externe apparatuur (Mbase) sync laten draaien met Abeleton live 7

JeanPaulPhilip

JeanPaulPhilip
Hoi ik heb een vraagje over het combineren van Mbase en andere geluiden in ableton sync laten lopen met elkaar.

Met andere woorden, ik weet dat er een mogelijkheid is om de mbase live te laten meespelen (zelfs met live effecten) maar ik krijg de bassdrum maar niet strak in de mix. Is dit normaal moet ik dit manueel doen?
Heb zelfs geprobeerd om de base eerst een loop op te nemen maar dan loopt ie nog steeds scheef...

Iemand suggestie?

tnks!!!:okdan:

wie is master/wie slave ?
ik zou eerst eens proberen zonder effecten...vermoedelijk zit er latency tussen je Mbase en Ableton, je kan dit oplossen door "track delay" aan te passen in ableton

Los daarvan blijkt sommige hardware (ik heb dit met mn Machinedrum) gewoon heel slecht in sync te lopen met Ableton...Ableton slaven werkt dan beter

Ik heb nog niet kunnen testen of het waar is, maar blijkbaar is de MIDI interface gewoon niet zo lekker van dit apparaat. Wat je eens zou kunnen proberen is een korte puls naar buiten te sturen via een van de outputs van je geluidskaart als trigger naar de trigger in van de MBase en kijken of dat dat strakker loopt.

Ik heb ooit door Massive te gebruiken met een zeer korte en laag gepitchte puls mijn Six~Trak kunnen triggeren via de trigger in, was wel ff pielen......vaak dat hij dubbel triggerde of juist helemaal niet maar uiteindelijk werkte het wel........

ik zet er zelf mn RS7000 tussen en die reageert dan weer wél goed als slave op ableton...
dus je kan er -als je dat hebt- een ander bakje met een sequencer tussenzetten dat beter omkan met de Midi clock van Ableton

OK bedankt voor jullie handige tips.

Aangezien ik maar 2 outputs heb op mn rme 9632 kaart en die nodig heb voor mn monitor speakers (me dunkt), heb ik het volgende maar gedaan:

- Ableton op ext sync gezet, dwz in de instellingen dus ook de rme midi in and out op sync gezet in geval van ext.

- vervolgend hoorde ik dat ie veel strakker loopt, heb ik em opgenomen.
-vervolgens van ext. afgehaald en als ik dan de bassrum sample meespeel met ableton loopt ie nu even strak!!

Nu zit ik nog met de volgende vraag,

moet ik nu nog rekening houden met latency?

in de audio settings staat: input latency : 2.47 ms
output latency: 2.52 ms

overall latency:4.99 ms

-Hammerfall DSP buffersize : 64 (1.5 ms)

Iemand een idee hoe ik em in theorie echt helemaal strak zou moeten hebben, zonder dat ik t op gehoor behoef te doen?

Alvast bedankt weer!! :baco:

Mbase midi aansture.
Miditrack die d embase aanstuurt de gepaste -..ms latency geven en voila hij beukt op de beat me...

De handmatige latency compensatie per track maakt ableton zo fijn...

Zit onder elke track....ook wel (D) recht waar je de verschillende track attributes can wegklikken en inschakkelen.

Succes

gepaste ..ms latency is dat nu de buffer die ik met mn rme kaart heb ingesteld 1.5 ms) of in de audio setting in ableton, input latency, output latency of zal ik de overall latency aanhouden, iemand ervaring mee?

Als je de boel opneemt en het loopt nog steeds niet strak dan ligt het dus niet aan latency (ik neem aan dat je niet zo'n dumbass bent die dan niet even het begin van zijn wave file afknipt zodat ie precies op 0 begint8o)) maar aan het feit dat de latency varieert. Als het wel strak loopt via die soundcard trigger, dan heb je het probleem boven water en kun je verder gaan met het probleem op te lossen (een TR-505je kopen bijvoorbeeld). Het gaat puur om het testen even.

of alles aan de atari hangen ;)

Back