http://www.synthmania.com/sr-jv80-16.htm - als dat goed genoeg voor je is weet je wat je moet halen :).

realistische akoustische instrumenten haal je makkelijker uit een sampler.
en kontakt ( of kompakt) is zo'n softwaresampler met een goede bibliotheek en niet zo duur.
je kunt natuurlijk ook een 2dehands hardware sampler aanschaffen. keuze genoeg en voor bijna dumpprijzen . als daar dan nog een beetje fatsoenlijke samplecd's bijzitten gaat het ook. ( bv emu esi )
zelf zou ik voor de computer gaan , het is 2009 inmiddels

zelf zou ik voor de computer gaan , het is 2009 inmiddels

Dat niet alleen; racksamplers zijn een uitstekend voorbeeld van wanneer het prettiger met een computer werken is (mits je met een budget-exemplaar hardware sampler zit; klein display, lange laadtijden, hoop gedoe met alle randapparatuur).

is een emu proteus module iets?
kosten bijna niets meer en , ik dacht de proteus 1 , zit vol met toeters en strijkers.
aansluiten en speulen maar.
groetne,
jeroen

Hee, dat zijn snelle antwoorden zeg!

Budget: mmm...max. 500 euro.

Voor dit album werkte ik in de demofase met een multitracker en gigastudio. Ik had dan mijn recorder, een interface (tascam us 122L) en mijn laptop met Gigastudio en een controller.

Een eenvoudige, redelijk werkende set-up was dat, maar het liefst zou ik het nog eenvoudiger hebben. Gaat mij niet om de spullen. Hoe meer spullen des te minder creatief, neurotischer ik wordt.

Ik ben op zoek naar de eenvoudigste set-up mogelijk. Liesft alleen recorder en iets met strijkers/blazersgeluiden.

Ok, het is 2009, maar ik ben echt van 1844 denk ik :-)

Groet,

Sober

Voor de opnamen kochten we een cello-sample. Die sample alleen kostte al 195 euro. Nog altijd goedkoper dan een echte cellist(e) die buiten het budget viel :-)

of was dat de proteus2 -klassiek?
trouwens ook als software/gratis te verkrijgen ( de 1)
maar ook hier geldt dat een sampler betere kwaliteit levert . dan kun je veel wav's gebruiken voor bv alleen die violen terwijl bij een romplayer als de proteus het gehele geheugen ( enkele mb's) gedeeld wordt door wel 100 of 200 presets.

is een emu proteus module iets?
aansluiten en speulen maar.

Wat heb je dan nodig? Die module, controller...that's it? Geen computer?

Ik ben niet perse op zoek naar de allermooiste of allerbeste sounds, maar sounds die goed genoeg zijn voor demowerk

kan je zo aansluiten, midi (geen usb dus)
dus je hebt er geen computer bij nodig.

een sampler geeft trouwens dezelfde resultaten, en is natuurlijk, met wat handigheid, flexibeler qua de hoeveelheid geluiden.
( neem er dan een waarvoor veel samples te vinden zijn, zou zo even niet weten welke, ik sample altijd zelf.
/
.

Helder! Je sluit de module aan de controller en die weer aan de recorder en dan ben je al klaar?

Heb je nog meer suggeties qua modules?

Ik weet eerlijk gezegd niet wat samplers zijn...

yep,
midi en audio aansluiten en gaan met die hap.
ik zou behalve de klassieke proteus zo even niet een andere kunnen noemen, maar er zijn er veeeel.
en ik zou zeker eens een sampler uitproberen, voor minder dan 100,- heb je er een.
/
.

En een 2e hands workstation? Is dat ook niet wat?

Ok, even de details :-)

Die midi aansluiting zit tussen de module en controller...die controller kan wel met usb naar de tascam dp 004?

Sorry hoor, voor deze knulligheid van mijn kant.

Of beter: http://synthwiki.nl/index.php/Sampler

Raar overigens dat die cello niet in Kontakt zelf zat; versie 2 en 3 hebben een hele mooie orchestrale bibliotheek erbij.

Ehh...wat is een sampler? Hoe werkt dat?
Misschien is een hardwaresampler toch niet zo'n goed idee, dan. Ik neem aan dat je het liefst een apparaat hebt dat in 3 seconden klaar is met alles inladen en waar je gewoon zonder gedonder "Viool" kunt kiezen?

Ok, even de details :-)
Die midi aansluiting zit tussen de module en controller...die controller kan wel met usb naar de tascam dp 004?

Nee, dat kan niet. De Tascam is een USB Client device, geen Host. De aansluiting op de Tascam is ook alleen voor data-overdracht naar de computer toe. Er zit ook geen MIDI-aansluiting op, dus ik hoop dat je fatsoenlijk in de maat kunt inspelen:

- controller MIDI out > module MIDI in
- module audio out > Tascam audio in

Je kan ook naar een Kurzweil Micro Ensemble module kijken, voor zover die me bekend is.

Maar als je nog een controller moet kopen is het misschien interessanter om in plaats van controller+module gewoon een keyboard (een goed, niet voor feesten&partijen) te kopen dat een goed klavier en goede klanken aan boord heeft? Weer een apparaat minder in de setup! En met zijn MIDI uitgangen later nog altijd als controller te gebruiken.

In Kontakt zat wel een cello, maar dat is dan direct een ensemble. Als je dus een enkele cello wil dan moet je die kopen.

Slimste oplossing voor mijn vraag lijkt dus gewoon een synth met redelijke geluiden. Iets als een Korg Trinity bijvoorbeeld.

Hee, dat zijn snelle antwoorden zeg!

Budget: mmm...max. 500 euro.

Voor dit album werkte ik in de demofase met een multitracker en gigastudio. Ik had dan mijn recorder, een interface (tascam us 122L) en mijn laptop met Gigastudio en een controller.

Een eenvoudige, redelijk werkende set-up was dat, maar het liefst zou ik het nog eenvoudiger hebben. Gaat mij niet om de spullen. Hoe meer spullen des te minder creatief, neurotischer ik wordt.

Ik ben op zoek naar de eenvoudigste set-up mogelijk. Liesft alleen recorder en iets met strijkers/blazersgeluiden.

Ok, het is 2009, maar ik ben echt van 1844 denk ik :-)

Groet,

Sober

Voor de opnamen kochten we een cello-sample. Die sample alleen kostte al 195 euro. Nog altijd goedkoper dan een echte cellist(e) die buiten het budget viel :-)

Voor dat geld kan je best even een cons-student een paar uurtjes lenen hoor.. Misschien is het toch nog echt iets om te overwegen. De kwaliteit van je product gaat er in iedergeval echt belachelijk veel van vooruit, ongetwijfeld.

Is een [ame=http://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling_synthesis]Physical Modeling Synthesizer niet wat voor je? Een tweedehands Technics WSA1r past bijvoorbeeld prima in jouw budget.

Maar als je het echt gelijk goed wilt doen dan kun je ook voor een Nord_Modular gaan.

Laatst gewijzigd:
Back