Famous softsynths

FDMFDM

Nieuwkomer
Ik ben op zoek naar softsynths die door grote namen worden gebruikt, zoals Chemical Brothers, Tiga, Technotronic, New Order,
Ik wil eigenlijk weten hoe ik bepaalde sounds kan namaken, heeft er hier iemand ervaring mee? Bestaan er sites waar ik de volledige settings van een softsynth en effects kan bekijken en zo namaken?
Of heeft er iemand gevonden hoe je bv het geluid van een bekend nummer kan namaken?
Of is dit een vraag waar niemand me mee kan helpen?

Ik denk dat mensen hier heel snel op zullen reageren met: Het maakt niet uit welke softsynth je gebruikt. Ga gewoon lekker zelf aan de slag met geluiden maken / programeren. Is zoveel leuker.

Het is vrij eenvoudig om een paar (soft) synths aan te schaffen om dan vervolgens dezelfde presets te gaan gebruiken die in allerlei bekende muziek al zijn gebruikt. Ik denk echter dat die artiesten veelal zelf hun geluiden hebben gemaakt.

Wat voor soort geluiden wil je precies maken?

Ervaring, uitproberen, testen, leren, geduld hebben..

Dat werkt het beste...1-op-1 instellen vanaf een patchblaadje werkt eenmalig, bij de volgende sound zit je weer met hetzelfde probleem. Beter gewoon jezelf aanleren datis het makkelijkste. Mocht je daar geen tijd of zin in hebben, dan kan je het beste voor een rompler/sampler kijken :)

Die sites die je noemt, bestaan volgens mij niet...

Echt beroemd is NEXUS, daar zitten echt alle famous sounds in, zo niet, dan kan je ze erbij kopen

Ja, die dingen van reFX, zoals Nexus en Vanguard zijn echt populair. Iedereen gebruikt het.
Ook Native Instruments wordt veel gebruikt. Luister naar demo's en doe je keuze.

Je zult erachter komen dat veel van hetzelfde is en op een gegeven moment zelf naar je eigen sounds op zoek gaan.
Veel plezier met het proces van je synths leren kennen.

Ik ben op zoek naar softsynths die door grote namen worden gebruikt, zoals Chemical Brothers, Tiga, Technotronic, New Order

Interviews lezen en hopen dat ze wat loslaten (en dan heb je er eigenlijk nog weinig aan).

Ik wil eigenlijk weten hoe ik bepaalde sounds kan namaken, heeft er hier iemand ervaring mee?
Jazeker :). Je moet alleen niet vragen om te vragen - we hebben hier een schitterend forumdeel voor genaamd Klank, Geluid en Theorie. Maak alleen geen thread per vraag maar probeer het in een enkele thread te houden.

Bestaan er sites waar ik de volledige settings van een softsynth en effects kan bekijken en zo namaken?
Ik post dit soort dingen geregeld op Clubcharts onder een andere naam (synerjee).

Of heeft er iemand gevonden hoe je bv het geluid van een bekend nummer kan namaken?
Welk bekend nummer? Welk geluid in het bekende nummer?

Wil je hierbij hulp, dan is er nodig:

- de naam van de artiest
- de naam van het nummer
- een mp3-fragmentje of een goede kwaliteit Youtube video (dus niks wat je met mobieltje hebt opgenomen)
- het tijdstip in het fragment of de video wanneer je het geluid hoort
- een summiere beschrijving. Zelfs in 6 seconden kun je nog 20 geluiden horen, dus of je nou de bas bedoelt of dat hoge tingeltje, dat moet wel erbij staan.

Bonuspunten als je aangeeft wat je zelf al hebt geprobeerd. Nog meer bonuspunten als je een mp3tje plaatst van deze poging.

Je kunt je afvragen of het de moeite waard is om andermans geluiden na te maken en dan om recepten te vragen. Zelf experimenteren - maar wel systematisch - heeft over het algemeen meer zin. Je hebt synthesizers, of dat nou plugins zijn of niet boeit nog niet eens. Die hebben knopjes. Kies een preset die er op lijkt en ga systematisch proberen uit te vinden waarom dat het zo klinkt.

chemical brothers en new order aan de soft synth. that would be the day.

ik wordt wel wat moeiig van mensen die alleen maar alles willen namaken (en met name alle eenheidsworst die dit oplevert). ga lekker zelf muziek maken en kijken wat eruit komt.

Ik weet dat Armin van Buuren veel van Spectrasonics gebruikt. (Atmosphere, RMX, Trilogy)

En idd, Reaktor is wel erg leuk om mee te pielen!!! :dj:

chemical brothers en new order aan de soft synth. that would be the day.

ik wordt wel wat moeiig van mensen die alleen maar alles willen namaken (en met name alle eenheidsworst die dit oplevert). ga lekker zelf muziek maken en kijken wat eruit komt.

volgens mij kwam de 303 in It Began In Afrika toch echt uit ReBirth (heb ik eens ergens gelezen). Al die analoge synths die ze op het podium proppen met hun liveshow staan toch niet echt aangesloten ;)

Ik ga ervan uit dat ook New Order op hun laatste 2 albums hier en daar wel eens een softsynth hebben gebruikt.

Al die analoge synths die ze op het podium proppen met hun liveshow staan toch niet echt aangesloten ;)

Wel toen ik bij hun optreden in de HMH was :).

Ik ga ervan uit dat ook New Order op hun laatste 2 albums hier en daar wel eens een softsynth hebben gebruikt.
Als ik de interviews lees in SoS e.d. lijkt het me dat bekende artiesten vaker stukken minder snobistisch zijn of alles wel echt 100% analoog en/of hardware is - meer wat wel werkt en niet.

Helpt natuurlijk als je mag betatesten en previewen in ruil voor endorsement.

Native Instruments Massive, superdik geluid, interface wijkt alleen sterk af van wat je van een gewone (soft)synth gewend bent dus wordt flink oefenen. Daartegen staat dan wel een sublieme patch browser.

De hele Spectrasonics-lijn zijn ook wel erg top notch, die nieuwe Omnisphere doet het steengoed. Ikzelf wacht ook rustig af op Trillian (want ik heb een Intelmac...)

ReFX Nexus is ook al genoemd, een rompler (dus gebaseerd op samples als soundsources) met zoveel bekende en bruikbare samples, ga ik deze maand aanschaffen en ik kan niet wachten!

Welke tot mijn verbazing nog niet genoemd is is LennarDigital Sylenth1. Op de LennarDigital staat een audiopreview van een soundbank van Adam van Baker, zit ook de lead van The Prodigy - Voodoo People tussen, alsmede Laurent Wolf - No Stress. Komt verdomd dicht in de buurt!

Back