EMU-0404 (Cubase) hulp gezocht

Juliette

singer/songwriter
Hoi hoi,

mijn naam is Juliette, ik ben singer/songwriter en maak eigen songs. Ik ben hier beland omdat ik de
werking van de EMU-0404 (i.c.m. Cubase Light) niet snap, ik krijg het niet werkzaam. =( Ik zou het
heel fijn vinden als iemand me met de basis op weg kan helpen. Het is in 1e instantie bedoeld om
mijn liedjes op te nemen zodat ik kritisch kan luisteren naar tekst, compositie
e.d., dus niet al direct bedoeld als opname-studio. Ik kan me gaandeweg vanzelf
wel verdiepen in Cubase, als ik maar kan opnemen (zang en semi-akoestische gitaar). Ik hoop hier
kennis te maken met mensen die me hierbij kunnen helpen. :okdan: Daarnaast zou het leuk zijn contact
te hebben met muzikanten om eens samen te werken (regio A'dam-Haarlem e.o.)

Groetjes

Hey welkom op dit forum, misschien is het handig als je precies beschrijft welke problemen je ondervind...

toelichting

toelichting

Hoi,

bijgaand wat vragen die ik heb:

1) Ik heb een semi-akoestische gitaar, hoe sluit ik die het beste aan op de EMU?
Via een snoer? Of rechtstreeks het geluid opnemen via de microfoon?

2) sluit ik mijn boksen aan op de EMU of op de computer?

3) hoe zorg ik via Cubase light dat de software de EMU-0404 vindt,
zodat ik mijn zang en gitaar als aparte kanalen en / of 1 track kan opnemen?

4) hoe neem ik eerst mijn gitaar op terwijl ik zing, maar zonder dat mijn
zang wordt opgenomen? En hoe zorg ik dat ik deze track terug kan
luisteren zodat ik vervolgens mijn zang kan opnemen zonder het geluid
van de gitaar? (en ook hierbij: sluit ik mijn boksen aan op de EMU of op
mijn computer?)

5) met welke instellingen (hardware-software) voorkom ik 'klikken en
poppen' (ofwel vertragingen bij het opnemen)?

De handleidingen zijn engelstalig en vrij technisch, voor mij te technisch.

Groetjes, Juliette

1) Ik heb een semi-akoestische gitaar, hoe sluit ik die het beste aan op de EMU?
Via een snoer? Of rechtstreeks het geluid opnemen via de microfoon?
Ik zou denk ik gaan voor een snoer, dan heb je geen last van omgevingsgeluiden.

2) sluit ik mijn boksen aan op de EMU of op de computer?
Die sluit je rechtstreeks aan op de EMU.
3) hoe zorg ik via Cubase light dat de software de EMU-0404 vindt,
zodat ik mijn zang en gitaar als aparte kanalen en / of 1 track kan opnemen?
Ik gebruik cubase niet, maar ik denk dat je in je instellingen je geluidskaart moet veranderen naar de EMU.

4) hoe neem ik eerst mijn gitaar op terwijl ik zing, maar zonder dat mijn
zang wordt opgenomen? En hoe zorg ik dat ik deze track terug kan
luisteren zodat ik vervolgens mijn zang kan opnemen zonder het geluid
van de gitaar? (en ook hierbij: sluit ik mijn boksen aan op de EMU of op
mijn computer?)

Nogmaals ik weet niet veel van cubase, maar meestal moet je een audio track aanmaken, de goeie input van je EMU kiezen, deze "armen" ofwel gereed zetten voor opnemen, en dan recorden. Als je je semi akk gitaar via snoer inplugd, de eerste keer neem je je gitaar op, daarna je stem in een nieuw kanaal. Je hoeft dan niet mee te spelen want de gitaar partij heb je al opgenomen. Tis wel fijn als je een koptelefoon hebt zodat je de zang ook clean kan opnemen. Dus dan geen boxen maar hoofdtelefoon op je EMU.

5) met welke instellingen (hardware-software) voorkom ik 'klikken en
poppen' (ofwel vertragingen bij het opnemen)?

