Gezocht: Analoge jaren 80 synth, ala Korg Polysix, Mono/Poly etc...

Status
Please reply by conversation.

_Martin_

Stamgast
Hoi allemaal,
Na een tijdje rondsnuffelen op internet, ben ik uiteindelijk hier terecht gekomen. Dus een newbee op dit forum :)

Zoals de titel al zegt ben ik dus op zoek naar een analoge synthesizer.
In de eerste instantie denk ik aan een Polysix, of eventueel een Mono/poly.
Ik zoek in iedergeval iets met veel draaiknoppen, waar je zelf lekker je geluiden mee kunt instellen\maken.
Misschien zijn er eventueel ook wel andere merken en modellen, maar ken ik ze "nog" niet.
Suggesties zijn uiteraard welkom *D

Zonder een hard aantal euro's wordt het lastig, dus laat maar eens weten hoeveel je wil uitgeven.

Oeps, helemaal vergeten te vermelden :o:

Maar mijn plan was toch wel onder de € 500 te blijven.

Of een Roland Juno 106 of 60.
Maar waarom persé een analoog? Als het je alleen gaat om veel draaiknoppen en daarmee je sounds draaien dan kan je net zo goed of beter een VA (virtueel analoog) synth nemen als je budget niet meer is dan €500,-. Een lekker klinkende poly analoog met veel hands on controle kost meestal een veelvoud van 500. ;)

Ik geef toch de voorkeur aan hardware. Ik weet wat functionaliteit betreft maakt het weinig uit. Ik heb er ook al even mee gespeeld, maar het is toch niets voor mij. Noem het maar een gevoel wat er mist ofzo..

Wat klank betreft is de juno60 ook erg mooi, alleen heb ik weer wat moeite met schuifregelaars.

Trouwens net even wat demo's van een MS2000 zitten bekijken en ik moet zeggen dat me dat ook wel wat lijkt.
Echter is dat niet helemaal analoog meer geloof ik 8o)
Nietemin is daar ook wel heerlijk veel mee te regelen en spelen.

VA (virtueel analoog) kan zowel software als in hardware vorm zijn.

om er een paar te noemen:
clavia nord lead serie, novation (super)nova, access virus serie, alesis ion.

vooral de laatste vind ik zelf erg fraai. klinkt goed, en veel hands-on control. ze worden niet meer nieuw verkocht maar tweedehands vind je ze wel voor rond de 500 euro.

Ik heb een mooie pro-one te koop. Misschien iets voor jou? Lees de threads maar eens door hier op het forum dan zal je zienn dat dit een hele brute synths is.

Klik op een 'Snel reageren'-pictogram in een bericht om snel een reactie te geven.

Oeps een verkeerde knop geklikt :o:

Allemaal dank voor de reacties.
Het VA principe had ik niet goed begrepen, maar met deze info en de wiki, lijkt me een VA oplossing ook de moeite waard.

Wel mist daar dan een beetje het vintage gevoel, maar of dat het belangrijkste is moet ik m'n gedachten nog maar eens overlaten gaan.
Het heeft ook zeker een paar belangrijke voordelen.

Wat de contactjes van de poly serie had ik al wat over gelezen.
In principe zou ik het geen ramp vinden zelf hier nog wat mee te moeten doen. (Ben wel handig met electronica)

Toegewijde controls en DA conversie, versus muis en geluidskaart... Dat is ook wat waard.
dat snap ik ook wel maar daarom dus "ja en nee"...
het geluid word dus niet opgewekt door tastbare zaken zoals weerstanden etc etc...
een PC, monitor, QWERTY en muis is ook gewoon hardware...?! ;)

Een Alesis Ion lijkt me inderdaad ook een optie.
Toch nog even verder luisteren of de klank me ook bevalt.
Wat mogelijkheden betreft spreekt hij me wel aan.

check op youtube wat demo's van hierboven genoemde synths, misschien kom je mijn alesis ion filmpje nog tegen ook

Eh... welke? Want die Alesis is best populair op youtube

er is een topic hier op SF over synthesizer keuzes, misschien interessant voor je https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=72139&highlight=welke+synthesizer

Oef... een topic van 1200 berichten :)
Ik was er al voorzichtig aan begonnen...

Ik vind een Roland JX8P ook een heel fraaie synth. Super goedkoop, analoog en gewoon mooie klank.
Nadeel is dat ie weinig draaiknoppen heeft en via menu's geprogrammeerd wordt. De prijs van een JX8P is echter zo laag dat je nog steeds binnen budget blijft als je de PG800 programmer (een knoppen bakje voor de JX8P) er bij zou kopen. Prima polyfonie en mooie klank. Niet echt een trance/supersaw bak uiteraard, maar dat zijn een mono/poly, polysix etc ook niet.
Je noemde de MS2000 als eventuele keus.
Nadeel van een MS2000 vind ik toch echt de Polyfonie. 4 stemmen is erg weinig en de MS2000 functionaliteit haal je met gemak uit softsynths zoals bijvoorbeeld Sylenth. Ik zou een MS2000 daarom afraden.
Een Ion is wel aardig. Zelf een Micron gehad. Die heeft minder knoppen, maar is iets uitgebreider (reffecten en nieuwer firmware waardoor ie beter met midi is te besturen). De Micron viel mij toch wat tegen en dat geldt dus ook voor de Micron.
Geen idee wat ie kost (niet in verdiept), maar is een (super)nova niks voor je?

Zag toevallig net dat er een Supernova 2 Pro verkocht is voor 500 euro, dus zo'n supernova 2 valt wel binnen je budget en is naar mijn idee een betere keus dan een MS2000. Heeft namelijk 48 stemmen i.p.v. 4.

Status
Please reply by conversation.
Back