Happy Hardcore Synth Vraag

estini

Nieuwkomer
Hallo iedereen

Ik ben al een tijd bezig met het software matig experimenteren met samenwerkingen tussen akkoorden programma's en Flstudio
( het gaat wel over Synths hoor )

Ik weet FLstudio is niet je van het, maar ik heb wel makkelijk de basis van produceren ermee kunnen leren.

Nu ben ik geen technisch pianist maar ben wel een beetje op de hoogte van muziekale theorieen zoals de Kwintencirkel, de werking tussen akkoorden en het maken van piano composities.

Nu wil ik graag met de huidige kennis waarover ik beschik proberen een grondslag te leggen om Happy Hardcore muziek te maken. Ik vind het namelijk hele lekkere muziek. Het nummer I wanna See the Rainbow High in the Sky van Charley Lownoise en Mental Theo is mijn favoriete nummer.

Graag wil ik de lat hoger leggen dan wat ik denk dat realistisch is door te stellen: ik wil ook zulke muziek gaan maken. Ik weet dat ik als niet technisch pianist weinig kans maak om op dat niveau te eindigen.

Maar ondanks dit wil ik toch erg graag mij daarmee hobbymatig bezig gaan houden. Want ik vind die muziek echt Vet.

Ik zou daarom graag willen weten of iemand die dit leest zijn of haar algemene ervaring wilt delen over welke capaciteiten, apparatuur ed. nodig zijn om een happy hardcore nummer tot stand te kunnen brengen.

Graag zou ik willen weten wat voor synts goed zijn om dit soort muziek te kunnen maken.

En ook of er synts beschikbaar zijn die gebruiksvriendelijk zijn voor mensen die een heel klein beetje verstand hebben van muziektheorie.

Ik weet dat het moeilijk is om dit soort dingen simpel uit te leggen maar graag wil ik de simpelste uitleg.

In ieder geval Bedankt!

Groeten
Doei

Last edited by a moderator:
Ik zou daarom graag willen weten of iemand die dit leest zijn of haar algemene ervaring wilt delen over welke capaciteiten, apparatuur ed. nodig zijn om een happy hardcore nummer tot stand te kunnen brengen.
behalve een goede geluidskaart, speakers/koptelefoon en midikeyboard
een synthesizer (al dan niet hardware of software)
en effect plugins natuurlijk

En een sterkere leesbril

Eerst de happy hardcore maar beter bestuderen.
Rainbow in the sky was nog altijd van Paul Elstak en niet van Charley & theo

Bassdrum: Filterkick uit een synth, de zogenaamde klopkik, niet uit een 909!
Drums zoals clap en hihats: TR909 samples, al dan niet licht vervormd
Drumloops: Oude breakbeats o.a. op XXL sample cd's mega series
Bass: Solid bass uit FB-01 of DX-100 van Yamaha
Piano: Alle Korg M1 of Roland JV/JD series pianootjes
Koortjes en strings: Korg M1 of Wavestation, of ook weer JV/JD series van Roland
Typische ravesounds: Roland Alpha Juno 1 of 2, SH101 samples, samples van XXL "The Killer" 1 en 2 of zelf een leuk stukje uit een plaat samplen.

Verder nog wat opleuken met wat oude samples en klaar is Klara.

Veel plezier! :dj:

Ik weet dat ik als niet technisch pianist weinig kans maak om op dat niveau te eindigen.

je eerste en grootste beperking is je eigen gedachte. don't think that way.

probeer de nummers eens uiteen te rafelen en na te bouwen, dan kom je steeds een stukje verder!

Zoek eens op midi files op het Internet. Heel veel van deze liedjes zijn ook wel eens nagemaakt en als midi bestand te downloaden. Kun je het arrangement iig eenvoudig bekijken en kom je denk ik ook tot de ontdekking dat je echt geen benadigd pianist hoeft te zijn hoor :D

Eerst de happy hardcore maar beter bestuderen.
Rainbow in the sky was nog altijd van Paul Elstak en niet van Charley & theo

Je bedoelt dat jij weer niet precies weet waar Paul Elstak het weer van gejat heeft.

Ja zo heb je ook nog de rode schoentjes ergens...

Ik weet dat ik als niet technisch pianist weinig kans maak om op dat niveau te eindigen.
Aan happy hardcore zit verdomd weinig muziektheorie. Het zijn eenvoudige progressies zonder poeha. Wonderful days is gewoon Bb-F-Cm-Gm (kan zijn dat ik er een halve noot naast zit).

Graag zou ik willen weten wat voor synts goed zijn om dit soort muziek te kunnen maken.
Niet zozeer synths, eerder samplers. Die 909 hoefde nog niet eens in de studio te staan als je maar een floppy had met samples voor in je Akai S-zoveel (die dan gelijk het duurste apparaat in de studio was).

En ook of er synts beschikbaar zijn die gebruiksvriendelijk zijn voor mensen die een heel klein beetje verstand hebben van muziektheorie.
Muziektheorie en het bedienen van een synthesizer hebben gelukkig niks met elkaar te maken :D.

Ik weet dat het moeilijk is om dit soort dingen simpel uit te leggen maar graag wil ik de simpelste uitleg.

De genoemde apparatuur (geweldige post van Beepr overigens) is allemaal spul wat toendertijd werd gebruikt. Die CDs zijn ook een goede tip, maar je vind ze misschien alleen nog maar in de discountbak van de muziekwinkel. http://www.synthmania.com/dance_mega_synth.htm en http://www.synthmania.com/alpha_dance_ii.htm zijn voorbeelden. Daar zitten allemaal die korte vinnige geluidjes op en de goedkoop klinkende piano's.

Er is geen plugin die dit er allemaal in 1 keer in heeft zitten, op zo'n sample-CD misschien na. Misschien komt er ooit wel een Vengeance library van als dit ooit weer populair wordt ;).

Je kunt op jacht gaan naar die synthesizers - de Korgjes en een Alpha Juno 1 zijn zo duur niet en een FB01 of TX81z kost al helemaal niks meer, als je het zo nagaat. Of je er gelukkig van wordt is een tweede :).

De genoemde apparatuur (geweldige post van Beepr overigens) is allemaal spul wat toendertijd werd gebruikt.

Dank!

Deze spulletjes gebruikten we destijds inderdaad, maar samples van genoemde spullen en een redelijke PC
en je bent een heel eind. M1 en Wavestation in software is prima natuulk!
Hardware om happy hardcore te maken is niet echt meer nodig met de huidige generatie processoren,
tenzij je uiteraard zangeressen of MC's moet opnemen, maar neem aan dat TS niet zo ver wil gaan...:D

met FL studio ook niet, als ik zo af en toe wat luister van Siebzehn,
die weet wel raad met uitsluitend FL studio en wat synth plugs ...

grtz

Je bedoelt dat jij weer niet precies weet waar Paul Elstak het weer van gejat heeft.

Ja, zo ken ik er nog wel een :frons:,
"Strawberry Fields" is oorspronkelijk van Vader Abraham. Tijdens een (undercover) uitje van Lennon kreeg hij een bandje van een coffeeshophouder in zijn handen gedrukt. De demo van Pierre Cartner bevatte o.a. "Aardbei-tuintje"...

Back