Tis meestal het een of het ander. Wil je geen latency (vertraging) dan krijg je poppen en klikken. Wil je geen poppen en klikken moet je dus een beetje latency tolereren. Mijn emu staat op 10ms en dit werkt voor mij erg lekker. Ik weet niet hoe dit in Cubase moet, maar in Ableton heb je bij je instellingen een knop hardware configuration, daar kan je de vertraging instellen.

Als je nog vragen hebt, laat het weten...:doei:

Hoi,
hier alvast een poging ...
1. Je kan je electro-accoustische gitaar zowel via de kabel als met een microfoon opnemen. Ik doe meestal beide zodat je een twee verschillende klanken hebt die je in de eindmix bij mekaar kan brengen om een voller geluid te krijgen. Ik weet niet welke gitaar je hebt, maar ik ondervond al meer dat de output van de piezo (kabel) soms wat teveel hoog heeft om op zichzelf mooi te zijn. Toevoeging van een microsignaal (ter hoogte van de 12e fret, gericht op het klankgat) geeft net die extra dimensie. Je gebruikt dan beide ingangen van je EMU en kan dus tijdens die sessie niets anders opnemen.
2. Je sluit je monitors best aan op je EMU want die ga je in Cubase instellen als input en output. Je monitoring vanuit Cubase (hoofdtelefoon zowel als speakers) komen dus inderdaad best uit je interface.
3. Je installeert eerst de drivers die bij de EMU zaten of kijkt even on-line voor de meest recente drivers. Dan installeer je in Cubase de EMU Asio Driver. Afhankelijk van welke versie van Cubase LE je hebt kan dat nog al eens verschillen. De documentatie van EMU is niet slecht (http://www.emu.com/support/files/storage/tracker_tutorial.pdf) ... laat maar weten met welk stuk je problemen met het Engels hebt.
4. Dat is het samengaan van de vorige vragen inderdaad ...
In een eerste sessie neem je de gitaar op (Line in en Micro - ieder op een apart kanaal in Cubase). Je kan daarbij stilletjes zingen, maar let wel op hoe de micro staat die je gitaar opneemt en of die niet te gevoelig is. Ik gebruik een Shure SM57 voor de gitaar want die is gericht genoeg om geen inspraak van andere geluidsbronnen te krijgen. Een grootmembraan condensatormicrofoon neemt dan weer de hele ruimte op en moet je misschien iets beter afschermen (of niet zingen ...).
Dan zet je je hoofdtelefoon op (zodat je wel kan horen wat er is opgenomen maar niet dat je dat nog eens opneemt wat je door je monitors hoort (kan feedback - piepen - geven) en stel je de EMU Direct Monitoring zo in dat je de juiste balans hebt tussen wat er van de computer terugkomt en wat er op de inputs van de EMU binnenkomt. In Cubase voeg je een derde track toe, de eerste twee laat je staan, bij de derde zet je de rode knop (record enabled) aan. In Cubase LE moet je het speakericoontje aanklikken om te kunnen horen, in LE4 net niet ...
Je kan dit soort aanvullende opnames doen zoveel je maar wil (percussie, tweede gitaar, tweede/derde stem, ...) door telkens nieuwe tracks aan te maken in Cubase en die op te nemen.
5. Klikken en poppen voorkom je door een goede buffer size/latency instelling. Begin met wat er standaard ingesteld wordt in het Control Panel van de EMU en verhoog de buffer als er problemen zouden zijn.
Als je niet teveel kanalen opneemt en niet waanzinnig veel plug-ins (of zware plug-ins) gebruikt zou er normaal geen probleem moeten zijn.

Zo ... hopelijk helpt dit je op weg, anders geef maar een gil ...
Jan

mijn dank

mijn dank

bedankt voor jullie ervaringen. Ik ga hier dit weekend op studeren,
en een en ander uitproberen, en kom dan mogelijk weer met nieuwe
inzichten en / of vragen. Fijn dat jullie hebben gereageerd!

Groeten, Juliette

Back